1-3 آفات (سم)

آثـار باقيمانـده سمـوم در محصـولات‌کشــاورزی

Residual effects of pesticides on agricultural products

کود فسفاته پس از مصرف، سم خطرناک کادميوم، در گياه توليد مي‌کند اگر مقدار کادميوم در بدن انسان به 20 ميلي‌گرم برسد، کليه‌ها از کار مي‌افتند. اين سم خطرناک همچنين موجب سرطان و کوتاهي قد نيز مي‌شود.

آلودگي خاک، افزون بر اينکه ضربات جبران‌ناپذيري را بر پيکره محيط زيست وارد مي‌آورد، موجب ورود سموم خطرناکي به محصولات کشاورزي مي‌شود که بر انسان، تأثيرات منفي بسياري مي‌گذارد.

 سيب‌زميني مشکل‌ساز مي‌شود

دکتر محمدجعفرملکوتي، متخصص خاک‌شناسي که در گذشته نه چندان دور به علت اصلاح فرمول کود، از سوي جشنواره آکادميک علوم جهان سوم به مقام نخست دست پيدا کرد، درباره استفاده بي‌رويه از کود و تأثير آن روي محصولات کشاورزي گفت:‌ بيشتر کشاورزان از کودهاي اوره و فسفاته يارانه‌اي استفاده مي‌کنند. البته اگر استفاده درست و بجا صورت گيرد، هيچ مشکلي به وجود نخواهد آمد، اما به علت ارزان بودن اين کودها، شاهد مصرف بسيار فراوان آنها در محصولات هستيم.

کود اوره پس از مصرف در محصولاتي مانند پياز و سيب‌زميني به نيترات که سرطان‌زاست، تبديل مي‌شود و در آنها تجمع مي‌يابد. همچنين به علت شرايط اقليمي و آب و هوايي شمال کشور، توصيه مي‌کنند که از آب‌هاي زيرزميني استفاده نشود، چرا که در اين آب‌ها نيترات وجود دارد. به همين علت است که آمار سرطان دستگاه گوارش در مناطق شمال کشور، بيشتر از ديگر مناطق است.

کود فسفاتـه پس از مصرف، سم خطرناک کادميوم، در گياه توليد مي‌کند. دکتر ملکوتي براي جلوگيري از بيماري‌هاي غيرقابل پيش‌بيني چند توصيه دارد:‌ هنگام خريد سيب‌زميني توجه کنيد که سيب‌زميني‌هاي بسيار بزرگ و بسيار ريز را خريداري نکنيد، چرا که کادميوم در اين نوع سيب‌زميني‌ها جمع مي‌شود. همچنين سيب‌زميني‌هايي را خريداري کنيد که به رنگ روشن باشند و پيازهايي را بخريد که گردن متصل به خاک آن بسيار ريز باشد. البته به دليل شرايطي که ميوه‌ها دارند، تشخيص غيرسمي بودن آنها بسيار مشکل است.

 

 سيب به علت بقاياي سمي موجود در آن پس از گاز زدن به سرعت کدر مي‌شود

چرا هنگامي که سيب را گاز مي‌زنيد به سرعت کدر مي‌شود يا هنگام خوردن خيار طعم خاصي احساس مي‌کنيد؟

دکتر ملکوتي در اين باره گفت: ميوه‌اي مانند سيب به علت بقاياي سمي موجود در آن،‌ پس از گاز زدن به سرعت کدر مي‌شود. طعم غيرطبيعي خيار نيز به علت سموم باقي مانده ناشي از کود در آن است. هنگامي که به خيار سم مي‌زنند، براي از بين رفتن اثر سم بايد 21 روز بگذرد، اما به علت اينکه بايد خيارهاي کوچک را روانه بازار کنند،‌ فقط 9 روز پس از سمپاشي آن را مي‌چينند.

اين خيارها طعم خاصي دارند که همان طعم سم است. همچنين ساير محصولات شبيه خيار بوته‌اي نيز در معرض خطرتجميع سموم قرار دارند. برخي سبزي‌کاري‌ها به علت آبياري شبانه با فاضلاب و آبياري روزانه با آب موتورخانه، مستعد جذب سموم خطرناکند.

 ايران به واردات کود نياز چنداني ندارد

ملکوتي اعتقاد دارد که ايران،‌ استعداد توليد کود را دارد و نيازي نيست که کود چنداني را وارد کنيم. وي در اين باره گفت: براي اينکه از مصرف بي‌رويه کود جلوگيري کنيم، بايد يارانه را از کودها برداريم. کشاورزان نيز به شکل بي‌رويه از اين کودها استفاده مي‌کنند، چرا که ارزان و در دسترس است و دولت نيز متحمل پرداخت يک ميليارد و 100 ميليون تومان در سال مي‌شود. اين در حالي است که در کشور ما سالانه کود گوگرد به فراواني توليد مي‌شود.

چاره کار در اين است که يارانه کودهاي داخل ايران برداشته شود تا کشاورزان کودي را که سبب افزايش کيفيت محصولات کشاورزي مي‌شود، خريداري کنند. دکتر ملکوتي در ادامه افزود: اين را مي‌دانيم که کادميوم ضرر بسياري دارد، اما تأثير آن بر محصولات گوناگون يا تأثير ديگر کودها بايد در آزمايشگاهي مخصوص، مورد بررسي کامل قرار گيرد. مي‌توان با اصلاح کودها و غني کردن خاک‌ها به محيط زيست و سلامت خود کمک کنيم.

به نظر مي‌رسد اگر براي جلوگيري از بروز بيماري‌هاي خاص و جديد که بر اثر ورود کود و سموم جديد ايجاد مي‌شوند و نمي‌دانيم کي اثر آنها در محصولات از بين مي‌رود، يارانه از کودهاي وارداتي برداشتــه شود و کود وارد نگردد و در عوض از کودهاي توليـدي استفاده کنند، در اين صورت تا حد چشمگيري به محيط زيست و سلامت خود کمک کرده‌ايم.

 

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا