اشتغال زاییمشاوره‌های دکتر گل‌افرا در رادیو

کشاورزی را چگونه مدیریت کنیم تا عاقبت به‌خیر شود ؟

 ? How to manage agriculture to create productivity with reasonable profit

در ادامه طرح پرسش‌ها در برنامه شب آفتابی رادیو اقتصاد مطرح شده است:

کشاورزی را چگونه مدیریت کنیم تا عاقبت به‌خیر شود؟

در استان هرمزگان سیصدمتر زمین دارم؛ چه محصولی کشت کنم که زودبازده و کم‌هزینه باشد و برای فروش محصولم چه کاری باید انجام دهم؟ نحوه فروش چگونه است و با چه مبلغی سرمایه می‌توانم کار کنم؟

اکثر کسانی که در هرمزگان زمین دارند، گلخانه احداث می‌کنند. شما هم می‌توانید سطح دویست متر را گلخانه احداث کنید و صدمتر هم برای رفت وآمد اطراف گلخانه در نظر بگیرید و سپس از چگونگی کاشت و نوع آن و محل فروش محصول از سایر گلخانه‌داران منطقه پرس و جو کنید. اگر زرنگ باشید، یکی دوماه هم برایشان رایگان کار کنید تا تجربه کسب نمایید. با این کار سرمایه بزرگی به دست خواهید آورد که در آینده نیز تداوم کارتان را تضمین خواهد کرد.

در اردبیل برای رشد بیشتر و سریع‌تر کاکتوس چه شرایطی باید مهیا باشد؟

کاکتوس آب زیادی نمی‌خواهد؛ بنابراین می‌توانید انواع کاکتوس را پرورش دهید. توصیه می‌کنم از طریق فکس تماس بگیرید تا سازمانی که تحقیقات بسیار عمیقی روی کاکتوس کرده است را به شما معرفی کنم تا راجع به گونه‌های کاکتوس از آنها سئوال کنید؛ زیرا آنها گونه‌هایی دارند که برای مناطق سردسیر است و به گلخانه هم احتیاجی ندارد، ولی در مناطق خشک خیلی خوب رشد می‌کند.

در ارومیه نزدیک مرز ترکیه درخت سیب کاشته‌ام و12 سال است که بار نمی‌دهد. می‌خواهم آنها را جمع‌آوری کنم و گردو بکارم. نظر شما چیست؟

قطعه زمین شما احتمالاً خاک مناسبی نداشته است. یک نوار مرطوب سایه‌انداز درخت را ایجاد کنید تا ریشه‌های جدید به طرف این نقاط مرطوب هدایت شوند. آزمایش دیگر آنست که با اسیدفولیک روی برگ‌های درختان محلول‌پاشی کنید تا شاید درخت‌ها نجات پیدا کنند.

در منطقه نجم‌آباد شهرستان نظرآباد، بیست‌هزار متر زمین از جهادکشاورزی گرفته‌ام تا در آن گلخانه ایجاد کنم. شما چه محصولی را برای کشت پیشنهاد می‌دهید؟

باید نیازهای منطقه خودتان را بیابید و بدانید مصرفکننده‌ها و واحدهای صنعتی چه نیازهایی دارند؛ سپس بازارسنجی کنید و مقدار و کیفیت محصول را در نظر بگیرید و به توجیه اقتصادی آن هم فکر کنید. می‌توانید سبزی و صیفی‌کاری کنید. گاهی اوقات که به گلخانه‌ها سر می‌زنیم، می‌بینیم که قیمت تمام‌شده خیار یا گوجه فرنگی سربه سر می‌شود. گوجه‌فرنگی یک سال قیمت بالا دارد و سال بعد قیمت پایین‌تر که بستگی به نیاز کارخانه‌های رب دارد.

در گفت وگو با مسئولان بانک کشاورزی، متوجه شدم که برخی کارخانه‌ها ابتکار جالبی کرده و اعلام نموده‌اند که اگر شرکت‌های فرآوری که با بانک کار می‌کنند، تعدادی از کشاورزان تولیدکننده گوجه‌فرنگی را زیر چتر خود بگیرند، سفارش تولید دهند و محصول را خریداری کنند تا آنها نیز روی آینده خود بتوانند سرمایه‌گذاری کنند،

چرخه تولید، فرآوری و فروش بسته می‌شود.

بانک اعلام کرده که مقداری از سرمایه‌درگردش را کنار می‌گذارد و به فراخور نیاز آنها در اختیارشان قرار می‌دهد؛ بنابراین اگر بتوانید گوجه‌فرنگی و خیار تولید کنید و با یک کارخانه قرارداد ببندید و بپرسید چه نوع خیاری احتیاج دارند و سپس قیمت خیار را با بهای تمام‌شده مقایسه کنید، اگر 20 تا 25 درصد سود برایتان بماند، این

کار معقول است، اما اگر سود آن دو یا سه درصد باشد، آینده‌ای ندارد. بنابراین بازارسازی و بازارسنجی را ملاک کارخود قرار دهید و اگر هم لازم شد، می‌توانید گیاهان دارویی تولید کنید؛ از جمله گل گاوزبان، نعنا و بابونه را برای کارخانه‌هایی که دمنوش تولید می‌کنند، مهیا سازید. این راهکار برای بسیاری از شنوندگان که به کار گلخانه

علاقه‌مندند می‌تواند صدق کند و آنها هم می‌توانند بر این اساس پیش بروند.

بهترین سم برای بیماری لب شتری هلو چیست؟

به اداره جهادکشاورزی شهر خود مراجعه کنید و از کارشناسان با ارائه نمونه‌ای از درخت، مشاوره بخواهید. اگر این بیماری صددرصد مربوط به باغ شما باشد، استثنایی است، ولی اگر در منطقه شیوع یافته باشد، طبق دستور متخصص واقعی با آن مبارزه کنید؛ زیرا اگر باغ شما درگیر بیماری شده باشد، به باغ دیگر هم سرایت پیدا می‌کند؛ بنابراین بهتر است که احتمال دهید این بیماری همه جا شیوع یافته و بر آن اساس عمل کنید.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا