4 دامپروری

صنعت دامپروری در ایران پس از نفت مقام دوم سرمایه‌گذاری را دارد

دکتر رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی در بهبود تولیدات دامی در همایش همکاری‌های ایران و آلمان در نمایشگاه یورتیر 2018 مطرح شد:

صنعت دامپروری در ایران پس از نفت مقام دوم سرمایه‌گذاری را دارد

دامپروری در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است که پس از صنعت نفت، بزرگترین می‌باشد. امروز شرکت‌های خصوصی در این صنعت بسیار فعالند و 90درصد فعالیت در این صنعت را بخش خصوصی انجام می‌دهد. اگرچه سهم اندکی از اقتصاد ایران دولتی است، ولی تولیدات دامی این سهم را مورد تحقیق و الگو قرار می‌دهد. ایران امروز در تولیدات دامی از اهمیت ویژه حرفه‌ای برخوردار است و رتبه نوزدهم را در تولید گوشت قرمز، رتبه دهم در تولید گوشت مرغ، رتبه بیست و چهارم در تولید شیر، رتبه نهم در تولید تخم‌مرغ و رتبه سوم را در تولید عسل در جهان دارد.

در میزان تولید گوشت گوسفند ایران از رتبه پنجم جهان برخوردار است و در تولید گوشت مرغ نیز بیش از دو میلیون تن تولید در سال تولید دارد. تنوع اقلیمی ایران شامل 9 گونه آب و هوای مختلف است. شمال ایران منطقه مرطوب در جنوب مرطوب و گرم است ولی اکثر مناطق ایران خشک و گرم است و در کنار کوهستان‌ها اقلیم سرد است که تنوع و به‌نژادی بز را در ایران ثبت کرده است و سابقه تاریخی نشان می‌دهد که اهلی شدن بز در ایران بوده است. جمعیت روستانشین ایران تا 25درصد دامدار و کلیه گوسفندان ایران جملگی دنبه دارند که این مزیت ضامن کیفیت استثنایی گوشت آن است، ضمن آنکه نژادهای اصلاح شده در حال توسعه‌اند.

قسمت عمده مصرف‌کننده‌های ایران، متقاضی گوشت قرمز می‌باشند و صنعتی شدن دامداری‌ها در حال توسعه است، که می‌تواند جالب توجه برای شرکت‌های آلمانی باشد و با افزایش مصرف سرانه در حال رشد است، به طوری که این مصرف در گوشت مرغ 27 کیلو و تخم‌مرغ 11 کیلو می‌باشد، که میانگین 34 گرم به همراه آبزیان جمع مصرف پروتئین سرانه مورد نیاز را برای ایرانیان تأمین می‌کند. امروز 72 میلیون تن مجموع تولیدات سالانه دام و طیور در ایران است. 650  کارخانه دام و طیور در ایران وجود دارد که جمعاً 20 میلیون تن تولید دارند که حتی نیمی از ظرفیت این کارخانجات فعالند، که زمینه‌های مطلوبی برای فعال کردن ظرفیت‌های خالی است. در زمینه نژادهای دیگر گاوهای شیری نیز همکاری می‌کنیم، ولی متأسفانه در مورد تولید گوشت قرمز، 150 ـ 100 هزار تن کمبود برای مصرف داریم و انتظار داریم که در این زمینه با کشورهای پیشرو همکاری کنیم.

در اصلاح نژادهایی گوسفند آماده همکاری می‌باشیم که با برخی از کشورهای اروپایی در حال افزایش این همکاری‌ها هستیم که با وارد کردن دام‌های زنده یا امبریو و جنین. در یک برنامه 5 ساله می‌توانیم کمبود گوشت قرمز را برطرف کنیم. کارخانه‌های لبنی ایران سالانه 5/10 میلیون تن شیر را به مواد لبنی تبدیل می‌کنند ولی فعالیت‌ این کارخانه‌ها 5/1 برابر بیشتر از این ظرفیت است. صادرات تخم‌مرغ به خاطر بیماری‌ آنفلونزای مرغی محدود شد ولی این صادرات در سال‌های آینده حذف خواهد شد در همین حال ایران از جمله تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ محصولات پروتئینی در جهان است. در 30 نژاد گوشت گوسفند، بسیاری از کشورهای علاقه‌مند به استفاده از گوسفندان ایرانی برای اصلاح نژادند که فرصت مناسبی را برای صادرات گونه‌های ایرانی در دو نژاد اجداد، 20 گله مادر، 16 میلیون قطعه در مرغ تخمگذار، 900 هزار تن تولید تخم‌مرغ از جمله رکوردهای تولیدی ایران در صنعت مرغ است.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا