1-9 اقتصاد زراعت

یکپارچه‌سازی اراضی از عوامل مؤثر در افزایش بهره‌وری و اشتغال است

Integration of Iands is one of effective factors in increase of productivity and employment

98-12-5

امروزه اگر کشوری بخواهد به رشد کشاورزی خود ببالد، علاوه بر آمار و ارقام بالای تولید و صادرات محصولات کشاورزی، میانگین مساحت مزارع کشاورزی و رشد آماری آن را نیز نسبت به سال‌‌های  پیش اعلام می‌‌کند.

بسیاری از کشورهای اروپایی که در سال‌‌های دور و نزدیک با میانگین مساحت 2 تا 10 هکتار به کشاورزی می‌‌پرداختند، امروز با افتخار، میانگین اراضی کشاورزی خود را بیش از 80 هکتار، اعلام و این توفیق را عامل اصلی رشد مکانیزاسیون، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌‌ها و رشد صادراتشان معرفی می‌‌کنند.

از عوامل مؤثر تجمیع اراضی کشاورزی، اصلاح و جهت‌دادن به قوانین ارث، مشوق‌‌های مالیاتی و مشوق‌‌های محرک این کار بوده است که البته در هر کشور و فرهنگی، روش‌‌های اعمال آن متفاوت است.

امروزه در کشور ما نیز مسجل شده که هر قدر در راستای یکپارچه‌سازی اراضی هزینه کنیم، به رشد و توسعه کشاورزی و اقتصاد کشورمان بیشتر کمک کرده‌ایم.

اگر امروز برای استفاده بهینه از عوامل تولید مانند آب، خاک، اقلیم، سرمایه و نیروی انسانی تلاش نکنیم، ممکن است فردا خیلی دیر باشد؛ زیرا تامین غذای مردم در زمان فعلی و در دهه‌‌های آینده (انشاءا… با جمعیتی چندبرابری)، احتیاج به تحول در بخش کشاورزی دارد. علاوه بر استفاده از قوانین بهینه‌سازی‌شده ارث و تخصیص یارانه‌‌های هدفمند، توصیه می‌‌شود که با اجرای تدبیری بهتر از روش‌‌های گذشته این اقدام مهم را تحقق بخشیم.

میانگین مساحت مزارع در همه استان‌‌ها یکسان نیست؛ به‌طوری که در استان مازندران این میانگین بسیار کم و گاهی کمتر از 5/0 هکتار است؛ در حالی که در دیگر استان‌‌ها مانند خوزستان، فارس، خراسان و قزوین، میانگین مساحت اراضی به بیش از 50 تا 100 هکتار می‌‌رسد؛ بنابراین در هر استان، میانگین مساحت اراضی که از صرفه اقتصادی نیز برخوردار باشند، متفاوت است و می‌‌توان انتظار داشت تا به کمک کارشناسان هر استان، به فراخور فازهای مختلف و به شرح زیر، نسبت به یکپارچه‌سازی اقدام شود.

  • هر برنجکاری که در استان مازندران بیش از 5 هکتار زمین دارد.
  • هر گندمکاری که در استان گلستان، فارس، خوزستان، قزوین و استان‌‌های مشابه، بیش از 50 هکتار مزرعه دارد.

این گروه‌‌ها می‌‌توانند خدمات مکانیزاسیون، شامل خاک‌ورزی، کاشت، داشت و برداشت را به‌صورت رایگان دریافت کنند.

 

نتیجه اینکه  

  • مکانیزاسیون در جهت افزایش بهره‌وری حتی در مزارع دورترین مناطق کشور نیز اجرا خواهد شد.
  • یکپارچه‌سازی با انگیزه دریافت خدمات سرعت می‌‌گیرد.
  • برای ماندن جوانان در روستاها انگیزه ایجاد می‌‌شود.
  • افزایش تولید محصولات کشاورزی، کشورمان را از واردات بی‌نیاز می‌‌کند.
  • فارغ‌التحصیلان رشته‌‌های کشاورزی و مکانیزاسیون دوره‌دیده با بهره‌گیری از تجربیات گذشته به کار مشغول می‌‌شوند؛ ولی حق‌الزحمه خود را در ارائه خدمات به کشاورزان، از دولت (صندوق یارانه‌‌های هدفمند) دریافت می‌‌کنند و دولت در مقابل پرداخت یارانه‌‌های هدفمند، در نهایت موفق به تقویت اقتصاد ملی و افزایش اشتغال در کشور می‌‌شود.
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا