1-8-2 بی خاک‌ورزی

طرح نظام جامع انفورماتیک کشاورزی

98-12-26

پیش گفتار

در سال اقدام و عمل در راستای مقاومت اقتصادی و عزمی برای داشتن اقتصاد مقاوم طبق فرموده مقام معظم رهبری این طرح ساختاری خدمتتان ارائه می گردد باشد که به یاری خداوند متعال یاری از دوش کشاورزان برداشته شده و امید را در راستای بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان و رشد صنابح وابسته به کشاورزی و صنایع غذایی و حضور فارغ التحصیلان کشاورزی را در راستای طرح به ارمغان بیاورد.

مقدمه

کشور ایران از تنوع آب و هوایی بالایی برخوردار است و این تنوع اقلیمی شرایط مساعدی را برای کشت انواع محصولات کشاورزی در فصول مختلف فراهم نموده است و همچنین ما در سالهای اخیر شاهد رشد تولید و رشد کیفی محصولات بوده ایم

اما در سالهای اخیر شاهد کاهش نزولات آسمانی و تغییر اقلیمی در جهت خشک و نیمه خشک شدن بوده ایم این درحالی است که با رشد کمی محصولات و عدم انتقال دانش روز، کیفیت اراضی کشاورزی نیز پایین آمده است که دربرخی اراضی همچون اراضی شهر ایلخچی برای تولید پیار مورد نیاز کشور ملزم به استفاده از کودهای شیمیایی به مقدار قابل ملاحظه ای بوده است.

شرح مختصر:

در حال حاخر دولت با در نظر گرفتن اصل ۴۴ قانون اساسی با هدف خصوصی سازی و واگذاری امور به دست خود مردم اقدام به خصوصی نمودن بسیاری از شرکتها و و گذاری بخش های مختلف نموده است اما چون در بخش کشاورزی با موضوع غذا که نیاز اولیه و اساسی هر انسانی می باشد مواجه هستیم باید با نظارت همه جانبه این روال اجرایی صورت پذیرد زیرا در سالهای اخیر شاهد مشکلات و نارسایی های زیر بوده ایم:

  • تخریب اراضی کشاورزی به دلیل عدم انتقال دانش روز به کشاورزان و عدم جایگزینی تکنولوژی های مدرن کشاورزی
  • عدم سود رسانی منشی محصولات کشاورزی برای کشاورزان و هدر رفت زحمات آنها در نتیجه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی یا رها شدن آن مزارع و اقدام به مهاجرت کشاورزان و باغداران به شهرها و از دست رفتن منبع تولید غذایی کشور
  • نگرانی کشاورزان حال حاضر از فروش محصولات تولیدی با صرفه اقتصادی مناسب برای خود کشاورز
  • وجود افراد واسطه در بخش کشاورزی که با امور واسطه گری (دلال بازی ) سود قابل توجهی را نصیب خود می نمایند .
  • عدم آگاهی از بخش انبار داری محصولات، که احتکار محصولات کشاورزی به خصوص محصول استراتژیک برنج موجب افزایش قیمت این محصولات در بازارشده است.

پس ما ملزم به تغییر ساختار بخش کشاورزی برای کنترل کلی یا به عبارت بهتر نظارت ملی در بخش اراضی کشاورزی می باشیم. این تغییر ساختار من ساماندهی بخش های مرتبط با کشاورزی منجر به حرکت در جهت ارتقا کیفی و به کار گیری نیروهای متخصص و متعهد در بخش کشاورزی خواهد بود.

برای ساماندهی بخش کشاورزی و تنظیم بازارو هماهنگ سازی میزان عرضه و تقاضا و از میان برداشتن مشکلات و گره های پیش روی بخش کشاورزی در راستای دولت الکترونیک بخش کشاورزی طرح حاضر پیشنهاد می شود.

مفاد اجرایی طرح

  • اجرای طرح شناسایی و شناسنامه دار نمودن اراضی کشاورزی و اجرای طرح شناسنامه هوشمند اراضی کشاورزی ، که این اراضی به تایید مهندسین ناظر آب و خاک و زراعت از جهت قابلیت کشت انواع محصولات اقلیمی در آمده است
  • وارد کردن اطلاعات شناسنامه هوشمند( اعم از صاحبان اراضی و ادوات) به سیستم اینترنتی جامع انفورماتیک کشاورزی که میزان اراضی فعال برای کشت و همچنین نوع محصولات را ارائه خواهد داد.
  • الزام به روز رسانی اطلاعات فصل زراعی توسط کشاورز و ابلاغ اطلاعات در مورد محصولات مورد نیاز کشور از طريق نهادهای اجرایی برای جلوگیری از کاشت محصولات غیر هدف از طریق سامانه اینترنتی

* تنها با اجرای این بندها اطلاعات آماری دقیق از نوع محصولات در بخشهای مختلف کشور خواهیم داشت و سیاستهای لازم به کشاورزان برای ارتقا بخش کشاورزی به صورت مستقیم به آنان ابلاغ خواهد شد *

  • با شناسایی تعداد ادوات و ماشینهای کشاورزی در هر بخش و منطقه و دانستن اطلاعات لازم در مورد میزان خرابی و تلفات آنها اعلامی توسط کشاورزان یا صاحبان ادوات می توان تعداد شرکتهای مکانیزاسیون مورد نیاز برای هر بخش را به دست آورد و اعلام آمادگی برای همکاری تاسیس شرکتهای مکانیزاسیون مورد نظر را داشت. همچنین با پیشرفت طرح، جایگزین ادوات را متناسب با اقلیم جهت کشت کم خاکورزی و بی خاکورزی داشت. این موضوع منجر به بهبود بافت خاک که از ضروریات کشاورزی است ، خواهد شد.
  • شناسایی شرکتهای حمل و نقل محصولات کشور ( به خصوص اقلام ميوه) و معرفی شرکت های معتبر به کشاورزان و میادین و انبارها برای ساماندهی حمل و نقل محصولات کشاورزی از طریق سامانه اینترنتی برای خارج نمودن این محصولات از دست واسطه ها.
  • شناسایی شرکتهای انبارداری و انبارها که چه نوع محصولی را از کدام بخش کشاورزی و از کدام مسیر ارتباطی دریافت نموده اند، و از این طریق از احتكار محصولات کشاورزی که در سالهای اخیر شاهد آن بوده ایم ، جلوگیری خواهد شد.

* برآورد تخصيص هزینه های هدف:

آنچه هزینه های نیل به هدف، خواهد بود، هزینه های مربوط به طراحی سیستم اینترنتی با سرور قوی برای پوشش دهی کل کشور با قابلیت به روز رسانی دائمی ، اجرای پروژه توسط نیروی انسانی شاغل در جهاد کشاورزی، تبلیغات سراسری و آگاهی سازی توسط رسانه ها، همکاری مهندسین ناظر بخش کشاورزی و بهره گیری از فارغ التحصیلان کشاورزی می باشد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا