اشتغال زایی

مؤثرترین مشاوره‌های کسب و کار در طول یک سال گذشته

97-3-34

در مراسم بزرگداشت برنامه شب آفتابی رادیو اقتصاد مطرح شد:

مؤثرترین مشاوره‌های کسب و کار در طول یک سال گذشته

در یک مراسم استثنایی با حضور 200 نفر از علاقه‌مندان کسب و کار، شنونده برنامه شب آفتابی رادیو اقتصاد، به کارگردانی جواد طالبی، ضمن برگزاری مراسم جشن تولد یک سال فعالیت این برنامه، به عنوان پر شنونده‌ترین و مؤثرترین برنامه رادیو اقتصاد نیز معرفی شد.
در ابتدای این مراسم که با حضور شنوندگان از سراسر ایران تعدادی از نمایندگان صنف تراکتور و کمباین و ادوات کشاورزی اعضای انجمن‌های ذیربط، جواد طالبی کارگردان برنامه شب آفتابی شرحی را پیرامون شروع این برنامه که در ساعت 24 شامگاه تا 2 بامداد هر شب به صورت زنده شامل سه بار در هفته بحث کارشناسی و سه بار موضوعات کارآفرینی پخش می‌شود و با ناباوری مورد استقبال شنوندگان قرار گرفته، یک سال گذشته به تدریج نه تنها پرشنونده، بلکه در طول این مدت ساختار کارشناسی‌تری به خود گرفت.
در بخش کشاورزی اشتغال‌زایی مؤثر در کسب و کار، شناخت فناوری‌های موجود و آینده کشاورزی و نیز در رابطه با فعالیت‌های الکترونیک و نرم‌افزاری، علاقه‌مندان شنوندگان مستمر و دائمی شدند تا جایی که این برنامه را به عنوان رهنموددهنده و اصلاح‌کننده شغل‌های مؤثر و اقتصادی، ملاک آینده‌سازی خود انتخاب کردند.
طالبی کارشناسان این برنامه را مرکب از آقایان دکتر علی‌شاه حسینی، دکتر مسلم‌خانی، دکتر محمدمهدی ربانی و دکتر گل‌افرا به عنوان علاقه‌مندان مخلص شرکت‌کننده در برنامه‌های کارشناسی در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه و روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه به صورت معرفی کارآفرین‌ها پخش می‌شود، البته در برنامه شب آفتابی جمعاً تعداد 14 کارشناس رشته‌های مختلف به فراخور موضوع برنامه حضور پیدا می‌کنند.
جواد طالبی تهیه‌کننده برنامه شب آفتابی همچنین از کامران امیدی و جواد تشکری مجریان برنامه، خانم نرگس سادات تقوی هماهنگ‌کننده و آقای اسلامی مسئول ارتباطات و خانم پرندآور، آیتم‌ساز برنامه تشکر کرد و متعاقباً هریک از کارشناسان حاضر در این مراسم، فهرستی از موضوعات مهم در بحث‌های خود را مطرح کردند که جزییات سخنان آنان در برنامه‌های پیشین و آینده برنامه شب آفتابی آمده و خواهد آمد.
پس از پایان سخنرانی‌ها، کیک تولد برنامه شب آفتابی توسط دکتر رضایی و کارشناسان بریده شد و سپس دکتر رضایی معاون صدای جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی کوتاه خود، رادیو اقتصاد را پیام‌آور و رونق‌دهنده کسب و کار در جامعه معرفی کرد و حضور تعداد رکوردشکن این شنوندگان وفادار در برنامه شب آفتابی که نمایندگانی از این شنوندگان امروز از سراسر ایران در این مراسم شرکت کرده‌اند و ما به آنان خوشامد می‌گوییم، شاهد این توفیق می‌باشد.
دکتر رضایی از یکایک تهیه‌کنندگان، کارگردانان، مجریان و هماهنگ‌کنندگان رادیو اقتصاد سپاسگزاری کرد و از یکایک برنامه‌های رادیو اقتصاد که هر کدام رهگشا برای توسعه اقتصاد و حامی تولید کالای ایرانی هستند تمجید نمود و اظهار امیدواری کرد که این پیام‌رسانی‌ها در آینده نویددهنده رونق بنگاه‌های اقتصادی کشورمان و اشتغال‌زایی مؤثر بشود.
متعاقب پایان برنامه عمومی مراسم بزرگداشت شب آفتابی، کارشناسان هر کدام در کارگاه‌های اختصاصی حضور یافتند و تعداد کثیری از حاضران علاقه‌مند و مشغول در حوزه‌های مختلف کشاورزی در یکی از این کارگاه‌ها به گرد هم آمدند و پرسش‌های خود را به قرار زیر مطرح ساختند، که در زیر به طور مختصر به شرح مطالب مطرح شده در کارگاه آموزشی وقتی بخش کشاورزی می‌پردازیم که در آن شرکت‌کنندگان به پرسش‌های خود از کارشناس برنامه پرداختند.
• آیا جمع‌آوری گیاهان دارویی توسط جوانان هر منطقه از کوه و کمر و دشت‌ها می‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد؟
● قبل از این اقدام که می‌تواند بسیار پر زحمت هم باشد، توصیه می‌کند، ابتدا محل فروش آنها را جست‌وجو کنید زیرا بالاخره ‌این گیاهان باید در محلی تحویل و وجه آنها برای جبران هزینه‌ها و بر جای ماندن سودی معقول بازارسازی و برنامه‌ریزی شوند و سپس به آن بپردازند. و‌آو
• آیا تولید انبوه گیاهان دارویی پر مصرف می‌تواند برای تولیدکننده آینده‌ساز باشد؟
● به شرطی که پیش‌فروش آنها را برای مزرعه خود تضمین شده آینده‌نگری کنید آری. برای صادرات توصیه می‌کند که بر حسب پرس‌وجو در باره دریافت مشخصات کامل عصاره‌ها، با تحویل گیاهان دارویی به کارخانه‌های فرآوری و عصاره‌گیری، قرارداد تحویل و دریافت محصولی را طلب کنید که دقیقاً در قرارداد با طرف خارجی منظور شده است.
• با توجه به اینکه چندین بار در پرورش گاو و گوسفند شکست خورده‌ام، آیا صلاح است که مجدداً به پرواربندی دام کوچک یا بزرگ اقدام کنم، در حالی که مزرعه‌ام در منطقه خشک و کم باران قرار دارد؟
● از آنجایی که حدود 70 درصد هزینه پرواربندی را خوراک مناسب و فراخور سن و وزن دام‌ها تشکیل می‌دهد، لذا یکی از شرایط توفیق شما دسترسی به خوراک با کیفیت و با قیمت مناسب از محل‌های نه چندان دور از مزرعه مناسب توصیه می‌کند، که اگر به چنین خوراک‌هایی دسترسی دارید، اقدام به نگهداری بزهای سانن، ابتدا با 10 رأس و پس از آشنایی بیشتر با فنون پرورش و فروش شیر آن به کارخانه‌ها یا کارگاه‌های لبنیات، اقدام به افزایش تعداد آنها برای نگهداری بنمایید.
شیر بز مانند یک داروست که چربی آن کلسترول ندارد و هر رأس بز سانن حدود 3 لیتر شیر در روز تولید می‌کند و گوشت بزغاله‌ای نر نیز با کیفیت و مانند شیر آن با قیمت مناسبی به فروش می‌رسند.
• آیا به نظر شما تولید نهال گردو می‌تواند شغل آینده‌ساز باشد؟
● در سال‌های اخیر بسیاری از درختان گردو در ایران در مناطق مختلف دچار شیوع آفت شده‌اند و امسال بهار نیز دچار یخ‌زدگی گردیدند که وزارت جهاد کشاورزی را ناگزیر کرد که به فکر تهیه و تأمین پیوندک‌های مقاوم‌تر کند تا واریته پیوند شده مقاوم‌تر به آفات، بهره‌وری باغدار را مطمئن‌تر تأمین کند. بنابراین توصیه می‌شود که با نزدیک‌ترین اداره کشاورزی محل مزرعه خود تماس بگیرید و مورد پیوندک‌های جدید را پرس‌وجو نمایید تا به حرفه‌ای که علاقه‌ دارید با آینده‌نگری بیشتر به آن بپردازید.
• تولید زعفران تا چه اندازه‌ای می‌تواند در مناطق خشک و حاشیه کویر آینده‌ساز باشد؟
● در کشورمان باید از کشت و کار با برنامه بپرهیزیم. مناطق مستعد کشت زعفران، استان‌های سه گانه خراسان بودند که امروز در بسیاری دیگر از استان‌ها تعدادی از مردم، باغداران و زارعان به خاطر قیمت بالای فروش زعفران در ایران و جهان اقدام به کشت زعفران کرده‌اند که امیدواریم، این گسترش سطح زیرکشت، به بازار زعفران لطمه وارد نسازد. همان گونه در چندین سال پیش تولید ورمی کمپوست برای فروش به سبزی‌کاران، باغداران و زارعان پا گرفت ولی تولید انبوه آن با فروش انبوه منطبق نشد و در نهایت تولید آن نیز متوقف گردید. توضیح آنکه یکی از حاضران در جلسه جزییاتی از وضعیت تولید چنین کمپوستی توسط کرم‌های خاکی را تشریح کرد که مورد استفاده حاضران در جلسه قرار گرفت.
در پایان جلسه،‌ مهندس احمد زارعی مدیرعامل شرکت دهقان‌ورز و رئیس اطاق صنعت استان البرز، ابتدا گزارشی از وضعیت تولید در استان البرز به شرح زیر ارائه داد.
در این استان حدود 80 درصد ماکارونی، 75 درصد آرد تولید می‌شود و 3500 واحد پروانه‌دار کسب و کار نیز فعالیت دارند که 330 بنگاه اقتصادی قطعه سازند.
مهندس زارعی آنگاه به شرح معرفی واحد تولیدی خود در شهرک صنعتی کردان استان البرز اشاره کرد و افزود:
در سال 1384 این کارخانه را با پرداخت 12 میلیارد تومان از بانک کشاورزی خریداری کرد و چند سال با 240 نفر کارگر به کار تولید انواع تیلر در قدرت‌های مختلف و دروگر بافه بند پرداخت و سپس کارگران را به خاطر تحریم کشور ایتالیا به 40 نفر کاهش داد.
امروز تیلر دو چرخ با موتور «روجرینی» ساخت همین کارخانه می‌سازد که در 12 ساعت کار در مزرعه، فقط 4 لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که می‌تواند از نظر قیمت با کشور چین و از نظر کیفیت با کشورهای اروپایی رقابت کند.
دروگر بافه بند برای برداشت گندم به ویژه مناسب مناطق شیب‌دار است. تولید تراکتور «فراری» طرح ایتالیا، تأمین و توزیع تراکتور «مسی فرگوسن» با 2 سال گارانتی و کمباین برداشت غلات مارک «روسل ماش» ساخت روسیه به قیمت 470 میلیون تومان که در آزمون‌های مختلف در استان‌ها به ویژه استان مرکزی این برداشت‌ها بدون ریزش دانه محصول صورت گرفته است، از جمله فعالیت‌های شرکت دهقان‌ورز است.
کشاورزان ساکن روستاها، امروز می‌توانند خرید ماشین‌ها و ادوات کشاورزی را با حدود 6 درصد بهره از بانک‌ها دریافت کنند که منشاء آن صندوق توسعه ملی به مبلغ 1500 میلیارد تومان می‌باشد و توسط بانک‌های کشاورزی، پارسیان، توسعه تعاون و پست بانک پرداخت می‌شود.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا