امنیت غذایی

ابعاد چندجانبه تامین غذا در جهان تعداد گرسنه‌های با سوء‌تغذیه به مرز یک میلیارد نفر نزدیک می‌شود

The number of hungry population reaching more than one billion

98-10-33

امروزه تامین غذا و امنیت غذایی یکی از مسائل و دغدغه‌های مهم جامعه جهانی محسوب می‌شود و کشورها برای این امر تمهیدات شایان توجهی را در سیاست‌های کشاورزی خود اعمال می‌کنند؛ به طوری که اعطای یارانه‌های دولت‌های اروپایی به کشاورزان، یکی از مباحث جدی در سازمان تجارت جهانی به حساب می‌آید. در خصوص تامین امنیت غذایی در جهان نکات زیر در خور توجه هستند:
1.براساس گزارش‌ها، حدود 842 میلیون نفر در سال 2011 تا 2013 که حدود یک هستم جمعیت جهان می‌شود، از گرسنگی مزمن رنج برده اند.
2.کشورهای در حال توسعه نسبت به برنامه‌های پیش روی خود پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و اگر روند کنونی ادامه یابد، پیش‌بینی‌ها حاکی از تحقق هدف‌های تعیین شده است.
3.در کشورهای در حال توسعه، رشد اقتصادی به معنای تقسیم برابر درآمد و بهبود وضعیت همگان نیست. به همین روی، نوع سیاست‌های اعمال شده در این خصوص اهمیت دارد.
4.در مناطق گوناگون جهان، سطح گرسنگی یکسان نیست. در جنوب صحرای آفریقا بیشترین میزان فقر وجود دارد و در آسیای غربی پیشرفتی دیده نمی‌شود؛ در حالی که در جنوب آسیا و شمال آفریقا پیشرفت-هایی به چشم می‌خورند. کشورهای شرقی و جنوب شرقی آسیا و کشورهای آمریکای لاتین در مبارزه با گرسنگی پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند.
5.امنیت غذایی شرایط پیچیده‌ای دارد؛ به همین روی، محاسبه ابعاد، میزان دسترسی، ثبات و سایر مسائل آن، نیازمند شاخص‌های مناسبی است.
6.لازمه پیشرفت برای رسیدن به امنیت غذایی، پیشرفت در حوزه‌های تامین غذایی، افزایش سطح تغذیه، بهداشت، سلامتی، تامین آب و آموزش خصوصاً برای زنان است. در برخی موارد کودکان سطحی از این معیارها را در کشورهای در حال توسعه ندارند.
7.سیاست‌های ارتقای سطح بهره‌وری و میزان دسترسی به مواد غذایی، می‌تواند در سطوح کشاورزی‌های کوچک به کاهش فقر و گرسنگی بینجامد.
8.. برای تامین امنیت غذایی غلبه بر گرسنگی، اعمال سیاست‌های دراز مدت تامین غذا و امنیت غذایی در سیاست‌های عمومی و کاهش فقر اهمیت بسیاری دارد. توسعه فضای سرمایه‌گذاری و برنامه‌های تامین اجتماعی برای کاهش فقر و غلبه بر گرسنگی اهمیت بسیار دارد.
9.مصوبات اجلاس سران غذا در سال 1996 که هدف آن رفع مشکلات گرسنگی تا سال 2015 بوده است، نشان دهنده آن است که میزان اهداف تعیین شده در برنامه هزاره سوم در کشورهای در حال توسعه 12 درصد می‌باشد.
10.در نتیجه اجرای برنامه‌های مصوب، در حالی که کاهش سوء‌تغذیه در جهان بین سال‌های 90 تا 92 و 2011 تا 2013 به طور چشمگیری کاهش یافته، در کشورهای مختلف با نوسانات گوناگونی روبرو بوده است؛ مثلاً هنوز در صحرای جنوبی آفریقا و جنوب آسیا فقر گسترده‌ای وجود دارد.
11.به طور متوسط و البته در درجات گوناگون کشورهای آفریقایی از مناطق گرفتار سوء تغذیه‌اند؛ به طوری که یک نفر از 5 نفر ساکن در این منطقه در گرسنگی به سر می‌برد. در صحرای جنوبی آفریقا نیز بیشترین میزان فقر دیده می‌شود.
12.بخش‌هایی از آسیا برای رسیدن به اهداف هزاره، پیشرفت‌هایی کرده‌اند؛ خصوصاً در جنوب شرق آسیا این موضوع قابل مشاهده است، اما فقر در قسمت جنوبی آسیا هنوز ادامه دارد.
13.نکته شایان ملاحظه آنکه سوء‌تغذیه از فقر انرژی غذایی ناشی می‌شود؛ بنابراین نمی‌تواند به پیچیدگی امنیت غذایی کمکی کند.
14. برای شاخص‌های امنیت غذایی، دسترسی اقتصادی و فیزیکی به غذا، تغذیه و ثبات آن طی زمان، از جمله شاخصه های امنیت غذایی شمرده شده‌اند.
15. در سال های اخیر، میزان دسترسی به غذا به نسبت جمعیت بهبود بیشتری یافته است، اما نتایج شاخص‌های استفاده از غذا حاکی از ناکافی بودن سلامت غذا و میزان دریافت آن توسط هر فرد بوده است؛ برای مثال، در نتیجه ناکافی بودن غذا، بیماری‌ها و عفونت‌ها شدت یافته‌اند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا