3-1-6 گلستان

نمایشگاه کشاورزی استان گلستان از دیدگاه مجله کشاورز:

Some reports about innovation & cooperation methods & pros & cons of manufactoring

98-9-4

گزارش نوآوری‌ها ، نحوه همکاری‌ها ، انتقادها و شرح مزیت‌ها

در روز افتتاحیه این نمایشگاه سخنان برخی از مسئولان دل‌نشین و امیدوارکننده، برخی دیگر هم تکراری با وعده‌های بی‌پشتوانه بود

دکتر «مهاجر»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در خطاب به مدیران شرکت‌ها:

تا اندازه‌ای که امکانات و ظرفیت‌ها جواب می‌دهند، می‌توانیم وعده بدهیم

دکتر مهاجر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در روز دوم برگزاری این نمایشگاه، به بازدید از این نمایشگاه آمد و گفت: قدر مسلم، کشاورزی حفاظتی و خشکه‌کاری شالی در استان گلستان توسعه‌یافته و این روند در حال رشد است؛ چراکه ادوات عرضه‌شده در نمایشگاه نشانگر سازگاری فناوری با اهداف اعلام شده بوده است. برگزاری این نمایشگاه در این استان باعث شده که ما مزیت‌های توسعه را به‌وضوح لمس کنیم. این توسعه باعث شده که استقبال شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان نسبت به سال گذشته بیشتر باشد. به نحوی که حتی پس از جاری شدن سیل‌ها و ترمیم‌ها، امسال این امید به پیشرفت را بیشتر ملاحظه می‌کنیم و این نمایشگاه نشانه‌ای از توسعه نسبی کشاورزی را در این منطقه نوید می‌دهد.
به گزارش خبرنگار مجله کشاورز، در بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی از غرفه‌های این نمایشگاه، اعتمادها به وعده‌های مسئولان کاملاً محسوس بود. دکتر مهاجر از طرفداران توسعه کشاورزی حفاظتی است و از کلیه سازندگان خاک‌ورزی حفاظتی در نمایشگاه اعلام حمایت کرد. البته برخی از این تولیدات نوآوری‌هایی بودند که مورد بازدید مدیر اداره فناوری‌های مکانیزه استان و همکارانش نیز قرار گرفتند. در خلال این بازدیدها ضمن پرس‌وجوهای فنی و حرفه‌ای از سازندگان این نوآوری‌ها، ادامه فعالیت‌های نوآورانه آن‌ها برای تولید انبوه و آزمایشی نتیجه‌بخش و مورد استقبال واقع شده و قول‌های مساعدی نیز رد و بدل شد.
ازجمله شرکت‌هایی که حضور پررنگی
در این نمایشگاه داشتند می‌توان
به سازندگان زیر اشاره کرد:

شرکت «تراشکده»؛ سازنده خطی‌کار روی پشته بلند (رایزبند) با گواهینامه ثبت اختراع، که اخیراً رونمایی شده و روی خط تولید انبوه آمده است.

شرکت «سازه کشت کاوه بوکان»؛ این شرکت استاد تنوع تولید در ادوات کشاورزی است که انواع جدید کارنده‌های مکانیکی مورد تقاضای گندم‌کاران، حبوبات و دانه‌های روغنی و یونجه را تولید می‌کند.

شرکت «کاوه شیراز»؛ سازنده انواع بذرکارها، دستگاه کشت مستقیم و خاک‌ورزهای ویژه که بنا بر ادعای سازنده، این محصول برای اولین بار با رعایت سازگاری با مناطق مختلف ایران روی خط تولید آمده است.

شرکت «دلتا دشت»؛ سازنده سیکلوتیلرهای ویژه. این نوع «سیکلوتیلر» که باکیفیت ویژه‌ای ساخته شده، به‌عنوان خاک‌ورز مرکب سازگار با مناطق زراعی استان‌هایی نظیر گلستان طراحی و تولیدشده است و حتی ظاهر آن‌ها نیز تفاوت چندانی با انواع خارجی آن ندارد.

شرکت «قطعات آهنگری خراسان»؛ به‌عنوان پیشکسوت مبتکر در بخش ادوات کشاورزی مطرح است که در این نمایشگاه علاوه بر نمایش خاک‌ورزهای مرکب و زیرشکن‌های خود برای توسعه کشاورزی حفاظتی، نوعی کودپاش سانتریفیوژ را نیز به معرض نمایش گذاشته بود. این دستگاه با مکانیزم پاشش چرخان استیل طراحی و روی خط تولید آمده است که نظر علاقمندان به کوددهی منظم به مزارعشان را به خود جلب کرد. «علیرضا محمدزاده»، مدیرعامل این شرکت، تولید تراکتور بدون ادوات را از عوامل رکود تولید ادوات کشاورزی در کشور توصیف کرد و مقایسه آمار فروش هر دستگاه تراکتور با چند دستگاه ادوات را ناصحیح دانست.

این کارخانه؛ طراح، سازنده و مونتاژکننده انواع سم‌پاش، ادوات خاک‌ورزی مرکب و تراکتورهای باغی است. مدیر این کارخانه از بعضی مسئولانی که علی رغم تحریم‌ها برای ادامه فعالیت واحدهای تولیدی حمایت‌های لازم را اعمال نمی‌کنند، گِله نمود. وی از حمایت‌های متناقض و سردرگمی که از برخی شرکت‌ها می‌شود و موضع‌گیری‌های غیر منصفانه‌ای که در مقابل واحدهای تولیدی نظیر بادله رخ می‌دهد، اظهار ناراحتی کرد.

با مطرح‌شدن این انتقادات و ابراز نارضایتی‌ها، برخی از دست‌اندرکاران و کشاورزان گلستانی که ابتدا بیشتر شنونده این گله‌مندی‌ها بودند نیز وارد بحث شدند و می‌پرسیدند که بالاخره ما متوجه نشدیم که هدف در حوزه مکانیزاسیون در زراعت یا باغبانی و…، حمایت از تولید داخل است یا حمایت از واردات؟! و حمایت از قطعات وارداتی برای تولید یا برای مونتاژکاری چه تعریفی را دارد و چرا واحدهای تولیدی و مونتاژ کننده نباید از ارز 4200 تومانی استفاده کنند تا انگیزه‌ها برای تولید و مونتاژ که اشتغال‌زایی را نیز در بر دارد، تشویق شود؟
این قضاوت و سردرگمی‌ها در مدیریت مکانیزاسیون تا جایی بود که برخی از آن انتقاد می‌کردند و این‌گونه برخوردهای تبعیض‌آمیز را تحریم‌های داخلی توصیف می‌کردند و برخی شرکت‌ها نیز که مورد حمایت قرارگرفته بودند از مدیریت مرکز توسعه مکانیزاسیون تقدیر می‌نمودند.
مهندس «کاظمی»، مدیر کارخانه بادله در بخش‌های دیگر از سخنان خود گفت: رقابت بخش دولتی با خصوصی در کسب‌وکار، موجب ایجاد و تحمیل بخش دیگری از هزینه‌های سربار به کشاورز و درنهایت به مصرف‌کننده نهایی است. گاهی برخی از بدنه دولت، به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به کمک طرف‌های واردکننده و یا تولیدکننده می‌آیند و به‌نوعی با بخش‌های خصوصی مانند برادر خود رفتار می‌کنند و برای این حمایت‌ها از انصاف خالصانه خود نیز مایه می‌گذارند. البته اگر این حمایت‌ها از شرکت‌های واجد شرایط باشد، سازنده‌تر است. از طرف دیگر در گمرک هم مشکلاتی وجود دارد، مثلاً گاهی یک پمپ سم‌پاش، به‌عنوان قطعه‌ای از ساخت سم‌پاش استاندارد، به جهت نبود لیست قیمت، 4 تا 5 ماه ترخیص نمی‌شود و وجود نوسان‌های ارز در این زمان از هر دلار 5/11 تا 16 هزار تومان، نه‌تنها به تولیدکننده صدمه وارد می‌سازد، بلکه هزینه‌های سربار تولید را به ضرر مصرف‌کننده نیز افزایش می‌دهد.
دیگر مشکل اساسی که وزارت جهاد کشاورزی دچار آن بوده و هنوز هم ادامه دارد، فقدان راهبردهای پایدار است که در سخنرانی‌های مکرر، مسئولان وعده‌هایی در ظاهر منطقی و قابل‌اجرا به شرکت‌کننده‌های نمایشگاهی می‌دهند، ولی این حرف‌ها، به دلیل عدم پیگیری و کاهش اعتماد مخاطبان به سخنان مسئولان از یک گوش وارد و از گوش دیگر خارج می‌شوند و هیچ‌گاه به اجرا درنمی‌آیند.

از دکتر عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون درباره وضعیت و انتقادات کارخانه بادله، پرس و جو کردیم که وی اینچنین اظهار نظر کرد که مدیریت این کارخانه در نامه‌ای ادعای تولید تعداد سه‌هزار دستگاه تراکتور در سال را مطرح کرده است که در بازدید از این کارخانه، فقط با 6 دستگاه تراکتور مواجه شدیم، که این ادعا بیشتر به مفهوم دارا بودن ظرفیت تلقی می‌شود و نه توانایی راه اندازی و ادامه خط تولید.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا