3-1-4 تهران

تثبیت قیمت ادوات کشاورزی ضرورت دارد

The necessity of stability of farm implements price in the market

98-8-6

دکتر عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی:

توزیع تراکتور ، ادوات و کمباین‌های غلات و شالی در 6 سال گذشته کم سابقه بوده است.
مکانیزاسیون کشاورزی از مولفه‌های دولت تدبیر و امید مورد تاکید قرار دارد، به طوری که در عرض مدت
6-5 سال بیش از 82 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام گرفت که بیشتر آن با تکیه بر صنعت داخلی صورت گرفته، به طوری که امروز بخش عمده‌ای از کاشت ، داشت و برداشت با فناوری داخلی صورت می‌گیرد. توقعاتی که از صنعت ماشین‌های کشاورزی وجود دارد باید بسیار بیشتر از این‌ها باشد ، زیرا با وجود مشکلات خرید و تأمین ، تولید نیز دچار وقفه می‌شود که خوشبختانه در 6 سال گذشته بیش از 120 هزار دستگاه تراکتور و بیش از 260 هزار دستگاه ادوات در عرضه مکانیزاسیون و کاشت، داشت و برداشت با 16 هزار کمباین بیشتر صورت گرفته است.

دولت اعتقاد قلبی به رشد کشاورزی به کمک مکانیزاسیون دارد

تسهیلات ویژه‌‌ای برای ورود ادوات ساخت داخل با 90 درصد خود اتکائی قائل هستیم و از شرکت‌های خارجی به ویژه عضو اتحادیه «اوناکومای ایتالیا» که همکاری‌های تاریخی با کشاورزی ایران داشته‌است ، استقبال می‌کنیم. البته برای تجارت این حوزه با مشکل انتقال ارز مواجهیم ولی صنعتگران، توفیق یافته‌اندکه این روند را حفظ کنند و 650 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه اتفاق افتاده است به طوری که 13 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت ماشین‌های کشاورزی داشته‌ایم.
از 6 سال پیش حوزه زراعت 75 درصد رشد مکانیزاسیون را ثبت کرده است. و میانگین 1000 دستگاه تراکتورها و دنباله‌بندها وارد این حوزه شده است. پس از سالها انتظار در حوزه مکانیزاسیون، صدور کارت سوخت عملی شده و در 3 استان و سپس 6 استان راه‌اندازی شده است. در حوزه پلاک گذاری تا قبل از سالهای 91 عدد پلاک گذاری 30-25 هزار دستگاه انجام شده که بیش از 240 هزار دستگاه تراکتور صاحب پلاک شده اند. در حوزه فناوری نوین، توصیه می‌کنیم با تکنولوژی گذشته تولید پایدار داشته باشیم که عمده فعالیت‌ها باید به سوی کاهش مصرف آب و مبارزه بهینه در دفع آفات ، هورمون پاشی به ویژه در مناطق صعب‌العبور است که پهبادها این روند را تسهیل کرده‌اند. در هر سال میانگین 20-17 هزار دستگاه تراکتور ، 120 هزار دستگاه ادوات و سالی 1500-1200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون صورت می‌گیرد بدین معنا که سالانه 2000 میلیارد تومان گردش ارزی مکانیزاسیون است.
توقع ، از حوزه صنعت ماشین‌های کشاورزی کشور یعنی این صنعت مهم، کم تیراژ و حساس در تولید محصولات کشاورزی است که فقدان آن‌ها اثرات سخت تری برای کشور داشته است.

صنعتگران ما نیاز به مجوزهای صادراتی ، ارز و تسهیلات کم بهره دارند که در تمام حوزه‌ها اثرگذار باشند.
توقع ما از صنعتگران ، تعدیل کردن قیمت است و همین نوسان قیمت‌ها می‌تواند بر پیچیدگی‌ها بیافزاید که پایداری و ثبات قیمت‌ها می‌تواند با دریافت تسهیلات کنترل کنند. در سال 1370 یک کشاورز ایرانی با 25 تن گندم می‌توانست یک تراکتور خریداری کند که امروز با قیمت 52 تن گندم می‌تواند همان تراکتور را بخرد که این دو نرخ تناسب منطقی را با هم ندارند که کشاورز را تحت فشار قرار می‌دهد.
امیدواریم که از این نمایشگاه هر روز حدود 40 اتوبوس حاوی کشاورزان مناطق مختلف کشورمان حضور در کارنامه برگزاری این نمایشگاه ثبت شود.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا