1-9 اقتصاد زراعت

تشکل گرایی، کلید تسریع در رشد صادرات است

Private organization is the key for export progress

98-8-12

رئیس سازمان توسعه تجارت و رئیس کنفدراسیون صادرات در برنامه شبکه خبر عنوان کردند:

در یک گفت‌وگوی کوتاه تلویزیونی حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت و محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات به بحث و تبادل نظر درباره نقاط قوت و ضعف تولید و صادرات پرداختند که خلاصه‌ای از این بحث را در زیر به نظر علاقه‌مندان می‌رسانیم.
لازمه رشد و توسعه اقتصادی برای تحول، در تولید به منصه ظهور می‌رسد که در نهایت افزایش رفاه جامعه را نیز دربردارد. تولید برای کشورها با توجه به محدودبودن منابع طبیعی مانند نفت و گاز، ضرورت انکارناپذیر است؛ ولی در مقاطع زمانی مختلف نوساناتی را به خود دیده است که وجود برنامه‌های سازمان توسعه تجارت در راستای این تحول مزیت محسوب می‌شود.
نقشه راه در این زمینه
چگونه توجیه می‌شود؟
به خاطر اتفاقات غیرمنتظره در اقتصاد کشور، برخی مسیرها تغییر یافته است که تجارمان در معرض این نوسان‌ها دچار وقفه شده‌اند، به‌طوری‌که بررسی حمایت از تولید برای صادرات و تضمین ادامه کار تجار، حمایت‌هایی را می‌طلبد.
چه تدابیری در این راستا اندیشیده شده که بازار داخلی و صادراتی نیز در این زنجیره حفظ شوند؟
امروز بخشی از مشکلات ما را مشکلات ساختاری تشکیل می‌دهد؛ لذا برنامه‌ریزی‌ها برای تولید، صادرات و حل مشکلات، ساختاری و نیز و مقطعی به حساب می‌آیند. در سال رونق تولید، وزارتخانه‌های ذی‌ربط برنامه‌های تولیدی خود را دارند، ولی وظیفه ما باز کردن مسیرها برای دست‌اندرکاران تجارت بین‌المللی است که شرکت‌ها باید برای کشورهای خاصی طراحی شود.
هدف برای کمک به صادرکننده، تمرکز روی کشورهای هدف اول است که بیشتر آنها کشورهای همسایه هستند و سپس در اولویت‌های بعدی کشورهای جدید و رو به رشد برای جمهوری اسلامی ایران هستند.
در این راستا چگونه می‌توانیم رقبا را زیر نظر داشته باشیم؟
یکی از راهبردهای ما رصد کردن رقبا است که این سازمان با وزارت امور خارجه در تعامل است؛ که از جمله می‌توان به کشورهایی نظیر اندونزی، ویتنام،‌ کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و کشورهای آسیای جنوب شرقی اشاره کرد. وظیفه ما ارزشیابی زنجیره‌های جهانی است که بخشی از آن توسط معاون اقتصادی وزارت امور خارجه انجام می‌گیرد.
محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: صادرات محصولات غیرنفتی را باید با توجه به تکمیل زیرساخت‌ها، ارتباطات سیاسی و اقتصادی و زیرساخت‌های بانکی در یک زنجیره ببینیم.
در چهار دهه گذشته شرایط خوبی داشته‌ایم، ولی رضایت‌بخش نیست؛ چرا که صادرات سالانه کمتر از یکصد میلیارد دلار بوده‌است. در قوانین موجود، این بحث اقتصاد مقاومتی است که تولید درون‌زا و برون‌نگر را در بر می‌گیرد. امروز ناچاریم از صنایعی حمایت کنیم که امکانات ارزی و رشد تولید برای صادرات را ندارند که در این راستا باید ممنوعیت‌های دست و پا‌گیر را برطرف کرد و از خلق کردن ضوابط خلق‌الساعه جلوگیری نمود.
حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه اظهار داشت: ستاد توسعه صادرات بدون رعایت برخی تسهیلات و حمایت‌ها امکان‌پذیر نیست و باید تغییرات لازم را برای روان کردن صادرات تا حد امکان صورت دهیم، ولی در هنگام تغییرات نرخ ارز، ناگزیریم که انعطاف‌ها را در نظر بگیریم. در این راستا تشکل‌گرایی می‌تواند منافع گروهی تولیدکنندگان و صادرکنندگان را در نظر بگیرد.
محمد لاهوتی در ادامه خاطرنشان کرد: در قوانین کشور شرایطی پیش‌بینی شده که فرجه‌های انعطافی را توجیه می‌کند. در این راستا گاهی عوارضی را برای صادرات در نظر می‌گیرند که حالت ممنوعیت صادرات را به خود می‌گیرد.
حمید زادبوم در جمع‌بندی نهایی اظهار کرد: در سال جاری علاوه بر تشکل‌گرایی، به سوی استفاده از قراردادهای بین‌المللی حرکت‌هایی را انجام داده‌ایم که موافقت‌نامه‌های اعضای کشورهای “ایروآسیا” را مدنظر قرار داده‌ایم.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا