5 اقتصاد

کیفیت ها و استانداردهای تولید برای صادرات باید متحول شوند

The necessity of standardization and quality control of production for export

98-8-13

در یک گفت و گوی تلویزیونی مطرح شد :

کیفیت ها و استانداردهای تولید برای صادرات باید متحول شوند

چه مقدار از تولیدات کشورمان قابلیت صادراتی دارند؟ و ضعف برند سازی کالاهای صادراتی در کجا هستند؟
پاسخ رئیس سازمان توسعه تجارت :
برندسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که اهمیت آن اجتناب‌ناپذیر است.
در سازمان توسعه تجارت چند قاعده وجود دارد که کنترل کیفیت از آن جمله است.
قوائد ورود کالا در بعضی از کشورها از جمله کشورهای در حال توسعه آسان‌تر ولی درکشورهای توسعه یافته مشکل است.
با این حال ما باید سطح کیفیت را افزایش دهیم تا حضور کالاهای ایرانی در کشورهای بیشتری حاصل شود ؛ برای رعایت این اصل باید از قوانین بین‌المللی بیشتر بهره‌گیری کنیم.
ما در کشورمان مانند بسیاری از کشورها استانداردهای اجباری زیادی نداریم؛ ولی کشورهای مختلف هرکدام سخت‌گیری‌های خود را برای ورود کالا به ویژه مواد غذایی به کشورشان دارند.

وزیر صمت خواهان جلوگیری از صادرات کالاهای بی‌کیفیت شده است ، به نظر شما این دستورالعمل تا چه اندازه و در چه مدت قابل اجرا است؟
پاسخ محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات کشور:
صدور کالاهای بی کیفیت شاید برای یک دوره ممکن باشد ، ولی ادامه آن میسر نیست. ضمن آنکه مصرف کننده‌های خودمان نیز باید از این کیفیت‌ها برخوردار باشند و لذا کالاهای با کیفیت از درب کارخانه بیرون آید و نه فقط برای صادرات، بلکه سلامت و ذائقه مصرف‌کننده ایرانی را نیز مدّنظر و رعایت قرار دهند.
لاهوتی در ادامه گفت:
سازمان استاندارد مسئول کنترل کیفیت است ولی گاهی سفارش‌دهنده نوعی محصول را که شاید درجه 3 نیز باشد، کالایی را سفارش خرید می‌دهد که می‌شود صادرات سیب درجه 3 درختی که برای آب میوه‌گیری است.
با این حال هر تعهدی به طرف مقابل می‌دهیم، نباید در زمان تحویل ، تفاوت زیادی با ویژگی‌های مندرج در سفارش داشته باشد.
لاهوتی ادامه می‌دهد:
عدم ایفای تعهد یعنی تقلّب فروشنده؛ اما ضوابط تجارت جهانی تعریف شده است که ممیزهای جهانی کالاها را برای صادرات رصد می‌کنند و نمی‌توانیم در تولید کالا و صادرات از شرایط من درآوردی استفاده کنیم.
گاهی گواهی کالا برای صادرکننده صادر می‌شود ، ولی کشور وارد کننده از ورود آن جلوگیری می‌کند؛ زیرا با استانداردهای مورد قبول آن کشور مغایرت دارد.
دارا بودن تخصّص‌ها در تولید و صادرات از عوامل توفیق محسوب می‌شود ولی شرایط خریدار کالا نیز ملاک است.
رئیس سازمان توسعه تجارت:
بیشتر کشورهای شریک تجاری ایران مانند هند، قطر ، ترکیه و امثالهم که با آن‌ها توافق‌های تجاری و رعایت استانداردها را داریم ، مورد توجه هستند.
اجرای نظام مدیریت صادرات ، به عنوان راهبرد ملی صاردات ، می‌تواند آینده را تسهیل‌تر کند، که یکی از آن‌ها مدیریت کیفیت صادرات است.
ما موافق نظارت بر کیفیت کالا هستیم، ولی زیرساخت‌ها باید فراهم شود و برای صادرات مانع تراشی‌های خلق‌الساعه تدوین نشود که مشکل دیگری برای مشتری‌های صادراتی ما در کشورهای هدف ایجاد شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت:
حدود 13 تا 14 میلیارد دلار از سهم صادرات با کشورهایی است که کنترل کیفیت در این کشورها هنوز شکل نگرفته که ما سخت‌گیری‌های آنچنانی ایجاد کنیم ، به هر حال امروز 75 درصد کالاهای صادراتی، مورد قبولند.
در اینجا بحث مهم ، فرهنگ‌سازی از اولویت ویژه برخوردار است ، ولی در بعضی از کشورها ، محل وقوع تولید را رصد می‌کنند و ناگزیریم به سوی تهیه برند ملی حرکت کنیم ، که باید در سازمان ملی استاندارد ، سازمان توسعه تجارت، وزارت دارایی ، گمرک و سایر سازمان‌های ذیربط از جمله اطاق بازرگانی ، این مهم مورد توجه قرار گیرد.
محمد لاهوتی در خاتمه گفت:
کلیه کالاهای ما نمی‌توانند بی‌کیفیت و غیر استاندارد باشند. ولی برندسازی در هر حال، اصل مهمی برای توسعه اقتصاد کشورمان ضروری به نظر می‌رسد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا