1-7-1-5 برنج

چرا با وجود دریافت وسایل مکانیزاسیون با ارز 4200 تومانی قیمت برنج بیش از دو برابر افزایش داشته است ؟

Why the production of rice and it’s price increased more than double, despite having received low rate currency (4200 Toman)?

98-5-17

در سال‌های اخیر، کشت برنج مورد حمایت‌های استثنائی قرار گرفته و مکانیزاسیون آن شامل نشاکارها، تراکتورها و کمباین‌های شالی به تعداد انبوه با ارز 4200 تومانی از خارج وارد شده‌اند و در سال‌های 97 و 98 نیز این واردات فقط توسط عده‌ای خاص صورت گرفته است!
با این حال وزارت جهاد کشاورزی و نیز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از خود نمی‌پرسند که چرا قیمت برنج از سال گذشته بیش از دو برابر گران‌تر شده است؟
مگر نه اینکه مکانیزاسیون شالی با پشتوانه تأمین مایحتاج، با بهره‌گیری از ارز 4200 تومانی باید بر قیمت تمام شده برنج اثر بگذارد ؟ نکند که تراکتورهای شالی که به توصیه مرکز توسعه مکانیزاسیون باید در خدمت شالی‌کاری باشند، توسط باغداران و سایر زارعان خریداری و به کار دیگری به غیر از شالی می‌پردازند؟
از طرف دیگر، حال که کمباین‌سازی ایران اعلام داشته که کمباین برنج را روی خط تولید آزمایشی آورده و به‌زودی آن را رونمایی می‌کند، ولی چرا قطعاتی را که این شرکت شامل موتور، گیربکس HST می‌شود ، باید با ارز نیمائی از خارج وارد کند، ولی کمباین‌های تمام ساخت با ارز 4200 تومانی وارد می‌شوند؟
از طرف دیگر تراکتورسازی تبریز، تراکتور شالی به وزن 2100 کیلو را که از نظر وزنی نیز موجّه شناخته شده، روی خط تولید آورده است که با ورود این تراکتور با ارز 4200 تومانی، تراکتورهای ساخت داخل نیز صدمه می‌بینند که در اجرای سیاست‌های اعمال شده، «رونق تولید» در سالی که به آن همگی تعهد داریم، به دور از منطق رشد و توسعه توجیه می‌شود.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا