2-8 محصولات باغی

ماکادمیا خشکباری با تقاضای روزافزون در بازارهای جهانی

“Macadamia”, dry fruit with high demand in the world’s market

98-5-60

ماکادمیا خشکباری با تقاضای روزافزون در بازارهای جهانی

ماکادمیا«Macadamia»، تنها گیاه بومی استرالیاست که به صورت تجاری مطرح شده است. ماکادمیا درختی همیشه سبز است که در جنگل‌های بارانی نواحی نیمه گرمسیری یافت می‌شود. میوه این درخت نوعی خشکبار است که در ظاهر شبیه فندق است، اما دو پوسته دارد. پوسته سخت و قهوه‌ای مغز را احاطه کرده و پوسته سبز و نرم در قسمت بیرونی قرار دارد. حدود هفت سال طول می‌کشد تا درخت ماکادمیا به باردهی برسد. این درخت بیش از 60 سال عمر می‌کند. هر درخت بالغ، به طور متوسط 50 ـ 20 کیلوگرم در سال میوه تولید می‌کند. از نظر تاریخی برای اولین بار چند عدد از این خشکبار در سال 1858 برای کاشت به والتر هیل، مدیر باغ گیاه‌شناسی بریزبان داده شد. او پس از چشیدن این خشکبار، عطر و طعم آن را بسیار مطلوب خواند و به زودی یکی از ترویج‌کنندگان مجذوب خشکبار ماکادمیا شد. بدین ترتیب در همان سال این خشکبار را در کنار رودخانه بریزبان در کوئینزلند کاشت که این درختان هنوز پس از 145 سال موجود هستند. پس از آن اولین باغ‌های تجاری ماکادمیا در سال 1888 در استرالیا احداث شد. بدین ترتیب این درخت با نام‌های خشکبار استرالیا و خشکبار کوئینزلند مشهور شد.
در سال 1882 بذور خشکبار ماکادمیا توسط هربرت پوویروس خریداری و در هاوایی کاشته شد. 25 سال بعد 18 هزار نهال ماکادمیا به طور موفقیت‌آمیزی در مزارع شرکت شکر هونوکا در هاوایی کاشته شد. در سال 1922 ارنست ون تیسل شرکت خشکبار ماکادمیا را تأسیس کرد و چندین سال بعد 25 هکتار نهال ماکادمیا را در پشت شهر هونولوآ کاشت.
پس از انجام تحقیقات فراوان برای تکثیر این درخت، در سال 1926 با دستیابی به روش تکثیر مناسب، مزارع تجاری احداث شدند که در این مزارع به جای کاشت بذر از راه پیوند، رقم مناسب کوآ تکثیر می‌شد. هنوز هم در هاوایی این رقم متداول است. هم اکنون مصرف این خشکبار به دلیل خواص منحصر به فرد آن یعنی سرشار بودن از ویتامین‌ها و مواد مغذی و در عین حال دارا بودن اسیدهای چرب غیراشباع در حال افزایش است، به طوری که واردات مغز این خشکبار به آمریکا از سال 1982 تا 1989 به 8 برابر افزایش یافته است. به همین ترتیب میزان تولید این محصول در هاوایی در دوره 20 ساله 1960 تا 1980 به 8 برابر افزایش یافته و از 3 میلیون پوند به حدود 25 میلیون پوند رسیده است و این محصول به سومین محصول کشاورزی مهم در کنار آناناس و شکر در هاوایی تبدیل شده است.
دومین تولیدکننده بزرگ ماکادمیا، استرالیا حدود 3 میلیون پوند در سال است. جنوب آفریقا با 5/2 میلیون پوند سومین تولیدکننده ماکادمیاست و سایر کشورهای تولیدکننده ماکادمیا به ترتیب عبارتند از: گوآتمالا، کاستاریکا، مالاوی و خیلی کم در کالیفرنیا.
کشت ماکادمیا در کشورهایی نظیر نیوزلند، ونزوئلا، مکزیک، زیمباوه، پرو، اندونزی، تاهیتی، نیوکالونیا، السالوادور، جامائیکا، پاراگوئه، کلمبیا، وسترن سوموآ، تایلند، تایوان، فیجی، اسرائیل، تانزانیا و اتیوپی نیز در سطح کوچک انجام می‌شود.
این خشکبار ابتدا در زمین‌های دارای اقلیم و آب و هوای مشابه قهوه رشد می‌کرد، به همین دلیل در تمامی کشورهای صادرکننده قهوه به چشم می‌خورد. در سال‌های اخیر این محصول به وفور یافت می‌شود.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا