1-2-1 کود شیمیایی زراعت

کود پایدار “ Caliope” به مدیریت پایدار کشاورزی کمک می‌کند

Caliope” sustainable fertilizer would assist sustainable farming management

98-5-50

تولید پایدار، بیانگر یک حس آینده‌نگری و برنامه‌ای کارساز برای دستیابی به بهترین اهداف، یعنی «پایداری» است. این یک واقعیت شناخته شده است که جذب موادغذایی توسط گیاه در یک محیط اسیدی، به‌طور محدود اتفاق می‌افتد.«Caliope»، محصول جدیدی است که نه تنها برای غلبه بر محدودیت‌های جذب مواد، بلکه برای بهبود PH خاک از طریق تصحیح یون‌های سمی آلومینیم و هیدروژن (اسیدیته) به‌کار می‌رود.
Caliope، فواید بسیاری برای خاک و گیاه دارد و مواد طبیعی آن، مشتمل بر بیش از شصت عنصر معدنی مختلف برای استفاده در کشاورزی است. یک توازن کامل بین عناصر ماکرو و میکرواسیدهای ارگانیک، ارائه مقادیر کم را در کشاورزی ممکن می‌سازد. این مواد غیرقابل عبورند، اما نمک‌ها به فوریت در دسترس گیاه قرار می‌گیرند. ترکیبی از یک ماده غیرقابل عبور و کود بالانس شده برای گیاه در موقعیت خاک اسیدی، جهش چشمگیر به سمت پایداری در صنعت کشاورزی است.
یکی دیگر از ویژگی‌های کود Caliope، خصوصیت خثنی‌کنندگی آن است. کودهای سنتی هیچ‌گونه خاصیت خنثی‌کنندگی ندارند که علت آن، نبود کلسیم اولیه در آن‌هاست.
Humate در کود Caliope، نقش موثرتری در حاصل‌خیزی خاک و تغذیه گیاه دارد و نه تنها این ترکیبات پیچیده ارگانیکی با ‌PH، خاک را متوازن می‌کند، بلکه موجب حفظ رطوبت و ساختمان خاک، رشد گیاه و شبکه‌ ریشه‌ای و افزایش محصول می‌شود.
در خاک‌های اسیدی، گیاهان و درخت‌ها برای تولید مبارزه می‌کنند که علت آن، فقدان مواد غذایی معدنی فعال برای رشد گیاه است و این حالت به سبب گرفتار شدن مواد غذایی اصلی موردنیاز رشد گیاه در ترکیبات آلومینیم و آهنی موجود در خاک به‌وجود می‌آید.
تاکنون فقط یک گزینه برای رفع این مشکل وجود داشته که آن هم پخش کردن آهک توسط کارگر و تخریب آثار عناصری از قبیل I,E,CU,Zn,Co,Mn,Fe,B و غیره بوده است. حال با استفاده از Caliope، نه تنها آثار خنثی کنندگی آهک در این کود تولیدی جدید، نتایج قابل توجهی را به دست می‌دهد، بلکه وجود Humate در این کود، عناصر فلزی را به مواد غذایی قابل جذب و برطرف کردن خاصیت سمی بودن آن در خاک، تبدیل می‌نماید.
مزایای “Caliope”
سیستم کشاورزی فشرده، نیازمند مقادیر چشمگیری از کودهای ماکرو (N,P,K,S) است و لذا استفاده بیشتر از این کودها، موجب فرسایش زیادتر خاک و آلودگی بیشتر محیط می‌شود. مشکل جذب موثر کودهای معدنی، نقش اساسی در رشد گیاه دارد. معضل چنین محلول‌هایی در واقع آن است که آب کودهای پتاسیم و ازت محلول در آب را به سادگی می‌شوید و از دسترس گیاه خارج می‌کند؛ در حالی که کودهای فسفری با با یون‌های Ca,Mg,Al و Fe که در خاک وجود دارند، متصل شده و آنها را از دسترس گیاه خارج می‌کند.
Caliope در آغاز به یون‌های Al,Ca, Mg متصل می‌شود و از تشکیل فسفات غیرمحلول ممانعت می‌کند. این کار باعث افزایش مصرف فسفر توسط گیاه می‌شود و جذب مؤثر مواد را توسط گیاه تضمین می‌کند. مواد Humic/ Fulvic موجود در این کود، به عنوان یک یون فعال، ترکیبات فلزی را تعویض می‌کند.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا