1-3 آفات (سم)

در هر مرکز خدمات یک محقق معین جهت پاسخگویی علمی به مسائل و مشکلات کشاورزان معرفی شده است

: Chief of fars Agriculture For first time in Iran, in each service center one researcher has been assigned to provide sciatic service to the farmers

97-3-42

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در مراسم جشن شکرگزاری برداشت گندم:
برای اولین بار در کشور صورت می گیرد،
در هر مرکز خدمات یک محقق معین جهت پاسخگویی علمی
به مسائل و مشکلات کشاورزان معرفی شده است

در جشن شکرگزاری برداشت گندم، محسن علوی، نماینده مردم شهرستان‌های مهر و لامرد در مجلس شورای اسلامی، گفت: کشت بی‌رویه در سال‌های گذشته، استان فارس را با خشکسالی مواجه کرد. اگرچه صنعتی‌شدن استان یک ضرورت است، کشاورزی و تأمین نیازهای اولیه زندگی از ضروریات بسیار مهم‌تر از صنعت بوده و حل این مشکل با تأمین آب موردنیاز کشاورزان میسر است که در دو سه سال گذشته بارندگی‌های خوبی در منطقه داشتیم. حفظ این نزولات الهی با آبخیزداری، ایجاد سد و اقدامات این‌چنینی باعث رشد مضاعفی در حوزه کشاورزی می‌شود.
وی افزود: ایجاد اشتغال و رفع مشکلات معیشتی مردم با ایجاد سد روی رودخانه مهران و حفظ و نگهداری نزولات آسمانی این منطقه، طبیعتاً می‌تواند سفره‌های زیرزمینی را سیراب کند و فضا را برای کشاورزان مهیا کند.
در ادامه این مراسم، محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، گفت: خداوند را شاکریم علی‌رغم شرایط سخت اقلیمی باز هم شاهد برداشت گندم هستیم.
وی با اشاره به اینکه به ازای هر هزار لیتر آب مصرفی کشورهای توسعه‌یافته 5/1 کیلوگرم و در ایران 7/0کیلوگرم محصول تولیدی داریم و در راستای رفع مشکل باید به دنبال افزایش بهره‌وری با مدیریت کشاورزی باشیم، او همچنین افزود: برای بهره‌مندی بیشتر کشاورزان از علم و دانش کارشناسان و تسریع در رفع مشکلات، مناطق روستایی پهنه‌بندی شده و یک کارشناس به‌عنوان مدیر به هر پهنه اختصاص داده شد. هر مدیر پهنه باید تعاملات بسیار خوب با بهره‌برداران کشاورزی پهنه خود داشته و جوابگوی مشکلات آنان باشد. در همین راستا، برای اولین‌بار در کشور در هر مرکز خدمات یک محقق معین برای پاسخگویی علمی به مسائل و مشکلات معرفی شده است.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع آبی در برخی از مناطق استان فارس دچار بیلان منفی شده‌ایم، آبیاری تحت فشار بهره‌وری از آب را حداقل تا سه برابر بالاتر می‌برد، ۸۵درصد از هزینه اجرای آبیاری نوین به‌صورت یارانه بلاعوض به بهره‌برداران پرداخت می‌شود و انتظار داریم با توجه به شرایط خشکسالی حاکم، شاهد آبیاری سنتی در هیچ مزرعه‌ای نباشیم.
وی در ادامه افزود: با آبیاری تیپ در گندم میزان مصرف کشاوزران ۴هزار مترمکعب است، در روش سنتی دو برابر این میزان مصرف می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در کشت گلخانه‌ای ۵ تا ۱۵ برابر افزایش بهره‌وری آب داریم؛ بنابراین ارزان‌ترین تسهیلات با اولویت گلخانه به بهره‌برداران پرداخت می‌شود، تسهیلات توسعه روستایی با بهره 6درصد است، اولویت اول گلخانه است و اولولیت بعدی این سازمان در پرداخت تسهیلات در زمینه صنایع تبدیلی تکمیلی بسته‌بندی فرآوری و سایر محصولات است.
وی با اشاره به اینکه هر هکتار گلخانه حدود ۱۰نفر اشتغالزایی دارد، از خیرین دعوت کرد در ساخت گلخانه با هدف اشتغا‌لزایی سرمایه‌گذاری کنند.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود اظهار داشت: کارشناسان و مسئولین سازمان جهاد کشاورزی، در امر صدور مجوزها، ارائه مشاوره و… در توسعه گلخانه‌ها نهایت همکاری را با متقاضیان دارند.
این مقام مسئول همچنین در ارتباط با مدیریت نزولات آسمانی گفت: سهمی از اعتبارات تخصیصی صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری به شهرستان مهر و منطقه دارالمیزان تخصیص داده شده است.
جشن شکرگزاری برداشت گندم در بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ در روستای دارالمیزان، بخش اسیر، شهرستان مهر برگزار شد که شهرستان مهر یکی از جنوبی‌ترین شهرستان‌های استان با مساحت ۲۳۹هزار و ۵۴نفر و معادل یک‌‌چهارم مساحت استان و جمعیت ۶۵هزار نفر معادل یک‌دهم جمعیت استان فارس را داراست و در این مراسم، محسن علوی، نماینده مردم شهرستان‌های مهر و لامرد در مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، سیدمحمد موسوی، فرماندار شهرستان مهر حضور داشتند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا