1-3-1 سم دفع آفات

در کشورمان 20 میلیون تن انواع سم برای مبارزه با آفات مصرف می‌شود

The use of nuclear knowledge for the promotion of quality and quantity of agricultural products is necessary

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مجله کشاورز درباره استفاده  از دانش هسته‌ای  برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات کشاورزی (تولید بیشتر همراه با کیفیت بهتر) تصریح کرد: امروزه دست‌یابی به دانش هسته‌ای یک انتخاب لوکس و تشریفاتی نیست، بلکه یک ضرورت است.

یکی از راه‌های استفاده بهینه از منابع آب و خاک و تأمین امنیت غذایی جامعه امروز و نسل آینده، استفاده از فناوری‌های هسته‌ای است.

ایران برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، مجبور است که با استفاده از فناوری‌های نوین، به توسعه هر چه بیشتر کشاورزی به عنوان یک بخش درآمدزا اقدام کند.

با اقداماتی که در زمینه کاربرد انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی، از جمله احداث مرکز راکتور آبی در این استان انجام شد، محصولاتی سالم‌تر به بازار مصرف عرضه خواهند شد.

افزایش خاصیت انبارداری محصولات، تولید مرکبات بدون هسته، کاهش مصرف سم و کود شیمیایی و کاهش زمان تحقیقات و پژوهش در کشاورزی با پرتو دهی امکان‌پذیر است و می‌توان آن‌ها را در برابر آب و خاک شور مناطق سرد و مناطق کویری مقاوم کرد.

وی افزود: این اقدام زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای افزایش سطح زیرکشت زمین‌های شور و مناطق خشک در مناطقی از استان‌های خوزستان، گلستان و یزد در حال انجام است. در این روش با استفاده از پرتوهی گاما، صفات مقاومت به شوری و سرما در گیاه ایجاد می‌شود.

وی گفت: با پرتودهی خرما می‌توان زمان نگهداری این محصول را چندین برابر کرد و همچنین با استفاده از افزایش خاصیت انبارداری می‌توان از ورود حشرات به داخل خرما و از ضایع شدن این محصول جلوگیری کرد؛ ضمن آن‌که با پرتودهی خرما، موادی که موجب ترش شدن آن می‌شود نیز از بین می‌روند. با پرتودهی محصولات استراتژیک چون گندم، جو و برنج، سطح عملکرد این محصولات افزایش می‌یابد و تولید نارنگی بدون  هسته هم یکی از دست‌آوردهای کاربرد انرژی هسته‌ای در حوزه باغبانی است.

برای افزایش سلامت محصولات کشاورزی و کاهش مصرف سم و کود شیمیایی می‌توان از فناوری‌های پرتودهی هسته‌ای برای آفت‌زدایی از محصولات، بدون استفاده از انواع سموم و کودهای شیمیایی بهره برد.

خرد تأکید کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، استفاده از پرتودهی گاما در آفت‌زدایی از محصولات، هیچ آسیبی به محصول نمی‌رساند و استفاده از مواد شیمیایی و سموم در مبارزه با انواع آفات و قارچ‌ها، علاوه بر کاهش سلامت محصول، سبب آلودگی محیط‌زیست و منابع آب و خاک می‌شود.

تحقیقات و پژوهش کشاورزی برای رسیدن به نتیجه مطلوب، زمان زیادی را طلب می‌کند؛ درحالی‌که با استفاده از فناوری هسته‌ای، این زمان به نصف کاهش می‌یابد. وی افزود: اگر برای بررسی یک بذر تا رسیدن به نتیجه مطلوب، ده سال زمان نیاز باشد، در تحقیقات هسته‌ای به 5 سال کاهش می‌یابد. در روش معمولی برای تولید بذر اصلاح شده گندم مقاوم به خشکی یا شوری به حداقل 14 سال زمان نیاز است؛ درحالی‌که با استفاده از فناوری هسته‌ای با پرتودهی گاما می‌توان در مدت 5 تا 6 سال، بذر اصلاح شده گندم را تولید کرد.

 

آبان 99-سال 41-شماره 491-ص 13

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا