5-13 راهبرد ها

وزیر: به تشکیل کار گروه فنی تخصصی بها می‌‌دهیم

Minister: I appreciate to receive consultations from experts in Journalistic circle

در این نشست، علاوه بر وزیر، اکثر معاونان، قائم‌مقام و مدیران و سردبیران نشریات تخصصی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی حضور داشتند.

وزیر جهادکشاورزی گفت: با ایجاد ارتباط مستقیم، از نقدها، انتقادات و توصیه نمایندگان رسانه‌‌های گروهی، به‌ویژه نشریات تخصصی استقبال می‌‌کنیم.

وی افزود: رشد کشاورزی در سال گذشته 8/8 درصد بوده و به اقتصاد کشورمان کمک کرده است که نشان می‌‌دهد، این بخش با ظرفیت‌ترین‌ها در اقتصاد کشورمان است. با این حال دغدغه امروز ما صرفه‌جوئی در مصرف، جلوگیری از ضایعات و تغییر فرهنگ خرید و مصرف بهینه است.

علیرغم همه فشارها، تاب‌آوری بخش نیز در همین سال‌‌های اخیر به منصّه ظهور رسید که این توفیق را ما مدیون تلاش کشاورزان هستیم که زمینه‌ساز جهش تولید بوده‌اند.

نکته جالب توجه پس از سخنان کوتاه وزیر جدید جهاد کشاورزی در این مهم بود که وی اولویت‌ ‌رشته سخن را به اصحاب رسانه داد تا براین اساس، نکاتی را گوشزد و توجیه کند و پاسخ دهد.

البته با شنیدن پرسش‌‌ها، علیرغم ارائه پاسخ‌‌های مختصر و مفید، چند نکته جالب توجه در این پرسش‌ و پاسخ‌ها وجود داشت که اصحاب رسانه هنوز توفیق نیافته‌‌اند مشکلات زیرساختی بخش کشاورزی را شناسایی کنند و موضوعات مطرح شده، اکثراً به مسائل روزمره منحصر و خلاصه شده بودند، که البته این روند را اغلب در سطوح بین‌المللی در نزد اکثر خبرنگاران رشته کشاورزی نیز مشاهده کرده‌ایم. با این حال هیچ‌کدام از همکاران مطبوعاتی به خاطر ضیق وقت نیز مطرح نساختند که ما از دیرباز تاکنون به تدریج و به طرز نامحسوس، از نسل آینده برای تولید وام می‌گیریم و مصرف ‌‌می‌کنیم که اگر خدای نکرده مجدداً در سال‌های آینده، دچار خشکسالی شویم، این نادیده‌‌ها به منصه ظهور خواهند رسید؛ همان‌گونه که ما امروز از بسیاری جهات، چوب بی‌سیاستی‌‌های مدیریت‌‌های گذشته دور و نزدیک را می‌‌خوریم و دم برنمی‌آوریم، ولی مدیون آیندگان می‌شویم. به خصوص آنکه کمتر وزیری را سراغ داریم که پس از تحویل وزارت به وزیر بعدی، برای اصحاب رسانه و در اصل اذهان عمومی در کارنامه خود، ترازنامه‌ای ارائه داده باشد.

 

شرح پرسش‌ها

از علل افزایش قیمت‌‌های میوه

  • علیرغم بارش‌‌های اخیر، چرا قیمت میوه همچنان گران است؟

پاسخ: در اصل ستاد تنظیم بازار وزارت صمت مسئول کنترل قیمت‌‌ها است، با این حال در مرحله راه‌اندازی و حمایت “استارت آپ‌‌ها” هستیم که با استقرار آن‌ها در تهران و حضور در شوراهای تخصصی ذی‌ربط، توزیع فنی و دانش‌محور، این تفاوت‌ها کاهش یابد، ضمن آنکه سرمازدگی، جانمائی اشتباه و امثالهم باعث شده که در برخی مناطق، تولید صدمه می‌‌بیند.

با این حال، برنامه الگوی تولید از کشت پاییزه امسال ابلاغ می‌‌شود که حوزه‌‌های زراعت و باغبانی را شامل می‌‌شود، ضمن آنکه وظیفه وزارت جهاد کشاورزی تولید است و توزیع و کنترل آن را سازمان‌های دیگر به‌عهده دارند.

تعویق ثبت سفارش‌‌ها

  • چرا قانون انتزاع حدود 5/1 سال است به تعویق افتاده و مشکلاتی را از جمله ثبت سفارش با مشکل روبه‌رو ساخته است؟

پاسخ: سران سه قوه پیشنهادهای لازم را ارائه و نیز مقام رهبری آن را تأیید کردند، لذا اگر همه زنجیره‌ها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد، پیش‌بینی می‌‌شود که از سال آینده این مهم با مدیریت‌های موجه سرعت بیشتری بگیرد.

  • چرا سهم ارز 4200 تومانی برای دفع آفات حذف شده و این مهم در ردیف اولویت 24 قرار گرفته است؟

پاسخ: در سال 98 حدود 5/2 برابر نیاز کشورمان سموم آفت‌کش وارد کشور شده است، ضمن آنکه سعی داریم بیشتر کودهای زیستی و سوپر«فسفات تریپل» را ترویج کنیم و کودهای فسفاته و پتاس را خودکفا و قابل عرضه سازیم و امیدواریم که در سال 1400 بستر مناسبی را بدین‌منظور فراهم آوریم.

 

اراضی کشاورزی برای مسکن

  • آیا قرار است اراضی کشاورزی در اختیار ساخت و ساز قرار گیرد؟

پاسخ: موضوع مسکن برای مردم مهم است، لذا وزارت جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرده که اراضی بدون آب و در حریم شهرها در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن قرار گیرد و البته به‌طور یقین، اراضی مرغوب کشاورزی در اختیار ساخت و ساز قرار نمی‌گیرند.

 

صنایع تبدیلی

  • برای جلوگیری از هدررفت تولید، صنایع تبدیلی چه نقشی را بعهده دارند؟

پاسخ: شناسائی زنجیره‌‌ها برای توسعه‌بخش مهم است که صنایع تبدیلی از جمله این حلقه‌‌ها محسوب می‌‌شود.

 

معیارها برای انتخاب مدیران

  • در انتخاب همکارانتان چه معیارهایی را ملاک قرار می‌‌دهید؟

پاسخ: انتصاب یک مدیر را کمیته انتخابات تصمیم‌گیری می‌‌کند و همیشه از خداوند متعال طلب کرده‌ایم که بهترین انتخاب‌ها را انجام دهیم و امروز هم خوشحالیم که مناسب‌ترین‌ها را انتخاب کرده‌ایم.

مدیریت بازار

  • آیا مسئله مدیریت بازار، در آینده مدیریت شما جایگاهی دارد؟

پاسخ: راهی نداریم که به کل زنجیره‌ها توجه کنیم و ناچاریم که مدیریت‌های فراگیر حساب شده را جایگزین روش‌‌های مرسوم و سنتی نمائیم. مثلاً در تولید محصولات طیور تعداد 12 زنجیره را تدارک دیده‌ایم.

یارانه‌‌ها

  • عدم پرداخت یارانه‌‌های بند الف تبصره 18 به کجا انجامیده است؟

پاسخ: در تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین با سازمان برنامه، مقرر شده که حوزه‌‌های دامپروری و گلخانه‌داری مجدداً راه‌اندازی شوند.

سردبیر مجله کشاورز، مطرح کرد:

ضرورت‌‌های تشکیل کارگروه تخصصی

  • بررسی آمادگی بیشتر حضور در این جلسه، مروری بر مطالب چاپ شده در مجله کشاورز از سال‌‌های 1358 را می‌طلبید که بیش از 80 پرسش روبه‌روی ما قرار گرفتند که البته طرح همه آن‌ها در این جلسه و حتی جلسات آتی نیز متصور نمی‌باشد. توصیه می‌‌کنم، در یک گروه کاری، تمامی مسائل بنیادی را که راه‌حل‌های اصولی آن‌ها بتوانند برای توسعه و جهش کشاورزی آینده‌ساز باشند، با تهیه راهکارهای عملی مطرح و جمع‌بندی آن‌‌ها را با شما در میان بگذاریم.

… آقای وزیر اگر بخواهیم یکی از واژه‌‌های راهبردی در بخش کشاورزی را مرور کنیم، امنیت غذائی می‌‌تواند غذای سالم و در نهایت، غذای مطمئن را توجیه ‌کند که مفهوم آن غذای سالم قابل دسترس برای همه مردم است، زیرا امروز بیش از 95 درصد مردم سوءتغذیه دارند، ضمن آنکه حتی برخی از اغنیاء نیز از روی ناآگاهی، دچار همین عارضه‌‌ها از جمله کلسترول، اسید اوریک و تری‌گلیسیرید در خون می‌‌باشند.

با این حال، مشکل اساسی بخش کشاورزی، افزایش قیمت تمام شده و فاصله آن با قدرت خرید مردم است که باعث می‌‌شود، تغذیه کامل و سیری سلولی در بدن صورت نگیرد و فقط سیری شکمی انجام شود که ایمنی بدن را تأمین نمی‌کند.

برای دست‌یابی به رفع این تفاوت‌‌ها در تولید اقتصادی و دسترسی همه مردم  به غذا، ناگزیریم بهره‌وری را در واحد سطح افزایش دهیم که این مهم باید با افزایش میانگین مساحت مزارع همراه باشد و آن هم اصلاح قانون ارث در مجلس و رونق کشاورزی حفاظتی را می طلبد، زیرا کمتر کشاورزانی وجود دارند که قدرت خرید کودهای گران‌قیمت زیستی را جهت اصلاح ساختار خاک مزارع خود داشته باشند، ضمن آنکه مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی، موجب کاهش قدرت نامیه بذر و  افزایش سرطان‌‌ها شده و آلکالی و شور شدن خاک‌‌ها نیز، مواد معدنی مورد نیاز محصولات کشاورزی را از دسترس ریشه خارج کرده است. رفع این مشکل به غیر از عواملی چون ریزش‌‌های آسمانی و کودهای شیمیایی، ایجاد حلقه‌‌های تکمیلی را در زنجیره تولید می‌‌طلبد که مهم‌ترین آن‌‌ها مسئولیت‌پذیر شدن مهندسان کشاورزی است.

برای تکمیل شدن این زنجیره‌‌ها، تشکیل کارگروه تولید فکر درجهت تهیه راه‌کارهای اجرائی آینده‌ساز می‌تواند کارساز باشد؛ چرا که امروز رقابت اقتصادی کشورها بر سر پیشرفت علم به تنهایی کافی نیست؛ زیرا اغلب علم‌طلبان کشاورزی در دانشگاه‌‌ها باید در جست‌وجوی دانش فنی‌کاربردی سازگار در مناطق مختلف کشورمان باشند تا بتوانند سطوح مسئولیت‌پذیری خود را برای جهش کشاورزی به معنای واقعی افزایش دهند.

پاسخ: به کشاورزی حفاظتی بها می‌‌دهیم و سعی در کاهش تدریجی مصرف کودهای شیمیایی داریم. با این حال، طبق آمارهای منتشر شده، ایران نسبت به کشورهای دیگر، مصرف کمتر ولی متأسفانه بدمصرفی این کودها را نیز دارد. با این حال از تشکیل کارگروه تخصصی استقبال می‌‌کنیم و از مدیریت روابط عمومی می‌‌خواهیم که با دریافت مشورت‌ها از پیشنهاددهنده، نتایج موضوعات و راه‌کارهای مطرح شده را در این کارگروه به همراه تحلیل‌های آن به اطلاع من برسانند.

 

چرا رشد واردات؟

  • در سال‌های اخیر با رشد تولید 8/8 مواجه بوده‌ایم، ولی چرا واردات هنوز روبه رشد است؟

پاسخ: در بسیاری از محصولات کشاورزی می‌‌توانیم خودکفایی را تقویت کنیم؛ چرا که ظرفیت آن را داریم و در برخی دیگر مانند دانه‌‌های روغنی، ذرت، سویا، جو و امثالهم با کمبودهایی مواجهیم که ناگزیر به واردات به موقع آن‌‌ها برای تغذیه دام و طیور هستیم.

 

کشاورزی مظلوم مبارزه با فساد

  • حدود 40 سال است که کشاورزی را مظلوم خطاب می‌‌کنند؛ زیرا وزرای ما همواره مظلوم بوده‌اند و رفع این مظلومیت، مبارزه با فساد را می‌‌طلبد.

پاسخ: وظیفه خود می‌‌دانم که از زحمات مهندس حجتی تقدیر کنم؛ زیرا وی برای توسعه کشاورزی بسیار تلاش کرد و ما از ایشان همواره انرژی می‌‌گرفتیم و لازم است که در اینجا از ایشان به نیکی یاد کنیم.

با این حال اگر هر نوع مدارک، اسناد و قرائنی مبنی بر سوءاستفاده از اختیارات مدیران را دریافت کنیم، با فاسد به شدت مبارزه خواهیم کرد

در این راستا برنامه یک ساله‌ای را نیز تدارک دیده‌ایم که تا یک میلیون تن تولید را افزایش دهیم و به صادرات نیز 500 میلیون تومان اضافه کنیم.  برای تحقق این مهم، زنجیره‌‌ها می‌‌توانند نقش آینده‌سازی را ایفاء کنند.

رعایت الگوی کشت

  • اجرای الگوی کشت را چگونه می‌‌توانیم مدیریت کنیم تا در آینده بیش از پیش رعایت شود؟

پاسخ: امروز اجرای الگوی کشت در کشورمان جدی‌تر از سایر کشورها در حال رشد است که لایه آن، رعایت مهندسی آب می‌باشد و محدودیت‌‌ها را ایجاد می‌‌کند. مثلاً کشت کلزا می‌‌تواند از نظر منطقه‌یابی و گردش زراعی از یک‌سو و سایر کشت‌‌های پائیزه از سوی دیگر مورد رعایت قرار گیرد. الگوی تولید در حال ابلاغ است و به‌صورت لایحه در مجلس شورای اسلامی بررسی و برای آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

قیمت‌‌های تضمینی کلزا

  • قیمتی که برای دانه‌‌های روغنی به میزان کیلویی 4300 تومان تعیین شده، باید به 7000 تومان افزایش یابد تا از کاهش سطح زیر کشت و افزایش واردات روغن جلوگیری شود.

پاسخ: با سازمان برنامه مذاکراتی صورت گرفته تا علیرغم فشارهای ما در اوایل شهریور، قیمت گندم و کلزا به میزانی برسد که انگیزه‌ها برای کشت کاهش نیابند. در پاسخ به سئوال موضوع مبارزه با فساد و انتخاب مدیران مطمئن، شفاف‌سازی‌‌ها را ملاک کارمان قرار داده‌ایم که انشاءالله صحیح بوده است.

بی ثباتی در توزیع نهاده‌‌ها

  • تأمین نهاده‌‌های دامی که با ترفندهای برخی از دلال‌‌ها در نوسان است، چرا مرغدارها را در وضعیت برزخ قرار داده است؟

پاسخ: در همان روزهای ابتدائی قبول مسئولیت، با ماجرای امحای جوجه‌‌های یکروزه مواجه شدیم و باعث گردید که به آن جدی‌تر بپردازیم.

نهاده‌‌های دامی سهمیه‌ای در اختیار 500 کارخانه تولید خوراک دام و طیور قرار می‌‌گیرند و بخشی نیز به صاحبان صنایع سنگین طیور تعلق می‌‌گیرد که صاحبان فرمول‌‌های خوراک هستند و بخشی نیز مستقیماً به واحدهای مرغداری تحویل داده می‌‌شوند.

آینده‌نگری مدیریت‌‌ها

  • ثبات موقعیتی و مدیریتی را تا آخر سال چگونه برنامه‌ریزی می‌‌کنید؟

پاسخ: تغییرات در برخی معاونان و مدیران، براساس مدیریت مهندس کشاورز صورت گرفته و برخی دیگر از سرپرستان نیز باید با صدور احکام تثبیت شوند، ضمن آنکه وزیر باشم یا نباشم به هر دو صورت خود را کارشناس بخش می‌‌دانم و مهم این است که بخش روبه جلو حرکت کند.

ضمناً در مورد سئوال دوم با وزیر راه و مسکن مذاکره کرده‌ایم که صدهزار واحد مسکونی در اختیار همکارانمان در وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

 

از طرح 46 هزار هکتاری سیستان چه خبر؟ 

  • چرا سطح زیر کشت 46 هزار هکتاری در استان سیستان، نیمه کاره افتتاح شده و کشت خشخاش به چه منظوری در این اراضی اتفاق افتاده است؟

پاسخ: اولاً، کشت خشخاش مورد توصیه در این اراضی نبوده، بلکه شاهدانه در برنامه ملحوظ شده است.

 ثانیاً، اجرای طرح 46 هزار هکتاری، یکی از پروژه‌‌های آینده‌ساز است و پمپ‌‌های نصب شده تولید داخل با مهندسی معکوس صورت گرفته است که با آن‌ها آب به زمین‌‌های 5 هکتاری تزریق می‌‌شود.

در عین حال از رسانه‌‌های علاقه‌مند دعوت می‌‌شود که از واحدهای کشاورزی در سیستان و بلوچستان، خوزستان و واحدهای مناطق گرمسیری بازدید و اظهارنظر کنند.

  • چگونه می‌توانیم کشاورزان را از پرداخت معوقه‌های وجه گندم،‌ کلزا و سایر محصولات اساسی مطمئن سازیم؟

پاسخ: برای سر و سامان دادن به این مهم، حداکثر تلاش خود را اعمال خواهیم کرد.

مهار زودهنگام آتش‌سوزی

  • چرا توفیق نیافتیم که آتش‌سوزی‌‌های زاگرس را زودهنگام مهار کنیم؟

پاسخ: بیش از 400 آتش‌سوزی در کشور اتفاق افتاده که فقط 6 مورد آن کنترل نشده است که مناطق صعب‌العبور، وجود درختان خشک،کمبود امکانات از جمله بالگردها و وزش بادهای پیش‌بینی نشده، مهار این‌گونه آتش‌سوزی‌‌ها را مشکل ساخته بود.

قرار است که حوزه هواپیمائی را در وزارت‌خانه تقویت کنیم تا بتوانیم به کمک بالگردها، مهار آتش‌سوزی‌‌ها را تسریع نماییم.

 

غذای حلال

  • برای تولید غذای حلال چه برنامه‌ای را تدارک دیده‌اید؟

پاسخ: به‌عنوان دستگاه همکار در کنار سازمان استاندارد و مجری طرح، آمادگی همکاری‌هایمان را اعلام کرده‌ایم؛ زیرا رویکردها، در این خصوص مثبت هستند.

 

کویرخواری

  • کویرخواری را که توسط عده‌ای مورد تهاجم قرار گرفته است، چگونه توجیه می‌‌کنید؟

پاسخ: بیابان‌زدایی از وظایف سازمان جنگل‌‌ها و مراتع است که اکوتوریسم بیابانی نیز در این چارچوب قرار می‌‌گیرد.

 

غذاهای روزمره مردم

  • در مورد تأمین امنیت غذایی، نگاه‌‌ها به وزارت جهاد کشاورزی است که از جمله این نگرانی‌‌ها مثلاً تخم‌مرغ است که قیمت آن یک‌شبه افزایش می‌‌یابد و خارج شدن بسیاری از موادغذایی پرمصرف مانند لبنیات نیز می‌‌تواند مطرح باشد.

پاسخ: تأمین موادغذایی پرمصرف از دغدغه‌‌های جدی ماست؛ ضمن آنکه حمایت از تولیدکننده نیز مورد توجه قرار دارد و سازمان تعزیرات نیز در این خصوص ورود پیدا کرده است.

برای صادرات زعفران چه نقشی را ایفا می‌‌کنید؟

  • زنجیره تولید و صادرات زعفران را چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟

پاسخ: هر اتفاقی که در خصوص زعفران افتاده، بازرگانان بزرگ در آن نقش داشته‌اند. با این حال از هر طرحی که بتواند زنجیره تولید و صادرات زعفران را تقویت کند، استقبال می‌‌کنیم، تا از زعفران‌کار حمایت شود و منافع فروش به مزرعه‌دار برگردد.

با دلال‌‌ها چه بکنیم؟

  • شبکه دلالی در بخش را چگونه می‌‌توانیم مهار کنیم؟

پاسخ: سیاست‌‌های ما ایجاد زنجیره‌‌هاست تا سود کشاورز فقط در تولید نباشد، بلکه هر فروشنده مثلاً زعفران، سودی را ایجاد کند که تولیدکننده نیز از آن برخوردار شود. در این راستا ما می‌‌توانیم با اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت، برای رشد تولید انگیزه‌ساز باشیم.

 

مرداد 99-سال 41-شماره 488-ص 4

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا