1-1 مکانیزاسیون

کلاف سر در گم اسب بخار در هکتار

Analyzing of horse-power in the farms according each hectare

این تعریف برای توسعه مکانیزاسیون معنا و مفهوم خود را از دست داده و بعید است وزیر جدید ‌به عنوان کارشناس کشاورزی، این قبیل تعاریف را قبول و تأیید کند.

در صفحه  ؟؟؟؟؟    شماره   ؟؟؟؟    مجله کشاورز، مطلبی تحت عنوان      ؟؟؟؟؟       به چاپ رسیده بود که در آن میانگین میزان اسب بخار در هکتار در استان فارس توسط مهندس پرویزی رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه این استان، 25/1 اعلام شده و قرار بود تا سال آینده به 5/2 اسب بخار در هکتار برسد. در هنگام تبدیل مطلب حروفچینی شده از نرم افزار «وورد» به «این‌دیزاین»، بسیاری از اعداد و ارقام مندرج در این شماره، پس و پیش شده و حتی از زیر چشم و کنترل ناظر چاپ و چاپچی نیز مخفی مانده بودند که در این مختصر اصلاح می‌شوند؛ هرچند در عالم مطبوعات، اغلب چنین اتفاقاتی ناخودآگاه، روی می‌دهد که البته برای زدودن هر نوع شک و تردید نیز نسبت به اصلاح آن اقدام می‌شود و ما هم به سهم خود از خوانندگان این مجله به‌ویژه کارشناسان نکته‌بین و مهندس پرویزی عذرخواهی می‌کنیم.

اما حال که بحث اسب بخار در هکتار پیش آمده، مجله کشاورز ناگزیر است که تحلیلی از این نوع معیار توسعه مکانیزاسیون ارائه دهد تا تردیدها از برنامه‌ریزی‌ها در نزد کارشناسان زدوده شود.

در کشورهایی که اسب بخار در هکتار، ملاک توسعه مکانیزاسیون قرار می‌گیرد، از تراکتورها بر اساس برنامه تدوین شده اقتصادی توسط مزرعه‌داران و پیمانکاران بهره‌برداری می‌شود و تراکتورها فقط در مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که در کشور ما تراکتورداری یک شغل استثنائی است که به دارنده آن تراکتورچی خطاب می‌کنند.

این شغل زمانی به وجود آمد که بسیاری از کشاورزان به‌ویژه آن دسته که بدهکار بودند با دریافت تسهیلات ارزان قیمت از بانک کشاورزی،‌ آن‌ها را نقداً و با کمی تخفیف در بازار می‌فروختند و وجه آن را به زخم دیگری می‌زدند که برایشان بیشتر صرف می‌کرد.

خریداران که اغلب افراد غیرمتخصص و غیرحرفه‌ای بودند، روش‌های مرسوم و سنتی را در مزارع اجرا کردند و هر سال حداکثر 4 ماه تراکتورهایشان را برای مزرعه‌داران به کار می‌گرفتند و چون می‌خواستند که درآمدهای قابل توجهی بسیار بیشتر از مزرعه‌داران از تراکتورهایشان حاصل کنند، این خدمات ناقص را به تعدادی از مزرعه‌داران منظور خود ارائه می‌دادند و هنوز هم می‌دهند؛ ضمن آنکه از تراکتور برای مسافرکشی،‌ بارکشی و امثالهم نیز استفاده می‌کنند. بنابراین وقتی تراکتور به فروش می‌رسد، ‌دیگر اطلاعی از آن به دست نمی‌آید و گزارشی نیز از سوی تراکتوردار به مراجع مسئول منعکس نمی‌شود، لذا کارشناسان و مسئولان چگونه می‌خواهند اسب بخار در هکتار را ملاک توسعه مکانیزاسیون قلمداد کنند؟!

جالب توجه آنکه چند سالی است برای خرید انواع تراکتور نوبتدهی می‌شود و اعداد و ارقام ویژگی‌های تراکتور با ادوات در تناقض است و به جای هر تراکتور با دو ادوات، به ازای هر چندین تراکتور یک دنباله‌بند برای آن خریداری می‌شود. این تفاوت اعداد و ارقام به معنای آن است که تراکتورها برای ادوات و ادوات نیز برای تراکتورها ساخته نشده‌اند؛ یعنی سال‌هاست که شاخص‌های مربوط به سازگاری تراکتورها،‌ ادوات،‌ رانندگان،‌ اقلیم‌ها، نوع خاک و نوع محصول، در محاسبات توسعه مکانیزاسیون منظور نشده‌اند که شایسته است کارشناسان و مسئولان برای رشد این حوزه، به این عوامل کلیدی توجه کنند و برنامه‌ریزان را نیز از سردرگمی رهائی بخشند.

امروز کارشناسان به جای اسب بخار در هکتار، مقدار انرژی مصرفی را برای هر هکتار و هر تن محصول، ملاک نقش ماشین در مزرعه و تولید تعریف می‌کنند تا مجدداً بتوانند رابطه کشاورز، ادوات‌ساز و تراکتورساز را با مهندسان ان‌شاءا… مسئولیت‌پذیر بر این اساس برقرار سازند.

 

مرداد 99-سال 41-شماره 488-ص 10

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا