آموزش و ترویج

نقش تولید کننده و پیمانکار در افزایش بهره وری

The role of farmers and contractors to increase productivities in the farms

در طول سال‌‌‌های گذشته که پرسش‌‌‌های علاقه‌مندان را در صدا و سیما مرور کرده و به تحلیل آن‌‌‌ها پرداختیم، به اصولی برخوردیم که به احتمال می‌‌تواند برای این علاقه‌مندان مصمّم الگوساز باشد. این اصول به قرار زیرند:

 

  • تهیه طرح توجیه اقتصادی

الف: این طرح می‌‌تواند محتوای سرمایه‌گذاری از یک میلیون تا چند ده میلیارد تومان مقبولیّت برای شروع یک کار تولیدی در کوچک‌ترین فضا در باغچه یا آپارتمان و نیز در یک زمین چندصد هکتاری با آب یا حتی بدون دسترسی کافی به آب داشته باشد.

ب: این طرح می‌‌تواند با یا بدون دریافت تسهیلات بانکی تهیه گردد.

ج: می‌‌تواند از صفر تا صد درصد براساس وعده‌‌‌ها و ضوابط دولتی بنا نهاده شود.

د: می‌‌تواند توسط فرد یا افراد حقیقی یا حقوقی، تهیه و به مورد اجرا گذاشته شود و عامل اعتماد و آینده‌نگری نیز در توفیق آن نقش داشته باشد که خانوادگی بودن آن، درصد موفقیّت این نوع طرح‌‌‌ها را افزایش می‌‌دهد.

 

  • نکات کلیدی در طرح

الف: در اجرای طرح‌‌‌های تولیدی یا خدماتی، ضرورت دارد تا اولاً مشخص شود که بازار فروش یا ارائه خدمات از چه محدوده جغرافیایی و حجم‌ فروش تشکیل شده است تا بتوانند آن‌‌‌ها را در فهرست مشتریانشان به حساب آورند و هم‌چنین لازم است روی سطوح و حجم تولید یا خدمات و محدوده ارتباطات تجاری از مرکز فعالیت برنامه‌ریزی نمایند.

ب: با محاسبه تعداد مشتریان و حجم نیازهای آنان، می‌‌توان مبالغ سرمایه‌گذاری را در فازهای اول تا بعدی زمان‌بندی کرد.

ج: محاسبه تجهیزات و مواد اولیه از یک سو و دستمزد نیروهای فنی و هزینه‌‌‌های استهلاک و سرمایه‌‌‌ها، می‌‌تواند قیمت‌‌‌های تمام شده را رقم بزند.

د: توجیه اقتصادی و طرح‌‌‌های تولیدی و خدماتی در صورتی تضمین می‌‌شود که قیمت‌‌‌های تمام شده با قدرت خرید مشتریان، نزدیک به‌هم باشند که از بسیاری جهات در کشورمان و دیگر مناطق جهان، گاهی لازم است که تولید کننده و خدمت‌دهنده مجبور باشند مشتریان خود را در مناطق دیگر، دورتر از مرکز فعالیت، حتی در بازارهای هدف در منطقه که مشتریان با قدرت خرید بیشتر داشته باشند، انتخاب کنند.

 

  • ملاحظات جنبی

الف: هر طرح کشاورزی، چه تولیدی یا خدماتی برای رونق و انشاءا… جهش، به زمان نیاز دارد که معدل آن را باید از 5 تا 7 سال عمر طرح، تلاش مستمر و پایدار محاسبه کرد و معمولاً ممکن است در سال‌‌‌های نخست با ضررهای نسبی همراه باشد، ولی در سال‌‌‌های بعد، سودهای پایدارتری عاید تولیدکننده نماید.

ب: روش مدیریت می‌‌تواند همزمان با تولید در جهت افزایش درصد هوموس و کربن خاک مزرعه نیز نوعی ارزش افزوده را ایجاد کند و خدمت‌دهندگان عملیات خاک‌ورزی، کاشت، داشت و برداشت نیز می‌‌توانند با بهره‌گیری از دانش فنی سازگار و کاربرد آن در مزرعه، این مهم را در هر مزرعه تحقق بخشند و چون تعداد نیروهای متبحر مسئولیت‌پذیر در کشورمان به نسبت سطح زیر کشت و تعداد مزارع در مناطق مختلف، کفاف استخدام‌‌‌ها در تمام مزارع را نمی‌دهند، توصیه می‌‌کند که بخش دولتی با انگیزه‌سازی و حمایت‌‌‌های یارانه‌ای، نسبت به آموزش مهندسان علاقه‌مند جویای کار برای پیوستن آن‌‌‌ها به یکدیگر، زمینه‌‌‌ها را برای خدمت‌دهی به مزارع یا استخدام در مزارع بزرگ‌تر از جمله کشت و صنعت‌‌‌ها فراهم آورد.

 

مرداد 99-سال 41-شماره 488-ص 17

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا