1-6 خاک

اصلاح خاک بر آب ارجحیت یافته است

این معاونت سالانه حدود 85 درصد منابع اعتباری وزارتخانه را در سطوح استان‌ها در اختیار دارد که در سطوح نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد استفاده قرار می‌دهد و این منابع مالی از سوی دولت و خود کشاورزان سرمایه‌گذاری می‌شود.

در سال‌های دهه 80 استقبال چندانی از آبیاری تحت فشار نمی‌شد، ولی امروز بحث خاک در کنار آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

در بحث اصلاح خاک، می‌توان آن را از آب مهم‌تر در نظر گرفت و آب را نیز باید در رابطه با آن تعریف کرد؛‌ هرچند تاکنون فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده و خشکسالی‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم تا امروز بتوانیم به تولید پایدار که پشتوانه غذای مردم قرار گرفته است، دست یابیم.

جالب توجه است بدانیم که کشور برزیل از 350 تا 3800 میلی‌ لیتر در سال بارش‌های آسمانی داشته و کشاورزی را مدیریت صحیح کرده است که با کشور ما با میانگین 250 میلی‌متر، تفاوت‌های زیادی دارد.

از سال 92 تاکنون، حدود 22 میلیارد تومان در کشاورزی سرمایه‌گذاری شده و در 220 هزار هکتار از اراضی کشورمان که کشت توأماً آبی و دیم است، توسعه یافته؛ با این حال،‌ با توجه به ظرفیت‌های عظیم این بخش، عقب‌ماندگی‌هایی نیز ملاحظه می‌شود.

شکاف بهره‌وری، یعنی فاصله بین تولید تا حداکثر تولید واقعی که از تولید 3 تن گندم در هکتار تا 13 تن را شامل می‌شود و اراضی بسیاری هم 7 تا 9 تن در هکتار تولید می‌کنند. تحلیل این موضوع آنست که نقش آب در بهره‌وری 35 درصد محاسبه شده است، ولی برای خاک نمی‌توان شاخص‌هایی را ارائه داد و همین امر به این شکاف دامن می‌زند.

در پایان باید اذعان کرد که در خاک‌های اصلاح شده، مقدار تولید مواد خشک در هکتار از 92 گرم به 420 گرم رسیده و در کنار سایر پیشرفت‌ها، بخش کشاورزی به اقتصاد کشور کمک نموده است.

در خاتمه،‌ مهندس اکبری توصیه کرد که در جلسه‌ای با مدیران و اساتید ذی‌ربط، نشست دیگری برگزار و بحث تحلیلی اصلاح خاک، مورد ارزیابی و آینده‌نگری قرار گیرد که مورد موافقت اهل فکر و قلم قرار گرفت.

 

شهریور99-سال41-شماره489-ص7

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا