4-3 مرغداری

مخالفت جدي چهره سرشناس صنعت طیور با سياست‌هاي خاوازي در زمينه احیای مرغ لاین آرین

Strong opposition of famous poultry expert with policies of agriculture minister (Mr. Khavazi) regarding revival of "arian" chicken

در حالی که وزیر جهاد کشاورزی از برنامه ویژه این وزارتخانه برای احیای مرغ لاین خبر داده است، بسیاری از کارشناسان، این کار را عاملی برای از بین رفتن هزاران میلیارد ریال از منابع کشور می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»،  فروردین ماه سال جاری، کاظم خاوازی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد، برضرورت افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه‌های مختلف کشاورزی در کشور تأکید کرد و گفت: علی‌رغم تمامی ظرفیت‌های کشاورزی در کشور، متأسفانه این حوزه از چالش‌های زیادی رنج می‌برد. برای بخش قابل ملاحظه‌ای از این چالش‌ها راهکار در کشور وجود دارد. پایین بودن دانش در هکتار از چالش‌های مهم بخش کشاورزی کشور است. کشور از مرغ لاین غافل شده است.

خاوازی با بیان این‌که طراحی حرکت‌های ضربتی برای یکسال و نیم آینده، از دیگر راهبردهای  اعلام شده وی است، گفت: یکی از این حرکت‌ها مربوط به مرغ لاین است. کشور از مرغ لاین غافل شده؛ در حالی که مرغ لاین، سر منشأ ژنتیکی نژاد مرغ گوشتی است. پس از شروع کار در وزارتخانه، یک مجری برای این حوزه تعیین و سعی خواهم کرد در یکسال و نیم تا دو سال آینده، وضعیت مرغ لاین برای همیشه به طور کامل تعیین تکلیف شود. هر قطعه از مرغ لاین، منبع تولید نزدیک به ۴۲۰ تا ۴۳۰ تن گوشت مرغ است.

او همچنین چندی پیش در دیدار با مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره بانک عامل حوزه کشاورزی، با ترسیم شرایط فعلی بخش کشاورزی، خواستار تغییر رویکردهای عملیاتی بخش، متناسب با شرایط شده و گفته بود: برای حمایت از مرغ لاین ایرانی، برنامه خاصی در دست تهیه است و انتظار حمایت بیشتری از این طرح از بانک داریم.

این اظهارات وزیر جهاد کشاورزی در حالی بیان می‌شود که برخی کارشناسان و افراد خبره صنعت طیور به طور کلی با این مواضع وزیر جهاد کشاورزی مخالف و معتقدند که مرغ لاین آرین، اصلاً نژاد ایرانی نیست و با توجه به این‌که طی سه دهه گذشته مورد غفلت واقع شده، عملکرد مطلوبی ندارد و منجر به ضرر و زیان به کشور شده و صدها میلیارد تومان منابع کشور را از بین می‌برد.

در همین راستا، دکتر حسن مهربانی یگانه، استاد ژنتیک و اصلاح نژاد دانشگاه تهران و از چهره‌های سرشناس صنعت طیور کشور در شبکه ایران کالا در خصوص احیای مرغ لاین آرین گفت: مرغ لاین هسته‌های اصلی ژنتیک و اصلاح نژاد صنعت طیور هستند که فقط چند شرکت در دنیا به این دانش دسترسی دارند.

وی ادامه داد: بر اساس دانش ژنتیک و اصلاح نژاد، مقاومت مرغ‌ها در برابر بیماری‌ها افزایش یافته، میزان خوراک آنها کمتر می‌شود و مقدار گوشت‌دهی آنها افزایش می‌یابد.

استاد ژنتیک و اصلاح نژاد دانشگاه تهران افزود: اصلاح نژاد صورت گرفته در مرغ لاين باعث می‌شود تا سرعت رشد جوجه‌هاي گوشتي افزایش پیدا کند؛ به گونه‌ای که یک جوجه چهل گرمی در عرض شش هفته  به حدود  50 برابر وزن خودش تبدیل شود.

مهربانی یگانه ادامه داد: جوجه‌هاي يكروزه لاین، حدود سی‌سال پیش از هلند وارد ایران شد؛ با این حال، عملکرد مرغ‌هاى حاصل از اين لاين، نسبت به مرغ‌های فعلی کمتر است و عقب‌ماندگی مشاهده می‌شود که ناشی از ضعف مدیریت دولتی در پرورش و نگهداری مرغ لاین بوده است.

فعال حوزه دام و طیور خاطرنشان کرد: در اواخر دهه هفتاد، نژادهای خارجی وارد کشور شدند و مرغ آرین را كه یکه‌تاز میدان صنعت طیور ایران شد (و اگر مدیریت دولتی بر پرورش این نژاد اعمال نمی‌شد، اکنون شاهد پیشرفت در تولید این نژاد مرغ بودیم)، از دور به در كردند.

مهربانی یگانه تأکید کرد: با این حال، ما امروز جزء ده کشور بزرگ تولیدکننده مرغ در دنیا هستیم و کیفیت پرورش مرغ در ایران، نزديك به استانداردهای جهانی است؛ هر چند که اگر مدیریت دولتی بر سر پرورش مرغ لاین نبود، ایران می‌توانست در تولید این نژاد مرغ پیشرفت خوبی کند.

وی تصریح کرد: عملکرد این مرغ در مقایسه با نژادهای دیگر موجود در ایران نشان می‌دهد که در 28 روزگی حدود 230 گرم عقب است و ضریب تبدیلش نامطلوب‌تر بوده و نهایتاً چون مرغداری، یک کارخانه اقتصادی است و باید منابع ما را به شکل اقتصادی‌تری تبدیل به گوشت، تخم‌مرغ و جوجه کند، قرار دادن منابع در اختیار این مرغ، می‌تواند موجب اتلاف جدی منابع در کشور شود.

وی افزود:  مرغ لاین آرین در ضریب استحصال لاشه، حدود چهار واحد درصد عقب‌تر از نژادهای موجود در ایران است و اگر این را در سه میلیون تن مرغ زنده ضرب کنیم، نشان می‌دهد 100 هزار تن کسری گوشت خواهیم داشت.

مهربانی با اشاره به جایگاه صنعت مرغداری در کشور گفت: در ایران سالانه 2.5 میلیون تن گوشت مرغ تولید می‌شود و این نشان می‌دهد مصرف سرانه مرغ در کشور به حدود 30 کیلوگرم افزایش یافته و این چیزی حدود دو برابر مصرف سرانه جهانی است.

وی افزود: در حالی که سالانه  حدود 1.5 میلیارد قطعه جوجه را وارد مزارع می‌کنیم، هرگونه اشتباه در ساختار ژنتیکی گله‌ها ضررش ضرب‌ در حدود 1.5میلیارد قطعه می‌شود؛ یعنی وقتی شما جوجه‌ای را وارد مرغداری می‌کنید که سرعت رشد، ضریب تبدیل و ضریب استحصال لاشه‌اش نامطلوب است، باید این مشکل را در حدود 1.5 میلیارد قطعه ضرب کرد؛ به طوری که بر مبنای محاسبات ما، تفاوت قیمت تمام شده هرکیلوگرم گوشت نژاد آرین درب مرغداری، حدود 3000 تومان بیشتر می‌شود و تفاوت درآمد لاشه آن نیز چیزی حدود 570 تومان است که جمع این ارقام حدود 3570 تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد بود که اگر این عدد براي حدود 2.5 میلیون تن گوشت مرغ (حدود 1.4میلیارد جوجه) ضرب کنیم، عدد سرسام‌آوری بيش از پنج هزار ميليارد تومان هزینه سالانه به کشور تحمیل می‌شود؛ لذا جوجه‌ريزى كشور در اين سطح وسيع، شديداً منابع ما را كه عمدتاً هم وارداتي است، تلف مي‌کند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا