4-3 مرغداری

احیای نژاد آرین ایرانی و رونمایی از لاین «کوثر 7»، کلید ایرانیزه‌کردن صنعت مرغداری

احیای نژاد مرغ گوشتی «آرین»

مهندس اسکندری، مدیر عامل مؤسسه اقتصادی کوثر در یک نشست مطبوعاتی شرکت کرد و آخرین دستاوردهای این مؤسسه را به ویژه پرورش مرغ اجداد و مادر در نژاد «آرین» که قبلاً تحت عنوان جوجه­های یکروزه مادر وارد کشور می­شد، ولی به سبب واردات انبوه نژادهای مطرح جهانی، تقاضای زیادی برای آن از سوی مرغداران وجود نداشت و در حاشیه قرار گرفته بود، تشریح کرد.

امروز که نژادهای پرتقاضای دیگر به خاطر تحریم­ها یا گرانی قیمت، در دسترس نیستند، این فرصت طلایی برای احیای نژاد «آرین» فراهم شده که جزئیات این تحول را در زیر به اطلاع می‌رساند:

از مهم‌ترین فعالیت‌های مؤسسه اقتصادی کوثر می‌توان به تکثیر و عرضه مرغ لاین «آرین» خالص‌سازی شده از روی اجداد گله‌های مادری و مادر، اشاره کرد. در سال 1370 تعدادی نژاد «های برو» به کشور وارد و سپس به نام «آرین» در کشور معروف شد و برای تولید گوشت مرغ، مورد استفاده برخی مرغداران قرار گرفت. در همین حال، نژادهای دیگری نیز وارد شدند که در آن زمان، نژاد «آرین» از بین نژادهای «راس»، «آربوراکرز»، «های برو» و «کاپ» که از نژادهای مطرح وارداتی بودند، از طرف مرغداران چندان مورد تقاضا قرار نگرفت. این نژاد، فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دید؛ از جمله این‌که در سال 1384 از مجموعه حذف شد و در همین سال، مکاتباتی برای احیای آن شروع گردید و کمک­هایی نیز از دولت دریافت شد، ولی بازهم کارساز نبود.

موضوع احیای این نژاد در مؤسسه اقتصادی کوثر، جدی‌تر شد و در سال 1388 مکاتبات جدیدی صورت گرفت، ولی وزارت جهاد کشاورزی به این مکاتبات پاسخ مثبت نداد و در هنگام وزارت مهندس حجتی درباره آن مذاکره شد، ولی باز هم جواب منفی بود تا بالاخره 28 هزار قطعه نژاد «آرین» در آبان ماه سال 1398 تحویل مؤسسه و تلاش شد که دیرینه این نژاد نیز جمع­آوری گردد.

قرار شد که از 280 هزار قطعه جوجه مرغ مادر که وارد کشور می­شد، نیمی به نژاد «آرین» اختصاص یابد و تعداد 10 هزار قطعه از اجداد ممتاز GGP نیز به مؤسسه تحویل داده شود. گله «الیت» که از آنGGP یا لاین تجاری بهره­برداری می‌کنند، همان ویژگی‌های نژاد «های برو» قدیمی را دارد و در واقع، نژاد «آرین» کوثر7 از امام هفتم حضرت امام موسی کاظم (ع) ایده گرفته است.

خاطرنشان می‌سازد که ضریب تبدیل این نژاد 7/1-5/1 کیلو خوراک برای یک کیلو اضافه وزن روزانه است.

 

مهندس اسکندری، در پاسخ به پرسش­های مطرح شده:

پرورش مرغ گوشتی بیش از سی روز به افزایش چربی و ضایعات می‌انجامد. امروز سایز و وزن مرغ نژاد «آرین» 5/1 تا 2 کیلو است که هزینه‌های ثابت تقسیم بر 4 می‌شود و نژاد «زربال» با 5/6 دوره در سال و وزن حداکثر 2 کیلوگرم وزن لاشه را در بر می­گیرد. امروز یک قطعه جوجه مادرگوشتی200 هزار تومان است که در صورت عدم تخصیص ارز دولتی به رقم 3/1 میلیون تومان می‌رسد.

در همین حال در مزرعه‌ای اختصاصی، تمامی نژادهای بومی جمع‌آوری شده‌اند که در بین آن‌ها، اصلاح نژاد برای یافتن انواع مقاوم در مقابل بیماری‌ها، برنامه‌ریزی شده است.

برای نگهداری برخی از واریته­های نژاد مرغ در مناطق کوهستانی و در کنار دریا و دشت‌ها، شاخص­هایی را تعریف کرده‌ایم که این سویه­ها، هر کدام سازگاری­های خود را نشان می‌دهند. در خرداد ماه 1400 به میزان 460 میلیون جوجه یکروزه برای تولید 900 هزار تُن گوشت مرغ به بازار خواهد آمد.

وی افزود: خود اتکایی در تولید گوشت قرمز و سفید از اهداف این مؤسسه قرار گرفته و تاکنون نیز نشان داده‌ایم که این مهّم می‌تواند اجرایی شود. در این راستا، قرار است که حداکثر تا دو سال دیگر، عرضه ماهی قزل‌آلا با تولید بچه‌ماهی «تخم چشم‌زده» آغاز شود که به 100 تا 700 میلیون قطعه ماهی بالغ تبدیل می‌شود.

 

  • در سایر حوزه‌ها، چه دستاوردهایی داشته­اید؟

  • در تولید دانه کلزا نیز قدم‌های مؤثری برداشته شده که در 4 سال آینده، جهش تولید روغن را به دنبال خواهد داشت. در زمینه فعالیت‌های توسعه روستایی و طرح­های کوچک، به توزیع جوجه‌های یکروزه بومی خواهیم پرداخت که با قرار گرفتن در زنجیره کامل، می­تواند چرخ تولید اقتصادی را به حرکت درآورد. در این راستا، دستگاه‌های جوجه‌کشی کوچکی را نیز تدارک دیده‌ایم تا در حلقه‌های خاص این زنجیره‌ها قرار گیرند.

 

مهندس اسکندری در خاتمه:

در سال‌های گذشته به صنایع غذایی وارد نمی‌شدیم، ولی امروز واحد کوچکی در شریف آباد داریم. در همین حال، در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی خط تولید انواع روغن از جمله کنجد، سبوس برنج و زیتون هستیم که روغن هسته انگور نیز در این برنامه‌ها گنجانده شده است.

در حاشیه این نشست، قفسه‌هایی در سازمان اقتصادی کوثر قرار گرفته بودند و نمونه‌هایی از مرغ لاین «کوثر7» نیز به نمایش گذاشته شده و در معرض دید خبرنگاران قرار گرفته بود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان این‌که سالانه بین 10 تا 15 میلیارد دلار انواع محصولات کشاورزی و خوراک دام وارد کشور می‌شود، گفت: در حالی که این محصولات به راحتی در داخل کشور قابل تأمین است، اما عده‌ای تفکرشان بر اساس نادیده گرفتن شعار «ما می‌توانیم» است و مرتب شعار می‌دهند «ما نمی‌توانیم»!

اسکندری افزود: سازمان اقتصادی کوثر با مطالعه ظرفیت‌های تولید بخش کشاورزی، راه‌های خودکفایی تولیدات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در 8 جلد کتاب منتشر کرده و در اختیار سازمان‌ها و مسئولان ذی‌ربط قرار داده و نیز با تولیداتی از جمله معرفی مرغ لاین «کوثر7» شعار «ما می‌توانیم» را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شعار «ما توانستیم» تبدیل کرده است.

وی از عرضه جوجه آرین تولید داخل به بازار از آبان‌ماه سال جاری خبر داد و متذکر شد: بر این اساس 110 هزار قطعه مرغ اجداد پرورش داده می‌شود که می‌توانیم 50 درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را از محل تولید داخل تأمین کنیم.

اسکندری همچنین از تولید مرغ لاین جدیدی به نام «کوثر7» خبر داد که جوجه این لاین نیز از خردادماه سال 1400 به بازار می‌آید که این مرغ لاین نیز مهندسی معکوس شده یک نژاد پربازده خارجی است.

مهر99-سال41-شماره490-ص23

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا