1-6 خاک

توزیع یکنواخت آب در زمان معین از فواید آبیاری تحت فشار است

Uniqe ditribution of water in right time is advantage of irrigation under presuce

تا سال­های اخیر، کیفیت با ممیزی محصول نهایی تعریف و ارزیابی می­شد، اما هم­اکنون استفاده از تمام یافته­ها، سوابق و تجربه­ها در افزایش و حفظ کیفیت در همه مراحل مدنظر است. این به دو عامل اصلی «کار» و «انضباط» نیازمند است.

آنچه امروزه در دنیای صنعتی و کشورهای پیشرفته بارز است، مسئله «مدیریت فرایند» است که مجموعه­ای از قواعد و عملیات را برای دستیابی به ثبات رویه و یک‌دستی در اجرای پیوسته فرایند، به گونه­ای که همه محصولات کاملاً مشابه یکدیگر تولید شوند، شامل می­شود. اگر عوامل اجرای یک طرح (طرح و اجرا، لوازم و سیستم­های آبیاری و بهره­برداری) را از نظر کیفی مورد بررسی قرار دهیم، جایگاه کیفیت و راهکار ارتقای آن را درخواهیم یافت.

 

طرح و اجرا

الف طرح

طراح و نرم­افزار اطلاعات، از عوامل یک طراحی مطلوب و با کیفیت هستند.

1- طراح: استفاده از کارشناسان متخصص، آموزش قبل از اجرا و روزآمد کردن اطلاعات (حین­کار)، اطلاع از معماری و داشتن دید و شناخت کافی از عوامل فنی، فرهنگی و اجتماعی، محل اجرای طرح، بهره­بردار و ابزار مورد نیاز برای اجرا و اشراف همه‌جانبه نسبت به روند اجرای پایدار طرح، از مواردی هستند که باید در این مقوله مورد توجه قرار گیرند.

2- نرم­افزار: با توجه به گوناگونی عوامل و حجم اطلاعات و سرعت توسعه در طرح ملی توسعه آبیاری تحت‌فشار و تغییرات و روند توسعه شتاب‌آلود دانش و فناوری، دستیابی و به‌کارگیری نرم­افزارهای طراحی و ارتباط روزمره با اینترنت اجتناب‌ناپذیر است.

3- اطلاعات: اطلاعاتی از قبیل هواشناسی، خاک‌شناسی، آب­شناسی، امکانات فنی، نیروی انسانی بهره­بردار، جاده­های دسترسی و… برای انجام یک طراحی با کیفیت ضروری هستند.

 

ب- اجرا

برای اجرای کیفی و بی‌نقص یک طرح آبیاری تحت‌فشار، توجه به عوامل اصلی و جانبی مرتبط، اجتناب‌ناپذیر است. عواملی از قبیل مجری، ماشین‌آلات و ابزار اجرا، از مواردی هستند که نقش مؤثری در کیفیت اجرای طرح، ایفاء می‌نمایند. در این رابطه، میزان مهارت مجری، تجربه و شناخت از سیستم مورد اجرا و نیز وجود ماشین‌آلات مورد نیاز جهت نصب و اجرای سیستم­ها و قطعات، تأثیر چشمگیری بر کیفیت خواهند گذاشت.

 

لوازم و سیستم­های آبیاری

در مقوله کیفیت لوازم و سیستم­های آبیاری، توجه به تولید کارگاهی یا کارخانه­ای از یک سو و تأمین قطعات جانبی و یدکی از سوی دیگر، از اهمیت ویژه­ای برخوردارند.

آنچه در کارخانه­ها اهمیت دارد، اعتقاد مدیریت به کنترل و افزایش سطح کیفیت تولیدات است، اما مواردی که موجب نگرانی و تشویش در مصرف‌کننده و دستگاه نظارت می­گردند، عبارتند از:

1- کیفی نبودن قطعه یا سیستم اجرا شده

  1. ناپایداری کیفیت قطعات یا سیستم اجرا شده در درازمدت

3- یکنواختی قطعات از نظر کیفیت مواد و کارکرد سیستم

مصرف‌کننده می­تواند با اطلاع از نحوه بررسی کیفی محصول، از تحویل گرفتن آن خودداری کند، اما برای دستگاه نظارت، علاوه بر مصرف‌کننده، وجود یک مکانیزم حاکم بر روند کلی تولید، مد نظر قرار دارد.

البته در جهان صنعتی امروز، به این نگرانی نیز پاسخ داده شده است؛ بدین ترتیب که «نظام کنترل فرایند تولید» جایگزین با روند گذشته شده است. این نظام بر پایه اصول زیر استوار است:

الف) مستند‌سازی به عنوان بهترین مسیر برای انجام فرایند

ب) آموزش در تمامی سطوح مدیران، کارشناسان و کارگران ماهر برای انجام فرایندهای مستند شده

ج ) ممیزی کردن فرایند برای اطمینان از انجام امور بر اساس بهترین روش و دستیابی به راهکار اقدامات اصلاحی

د) استفاده از کنترل هوشمند تغییرات، به منظور جلوگیری از هر گونه تغییرات خودساخته و سلیقه‌ای

ه) استفاده از اطلاعات و داده­های معتبر و قابل استناد برای آزمایش هرگونه تغییراتی که باید روی فرایند تعریف شده، انجام گردد.

در واقع دستیابی به این نظام و استقرار آن در تمامی مراحل طراحی، اجرا و ساخت طرح­های آبیاری تحت‌فشار می‌‌تواند ضامن حفظ و افزایش کیفیت باشد. باید ببینیم که آیا راهکار لازم برای این پرداخت یا ایجاد آن فراهم است؟ در این زمینه باید به عوامل زیر توجه کرد:

1-بی‌اطلاعی مصرف‌کننده و نبود شرایط لازم برای وی در تشخیص نهادینه کالا و خدمات با کیفیت و …

2- محدودیت­های خریدار به سبب عوامل زیر:

الف) اعتبارات تکلیفی و دستورالعمل­های خاص آن

ب) دیدگاه­های کارشناسانه متفاوت در طراحان

ج) دیدگاه­های کارشناسانه متفاوت در دستگاه نظارت

 

عوامل، مشکلات و محدودیت­های تولیدکنندگان

الف) بی‌ثباتی بازار و نبود چشم­انداز امیدوارکننده، جهت سرمایه­گذاری برای بالا بردن کیفیت

ب) فقدان تضمین فروش تولیدات

ج) نبود مکانیسم­های حمایتی پایدار

 

مهر99-سال41-شماره490-ص38

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا