5-7 پرسش و پاسخ های صدا و سیما

پرسش و پاسخ ها در برنامه «شب آفتابی» رادیو اقتصاد

Questions and Answers in "Sunny Night" program of economy radio channel

  • در شرق اصفهان زمینی داریم که کم آب است. آیا این زمین برای کشت موسیر مناسب است؟
  • مخاطبان متنوع و بسیاری در برنامه شب آفتابی داریم که اگر آن­ها را به یکدیگر ارتباط ­دهیم، می‌توانیم شما را به واحدی که در این زمینه تجربه کسب کرده است، برسانیم تا شاید گشایشی در رفع مشکلات حرفه­ای شما به وجود آید.

 

  • نحوه پرورش دام گوسفند
  • ابتدا باید برّه­های پرباری را تهیه کنید. برخی دامداران، گوسفند نژاد افشاری را پرورش می­دهند. اگر می­توانید، با کارشناسان امور دام منطقه ارتباط بگیرید و در منطقه خودتان نیز پرس‌وجو کنید و ببینید که چه نوع گوسفندانی در محل وجود دارند و چه کسی این قبیل گوسفندان را از نظر توجیه اقتصادی برای پرورش در اختیار دارد. در این صورت، برّه­های همان منطقه را البته ابتدا از نوع داشتی خریداری کنید. در همین حال، یک قوچ رومانوف تهیه کنید و به ازای هر 10 تا میش، کل بدهید.

مؤسسه کوثر نیز اعلام کرده که به دامداران 20 درصد تخفیف می­دهد و چون خرید قبلی داشته­اند، به قیمت دلار امروز با مشتری حساب نمی­کنند.

 

  • آیا پرورش مرغ بومی در حد 2 هزار و 3 هزار عدد توجیه اقتصادی دارد؟
  • مرغ بومی به ازای یک کیلو وزن، حداقل 2 کیلو غذا می­خواهد که باید آن را فراهم کنید. اگر آب و زمین دارید، باید چراگاه احداث کنید و اگر خوراک طیور یا زمین جهت کشت و کار ندارید، این کار برایتان گران تمام می­شود. در حال حاضر، تأمین نهاده­های دامی، مشکلاتی را برای مرغداران ایجاد کرده است و گاهی مرغ­هایشان بر اثر سوءتغذیه و ایمنی ضعیف تلف می­شوند. در اینجا اعتماد به بازار خرید مواد اولیه و بازار فروش محصول مهم است؛ زیرا اگر چنین نباشد، نمی­توان در آینده کار کرد.

 

  • آیا به راستی کاهش وابستگی به دولت، رمز موفقیت است؟
  • آری، هر چه وابستگی به دولت کمتر باشد، کسب و کارتان برای پرورش دام راحت­تر است؛ بنابراین روی کمک دولت نباید حساب کنید. مدیریت­ها باید مسئولیت­پذیر باشند تا بتوانید مدیر مسئولیت‌پذیر برای جامعه تربیت کنید. هر سال تعدادی را به عنوان کشاورز نمونه انتخاب می­کنیم که باید از این پس، کسی را به عنوان کشاورز نمونه معرفی کنیم که قبول کند به 10 مهندس کشاورزی، تکنیک­ها را آموزش بدهد.

 

  • لزوم ایجاد گروه­های پیمانکار در بخش کشاورزی با توجه به تجربه دنیا
  • امیدواریم در سایر حوزه­ها، آموزش مدیریت مسئولیت­پذیر اتفاق بیفتد. امروزه مهندس مسئولیت‌پذیر کم داریم؛ بدین منظور باید گروه­های پیمانکار را ایجاد کنیم. در دانمارک 7 هزار، در کشور هلند 3500 و در آلمان 5800 گروه پیمانکار خدمات کشاورزی وجود دارد.

 

  • نحوه جلوگیری از سرمازدگی باغ گردو در گلستان
  • من هم درخت گردو دارم که نزدیک جنگل است و قارچ هم می­گیرد. در حال حاضر پیوندکی به نام «چندلر» از کشور ترکیه وارد شده که ژن مقاوم به سرما دارد و باید در اسفندماه از ارتفاع یک متر و 20 سانتی­متری درخت خود را ببرید و به فراخور قُطر درخت، پوست آن را بردارید و به کمک یک استاد پیوندزن، این کار را انجام دهید. وقتی پیوندک­ها بار بدهند، در مقابل سرما و برخی بیماری­ها مقاومت می­کنند.

 

  • آموزش کشت موسیر وآنغوزه و لزوم ایجاد ارزش افزوده از گیاهان دارویی
  • یکی از شنوندگان برنامه در استان چهارمحال بختیاری، آنغوزه، باریجه و موسیر کاشته است و پیر دیر­ها که تجربه دارند، این گیاهان را در مراتع تیغ می­زنند و شیره سفید رنگ خام آن را می­گیرند و به کشور آلمان صادر می­کنند. آن­ها طی تماسی اعلام کردند که می­خواهند گیاه دارویی تولید کنند. خارجی‌ها آنغوزه و باریجه ما را می­خرند و هزار برابر گران‌تر به صورت دارو به خودمان می‌فروشند. امروزه همکاران با استعداد ما، داروی ضدکرونا ساخته­اند و نیز کپسولی تولید کرده‌اند که ضدالتهاب است و با خوردن آن، آرامش عجیبی در شخص ایجاد می‌شود.

 

  • نکاتی برای احداث گلخانه
  • اگر بر فرض، گلخانه­ای احداث کنید و در آن صد تُن آویشن تولید نمایید، ابتدا باید آخر خط آن را در نظر گرفته باشید. در ایران باید از انتها به ابتدا بروید؛ یعنی اول به فکر بازاریابی و بازارسازی برای محصولتان باشید و سپس اقدام به تولید کنید؛ مثلاً باید بدانید تولیدکنندگان دمنوش، چه گیاهانی را سفارش می‌دهند. از 15 هزار هکتار گلخانه موجود، شاید فقط یک هزار هکتار آن اتمسفر کنترل شده را رعایت می‌کنند. ابتدا باید نقش واسطه را ایفا کرد. اگر توانستید سفارش بگیرید و سفارش بدهید و محصول را بفروشید، آن وقت احداث گلخانه برایتان صرف می­کند؛ زیرا در داخل زنجیره مطمئنی قرار گرفته­اید.

 

  • نکاتی درباره ساخت خاک پوششی
  • برای پرورش قارچ به کمپوست نیاز داریم و باید کمپوست را در سالن­های سربسته با کنترل اتمسفر به صورت طبقه طبقه قرار دهیم. برای پرورش قارچ، یک دوره رویش و یک دوره زایش وجود دارد. وقتی خاک پوششی و اسپان را فراهم کنید، تولید قارچ نتیجه‌بخش خواهد بود. اگر اسپان تهیه شده، دست اول نباشد، از هر متر مربع بستر، بیش از 10 کیلوگرم قارچ برداشت نخواهید کرد.

 

  • بررسی منطقه و خاک مناسب برای کاشت پسته
  • زادگاه پسته هگمتان یا همدان بوده است، ولی اینکه چرا در استان خراسان‌جنوبی گسترش و کیفیت یافته، به دلیل رشد بهتر درخت در آن منطقه بوده است. وقتی پسته را در خراسان‌جنوبی کاشتند، فهمیدند که در آن منطقه قابلیت کشت دارد.

عامل سازگاری با اقلیم، تولید در واحد سطح را بهبود می­بخشد. همزیستی مسالمت­آمیز گیاه با اقلیم بسیار مهم است. اگر در شعاع 100 کیلومتری زیتون دیدید، می­توانید برای کاشت آن در منطقه نیز تجربه کسب کنید.

آیا پسته و زعفران در جزیره قشم هم به عمل می­آید؟ پاسخ آن است که به نظر، جزیره قشم با اقلیم خراسان‌جنوبی، سازگاری و همخوانی دارد. می­توانید برای نمونه در آنجا پسته کشت کنید و نتیجه را ببینید. قشم منطقه­ای بسیار گرمسیر است و برای کاشت این درخت، PH خاک، ملاک کار قرار دارد. می­توانید برای کسب اطلاعات تخصصی منطقه­ای، به اداره کشاورزی منطقه مراجعه کنید؛ زیرا اقلیم نزدیک دریا با نواحی دیگر متفاوت است. باید نمونه خاک را آزمایش کنید و دریابید که آیا امکان شیرین کردن آب شور برای کشاورزی وجود دارد؟

باید با آزمایش آب، مقدار EC آن را مشخص کنید و با نصب صفحه خورشیدی سولار و آب شیرین­کن، این کار را انجام دهید؛ البته به این موضوع بستگی دارد که می­خواهید با آن آب چه کار کنید؛ مثلاً شیرین کردن آب برای احداث باغ پسته به‌صرفه است، ولی برای کشت هندوانه توجیه ندارد.

من باغ­های پسته‌ای را با برداشت از 700 کیلو تا 12 تُن پسته در هکتار شاهد بوده­ام. اگر شما یک هزار کیلو در هکتار پسته برداشت می­کنید، از هرجا که آب را تأمین کنید، صرف می­کند؛ مثلاً برای درختان 6 تا 7 ساله، نصب آب شیرین‌کن به‌صرفه است؛ حتی آوردن آب از یکصد کیلومتری هم می­تواند به‌صرفه باشد؛ منتها باید بدانید که آب شیرین‌کن را می­خواهید برای تولید چه محصولی مورد استفاده قرار دهید.

 

  • توصیه ­هایی برای جلوگیری از ترک خوردن انار
  • وقتی درخت انارتان گل داد، برگ آن را به آزمایشگاه بدهید و وقتی محصول داد، باز هم آن آزمایش را تکرار کنید. اینکه نهال را از کجا تهیه می­کنید، بسیار مهم است. ما در این زمینه، مؤسسه­های تحقیقاتی داریم. ای کاش بنده وقت داشتم و علم فیزیک، شیمی و بیوتکنولوژی را هم فرا می­گرفتم تا بتوانم بیش از این­ها به شما کمک کنم!

ترک خوردن میوه انار روی درخت به خاطر آنست که پوست آن به علت کمبود مواد معدنی ریزمغذی و نیز عدم توازن کربن، اکسیژن و نیتروژن و کمبود عناصر آهکی مانند کلسیم و منیزیم، خوب رشد نمی­کند. باید بفهمید پوسته انار به چه عنصری نیازمند است.

 

  • لزوم بازارسازی برای فروش انواع قارچ
  • باید بدانیم که چگونه قارچ را به سالن پرورش انتقال دهیم و آن را تکثیر کنیم و چگونه به عنوان اسپان در سالن تولید نماییم. چگونگی فروش قارچ در بازار نیز مهم است. 95 درصد قارچ تولیدی کشورمان متأسفانه از نوع دکمه­ای است؛ زیرا مردم انواع دیگر را نمی­شناسند. باید به‌تدریج بازارسازی کنیم و قارچ را در بسترهای کوچک کشت و سپس بسته­بندی نماییم. گفتنی است که در چین، بیش از 200 نوع قارچ وجود دارد.

برای بهره­گیری از سایر قارچ­ها برای مصرف فرآوری­ و تازه‌خوری باید نمونه قارچ تولیدی را به آزمایشگاه بدهیم تا شیره آن را تجزیه کنند و سپس برگه محتوا بگیریم که بعد از آن می­توان به کارخانه­های داروسازی، مراجعه و محصول را معرفی و برای آن بازاریابی کرد.

 

  • ریسک کاشت پسته در استان گلستان و آثار مخرب خاک فشرده شده
  • باید تا حد امکان ریسک­های کشاورزی را کم کنیم. بدین منظور باید برای تهیه نهال­های شناسنامه­دار به مؤسسه بذر و نهال، مراجعه و درباره وجود نهالی که با اقلیم هر استان سازگار باشد، اطلاعات فنی کسب کرد.

پسته بیشتر مناسب مناطق کم آب است و استان گلستان منطقه پر بارانی هم نیست. امسال دیمکاری­ها آنچنان پربار نبودند. امیدواریم کشاورزان این استان بتوانند بهترین شکارچیان آب باشند. دلیل از بین رفتن دیمکاری­ها این بود که سیلی مخرب آمد و آب به دلیل فشردگی عمق خاک در زیرزمین، روی سطح خاک ماند.

 

  • لزوم پیوند زدن توسط پیوندزن ماهر
  • فقط پیوندزن ماهر می­تواند پسته را به خوبی پیوند بزند. در نتیجه، قدرت پیوندک­ها بستگی به روش پیوند زدن آن­ها هم دارد. چند نوع پیوندزن داریم؛ اول اینکه پیوندزن باید استادکار باشد. گاهی هم پیوندک به باغ آورده می­شود، ولی به دلیل آنکه پیوندزن نیست یا اینکه پیوندزن، ماهر نبوده، نتیجه رضایت‌بخش هم حاصل نشده است.

 

  • راهکار دفع کَنه از درخت آلو
  • می­توان اسپری حشره­کش به درخت­ها زد؛ البته روش­های مبارزه با انواع سموم گیاهی هم وجود دارد. کَنه هم مانند سن­گندم است که باید برای دفع آن، حشره­کش را با سمپاش­های استاندارد به کار برد.

 

  • آیا کاشت انبه گلخانه­ای در تهران مناسب است؟
  • به دلیل آنکه انبه در استان سیستان و بلوچستان به طور طبیعی رشد می­کند، پرورش آن در تهران به‌صرفه نیست. در حال حاضر انبه پاکستانی را با کامیون­ها و وانت‌بار­ها حمل و به یک‌سوم قیمت در تهران و سایر شهرهای بزرگ عرضه می­کنند، امّا اینکه محصول به چه قیمتی تولید شود، نیاز به مطالعه دارد.

 

  • کشت کدامیک از گیاهان دارویی به‌صرفه است؟
  • گیاهی که خریدار و متقاضی داشته باشد، برای کشت به‌صرفه است. ابتدا باید خریدار آن را پیدا کرد و سپس براساس سفارش خرید به کشت آن پرداخت.

 

  • سرمایه­ گذاری در دامداری چگونه است؟
  • سرمایه­گذاری به منطقه و دسترسی به مدیریت مسئولیت­پذیر بستگی دارد. باید به ازای هر دو رأس گاو، یک هکتار زمین داشته باشید و برای خرید جوجه جهت پرورش، ابتدا خوراک آن را تأمین کنید. فعالیتی به‌صرفه است که زنجیره را تکمیل کند.

 

  • لزوم کنترل اتمسفر برای پرورش قارچ
  • برای تولید قارچ باید کنترل اتمسفر داشته باشید و نور، رطوبت و حرارت را طوری تنظیم کنید که به رشد اسپان بینجامد.

آبان 99-سال41-شماره491-ص34

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا