3-1-6 گلستان

نمایشگاه کشاورزی استان گلستان از دیدگاه مجله کشاورز: گزارش نوآوری‌ها، تبادل‌نظرها، انتقادها و شرح مزیت‌ها

Some reports about innovation & cooperation methods & pros & cons of manufactoring

دکتر مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در خطاب به مدیران شرکت‌ها:

تا اندازه‌ای که امکانات و ظرفیت‌ها جواب می‌دهند، می‌توانیم وعده بدهیم

دکتر مهاجر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در روز دوم برگزاری این نمایشگاه، به بازدید از این نمایشگاه آمد و گفت: قدر مسلم کشاورزی حفاظتی و خشکه‌کاری شالی در استان گلستان توسعه‌یافته و این روند در حال رشد است؛ چراکه ادوات عرضه‌شده در نمایشگاه نشانگر سازگاری فناوری با اهداف اعلام شده بوده است. برگزاری این نمایشگاه در این استان باعث شده که ما مزیت‌های توسعه را به‌وضوح لمس کنیم. این توسعه باعث شده که استقبال شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان نسبت به سال گذشته بیشتر باشد. به نحوی که حتی پس از جاری شدن سیل‌ها و ترمیم‌ها، امسال این امید به پیشرفت را بیشتر ملاحظه می‌کنیم و این نمایشگاه نشانه‌ای از توسعه نسبی کشاورزی را در این منطقه نوید می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مجله کشاورز، در بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی از غرفه‌های این نمایشگاه، اعتمادها به وعده‌های مسئولان کاملاً محسوس بود. دکتر مهاجر از طرفداران توسعه کشاورزی حفاظتی است و از کلیه سازندگان خاک‌ورزی حفاظتی در نمایشگاه اعلام حمایت کرد. البته برخی از این تولیدات نوآوری‌هایی بودند که مورد بازدید مدیر اداره فناوری‌های مکانیزه استان و همکارانش نیز قرار گرفتند. در خلال این بازدیدها ضمن پرس‌وجوهای فنی و حرفه‌ای از سازندگان این نوآوری‌ها، ادامه فعالیت‌های نوآورانه آن‌ها برای تولید انبوه و آزمایشی نتیجه‌بخش و مورد استقبال واقع شده و قول‌های مساعدی نیز رد و بدل شد. ازجمله شرکت‌هایی که حضور پررنگی در این نمایشگاه داشتند می‌توان به سازندگان زیر اشاره کرد:

  • شرکت «تراشکده»؛ سازنده خطی‌کار روی پشته بلند (رایزبند) با گواهینامه ثبت اختراع، که اخیراً رونمایی شده و روی خط تولید انبوه آمده است.
  • شرکت «کاوه شیراز»؛ سازنده انواع بذرکارها، دستگاه کشت مستقیم و خاک‌ورزهای ویژه، که بنا بر ادعای سازنده، این محصول برای اولین بار با رعایت سازگاری با مناطق مختلف ایران روی خط تولید آمده است.

اعتراضی شدید

مدیران شرکت کاوه شیراز در بازدید رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون، به‌شدت انتقادی را مطرح کردند؛ زیرا در این بازدید در حضور معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، این شرکت را به پرداخت نکردن هزینه‌های مالی به شرکت بلاروسی متهم کردند و گفتند: حساب و کتابشان را با شرکت سازنده کمباین در کشور بلاروس تسویه نکرده‌اند، و درواقع علناً یک نوع برچسب عدم اطمینان به شرکت ما وارد شد. یکی از مدیران این شرکت در حالی که به شدت شگفت‌زده شده بود، در ادامه گفت: این اظهار نظر موجب آبروریزی درملأعام برای این شرکت شد. درحالی‌که شایسته است که این برخوردها و پیگیری‌های این شکایات بر عهده قوه قضائیه باشد. چون در محیط نمایشگاهی جای مطرح‌شدن این‌گونه مشکلات و مسائل نیست و بالاخره تمام شرکت‌ها مشکلات و مسائل مربوط به خود را دارند. پس بهتر است که تنها قوه قضائیه بتواند به این مشکلات رسیدگی کند. همان‌گونه که مشکلاتی که مرکز توسعه مکانیزاسیون با شرکت‌های مختلف دارد نیز باید از طریق قوه قضاییه پیگیری شود.

  • شرکت تولیدی ماشین‌های کشاورزی «فتاحی»؛ سازنده گلستانی که انواعی از ادوات کشاورزی را تولید می‌کند. ازجمله ریزدانه‌کار با ویژگی‌های خاص برای کاشت بذر و کود، که بنا بر اظهار نظر برخی مشتریانش، محصولات فتاحی سازگاری خاصی با ساختار مزارع استان گلستان دارد.
  • شرکت «دلتا دشت»؛ سازنده سیکلوتیلرهای ویژه. این نوع «سیکلوتیلر» که باکیفیت ویژه‌ای ساخته شده، به‌عنوان خاک‌ورز مرکب سازگار با مناطق زراعی استان‌هایی نظیر گلستان طراحی و تولیدشده است و حتی ظاهر آن‌ها نیز تفاوت چندانی با انواع خارجی آن ندارد.
  • شرکت «سازه گشت کاوه بوکان»؛ این شرکت استاد تنوع تولید در ادوات کشاورزی است که انواع جدید کارنده‌های مکانیکی مورد تقاضای گندم‌کاران، حبوبات و دانه‌های روغنی و یونجه را تولید می‌کند.
  • شرکت «قطعات آهنگری خراسان»؛ به‌عنوان پیش‌کسوت مبتکر در بخش ادوات کشاورزی مطرح است که در این نمایشگاه علاوه بر نمایش خاک‌ورزهای مرکب و زیرشکن‌های خود برای توسعه کشاورزی حفاظتی، نوعی کودپاش سانتریفیوژ را نیز به معرض نمایش گذاشته بود. این دستگاه با مکانیزم پاشش چرخان استیل طراحی و روی خط تولید آمده است، که نظر علاقه‌مندان به کوددهی منظم به مزارعشان را به خود جلب کرد. «علیرضا محمد زاده» مدیرعامل این شرکت، تولید تراکتور بدون ادوات را از عوامل رکود تولید ادوات کشاورزی در کشور توصیف کرد و مقایسه آمار فروش هر دستگاه تراکتور با چند دستگاه ادوات را ناصحیح دانست.
  • شرکت «بادله»؛ طراح، سازنده و مونتاژکننده انواع سم‌پاش، ادوات خاک‌ورزی مرکب و تراکتورهای باغی است. مدیرعامل این شرکت به‌شدت از مسئولانی که علیرغم تحریم‌ها برای ادامه فعالیت شرکت‌ها مانع‌تراشی می‌کنند انتقاد کرد. وی از حمایت‌های متناقض و سردرگمی که از برخی شرکت‌ها می‌شود و موضع‌گیری‌های مشکوکی در مقابل شرکت‌هایی نظیر بادله رخ می‌دهد، به‌شدت اظهار ناراحتی کرد و این نوع برخورد را وسیله‌ای برای ریشه‌یابی عملکرد نادرست مسئولان بالادستی توصیف کرد و از رسانه‌ها درخواست کرد که شایسته است این برخوردهای غیرعادلانه و مشکوک را ردیابی و به دیگران گزارش کنند، تا مسئولان توسعه مکانیزاسیون و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت به خود آیند.

با مطرح‌شدن این انتقادات و ابراز نارضایتی‌ها، برخی از دست‌اندرکاران و کشاورزان گلستانی که ابتدا بیشتر شنونده این بحث‌ها بودند، نیز وارد بحث شدند و می‌پرسیدند که بالاخره ما متوجه نشدیم که هدف در حوزه مکانیزاسیون در زراعت یا باغبانی و…، حمایت از تولید داخل است یا حمایت از واردات؟! و حمایت از قطعات وارداتی برای تمام بخش تولید است یا برای بخش مونتاژکاری؟!

این قضاوت و سردرگمی در مدیریت مکانیزاسیون تا جایی بود که برخی از آن انتقاد می‌کردند و این‌گونه برخوردهای تبعیض‌آمیز را تحریم‌های داخلی توصیف می‌کردند، و برخی شرکت‌ها نیز که موردحمایت قرارگرفته بودند، از مدیریت مرکز توسعه مکانیزاسیون تقدیر می‌نمودند.

مهندس «کاظمی» مدیر کارخانه بادله در بخش‌های دیگر از سخنان انتقادآمیز خود گفت: رقابت بخش دولتی با خصوصی در کسب‌وکار، موجب ایجاد و تحمیل بخش دیگری از هزینه‌های سربار به کشاورز و درنهایت به مصرف‌کننده نهایی است. گاهی برخی از بدنه دولت، به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به کمک طرف‌های واردکننده و یا تولیدکننده می‌آیند و به‌نوعی با بخش‌های خصوصی مانند برادر خود رفتار می‌کنند و برای این حمایت‌ها امضاهای حاکمیتی خود را خرج می‌کنند. البته اگر این حمایت‌ها از شرکت‌های واجد شرایط باشد موجه است. از طرف دیگر در گمرک هم مشکلاتی هست، مثلاً گاهی یک پمپ سم‌پاش، به‌عنوان قطعه‌ای از ساخت سم‌پاش استاندارد، به جهت نبود لیست قیمت، 4 یا 5 ماه ترخیص نمی‌شود، و وجود نوسان‌های ارز در این زمان از هر دلار 5/11 تا 16 هزار تومان، نه‌تنها به تولیدکننده صدمه وارد می‌سازد، بلکه هزینه‌های سربار تولید را به ضرر مصرف‌کننده نیز افزایش می‌دهد.

دیگر مشکل اساسی که وزارت جهات کشاورزی دچار آن بوده و هنوز هم ادامه دارد، فقدان راهبردهای پایدار است که در سخنرانی‌های مکرر، مسئولان وعده‌هایی در ظاهر منطقی و قابل‌اجرا به شرکت‌کننده‌های نمایشگاهی می‌دهند، ولی این حرف‌ها، به خاطر عدم پیگیری و کاهش اعتماد مخاطبان به سخنان مسئولان از یک گوش وارد و از گوش دیگر خارج می‌شوند و هیچ‌گاه به اجرا درنمی‌آیند.

نظرات نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس

تعداد زیادی از مدیران صنایع کشاورزی از نبی هزارجریبی، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مورد مشکلاتشان پرس‌وجو کردند که وی پاسخ داد: در بازدید از یکایک غرفه‌های نمایشگاه و دریافت نظرات مدیران و کارشناسان شرکت‌کننده، این بحث‌ها را به‌دقت رصد کردم و در بسیاری جهات حق را به منتقدان دادم که از سیاست‌های متناقض گله داشتند. هزارجریبی با این وصف توسعه کشاورزی در استان گلستان را در سال‌های اخیر مورد تأکید قرار داد و وعده‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی را به صنعتگران و کشاورزان قابل‌اعتماد توصیف کرد.

  • شرکت «تاکا»؛ پیشکسوت تولید ادوات کشاورزی، با مدیریت مهندس نوذری، تولیدکننده انواع بذرکارهای کشت مستقیم، ریزدانه‌کار چندمنظوره غلات در مدل‌های مختلف، و سایر ادوات خاک‌ورزی، و نیز واردکننده انواع لوازم و تجهیزات آبیاری تحت‌فشار از شرکت «باین لیش» از کشور آلمان است.
  • شرکت «طراح گستر آب آرا»؛ نوآور در آبیاری تحت‌فشار، سازنده ماشین‌های آبیاری قرقره‌ای به همراه بوم با فناوری منحصربه‌فرداست، که در این نمایشگاه علاقه‌مندان به کاربرد تجهیزات آبیاری را غافلگیر کرد. این شرکت با ابتکارات به کار گرفته‌شده در این محصول جدید، بازدیدکنندگان را شگفت‌زده کرده بود.
  • شرکت «کمباین‌سازی اراک»؛ سازنده کمباین‌های جدید شالی. این شرکت با ساخت حداکثر قطعات محصولات خود در داخل کشور، سعی در دستیابی به ساخت کامل و 100 درصدی محصولاتش در ایران را دارد. این هدف بومی‌سازی محصولات و ادوات کشاورزی باعث شد که در بازدید مسئولان و بحث و تبادل‌نظرهای صورت گرفته، و توافق‌هایی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان انجام شود، و مقرر شد که از ابتدای آذرماه تا پایان فروردین ماه کمباین‌های فرسوده استان که تا 7 درصد نیز ثبت‌شده، توسط این شرکت تعمیر، اصلاح و یا جایگزین شوند و نیز توافق شد که از کمباین جدید شالی این شرکت، بر حسب نیاز، در مزارع شالی‌کاری استان به کار گرفته شود.

دکتر مهاجر در مرحله نخست، تعداد کمباین‌ها برای بازسازی در مزارع استان گلستان را 300 دستگاه تخمین زد، به‌طوری هر کمباین در قیمت تعدیل‌شده قطعات حداکثر از 40 میلیون تومان تجاوز نکند. وی همچنین پیش‌بینی کرد که تعداد هزار دستگاه کمباین شالی ساخت این کارخانه را در سال‌های آتی در برداشت شالی‌ها می‌توان در دستور کار قرار داد.

دکتر یوسفی در ادامه وعده داد که برداشت زیر 5 متر به کمک هد مخصوص با کمباین‌های مدل 1055 تدارک دیده شود.

دکتر مهاجر در خاتمه گفت: در حال حاضر کمباین داران گلستانی با 2700 دستگاه به همراه راننده و کمک‌راننده در استان‌های دیگر نیز کار برداشت غلات را دنبال می‌کنند.

در همین راستا دکتر مهاجر اظهار داشت: جمع مساحت خشکه کاری شالی از 15 هکتار در شروع آن در استان به 25 هزار هکتار افزایش یافته که این نتیجه خوب ترویج و توسعه فرهنگ مکانیزاسیون، اعم از بهره‌گیری از نشاء کارها، تراکتورهای شالی و کمباین‌های ساخت ایران را می‌طلبد.

دکتر یوسفی از مدیران شرکت کمباین سازی اراک نیز در این بحث وعده داد که به‌زودی طی مراسمی خط تولید انبوه این کمباین در اراک افتتاح و تولید آن آغاز می‌شود.

  • شرکت بازرگانی «پور اسماعیل»؛ تولیدکننده کمباین برنج «چیتا». این شرکت با مدیریت «پور اسماعیل» موتور و گیربکس کمباین‌ها را به قدرت 100 اسب بخار، از کشور چین وارد می‌کند، و پس از مونتاژ، آن‌ها را به قیمت حدود 130 میلیون تومان می‌فروشد. البته کیفیت و قیمت این محصول به نحوی است که مورد استقبال شالی‌کاران استان قرارگرفته است.

بازرگانی پور اسماعیل به‌تازگی یک نوع خردکن شالی نیز طراحی و نمونه‌سازی کرده است که موجب شلوغی غرفه و تردد زیاد بازدیدکنندگان از غرفه شده بود. البته قرار است جزئیات فنی این محصول جدید به‌زودی برای اطلاع دیگر شالی‌کاران دریافت و منتشر شود.

 

آشنایی با دیگر حامیان توسعه مکانیزاسیون

برخی از غرفه‌های بزرگ و کوچک نیز در این نمایشگاه، که درگذشته تولیدکننده بودند به خاطر تحریم‌ها، افزایش قیمت ارز و کاهش تیراژ تولید، و نبود توجیه اقتصادی، خطوط تولیدشان را از دست داده، و فقط به ارائه خدمات پس از فروش محصولات و عرضه قطعات موردنیاز برای راه‌اندازی مجدد ادوات معیوب کشاورزان و همچنین تأمین قطعات برای تولیدی‌های دیگر می‌پرداختند.

 

چند شرکت پیشکسوت در حوزه مکانیزاسیون استان گلستان

  • شرکت «مزرعه مدرن ایرانیان»؛ تولیدکننده و واردکننده انواع ادوات خاک‌ورزی، سم‌پاش و دستگاه‌ها کشت مستقیم که نمایندگی برخی شرکت‌های قطعه‌ساز ایتالیایی است، و توانسته با استفاده از این ارتباطات به صنعتگران دیگر کشورمان نیز خدمات‌رسانی کند، و بسیاری از قطعات وارداتی دستگاه‌های کشاورزی به‌ویژه قطعاتی که با خاک تماس دارند را برای آن‌ها تأمین نماید، که درنهایت افزایش رضایت کشاورزان و استفاده‌کنندگان ادوات کشاورزی را به دنبال داشته است.

«مهندس مفیدیان» مدیرعامل این شرکت اظهار داشت که توانسته‌ایم علیرغم تحریم‌ها شرکت را سر پا نگه‌داشته و به کشاورزان خدمت‌رسانی کنیم. شایان‌ذکر است این شرکت هرساله در غرفه خود میزبان کشاورزان گلستانی و استان‌های دیگر است و جوابگوی سؤالات فنی و مشکلات آن‌ها می‌باشد.

  • شرکت «نوین برداشت سینا»؛ از پیشکسوتان مکانیزاسیون شالی است که به مدیریت «مهندس محمدی» عهده‌دار مسئولیت خدمات پس از فروش در استان گلستان است. این شرکت سال‌هاست که در سه استان مازندران، گلستان و گیلان، در جهت مکانیزاسیون شالی با واردات نشاء کار، تراکتورها و کمباین‌ها، شالی‌کاران را همراهی و تقویت می‌کند.
  • گروه بازرگانی «آرارات»؛ تأمین‌کننده قطعات و عرضه‌کننده وسایل و تجهیزات ازجمله قطعات چرخ‌دنده، گیربکس، گاردان و دیگر قطعات ادوات کشاورزی و صنعتی است که در فضای بزرگی خارج از سالن اصلی در نمایشگاه حضور داشت. مرکز این شرکت در تبریز قرار دارد که درمجموع 220 نمایندگی در سراسر ایران داشته و به کشاورزانی که کیفیت این ادوات را آزموده و آن را مورد تأیید قرار داده‌اند، خدمات ارائه می‌کند. شرکت آرارات در این نمایشگاه در غرفه خود انواع بذرکارها برای کاشت محصولات مختلف ازجمله غلات و ریزدانه‌ها در عرض کار متفاوت، را در معرض دید بازدیدکننده‌ها قرار داده بود.
  • شرکت «ارس آسیا»؛ ارائه‌دهنده خدمات مکانیزاسیون باغبانی، به نمایندگی و مدیریت «مهندس نیازپور» است. اکثر محصولات این شرکت وارداتی است و با نمایش انواع تراکتورهای باغی، ساخت کشور اسلواکی، و نیز انواع وسایل و تجهیزات دنباله‌بند و دستی باغی در این نمایشگاه حضور داشت که تقریباًهمگی آن‌ها در همان روزهای اول و دوم به فروش رسیده بودند.

آبان 98-سال 40-شماره 479-ص 4

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا