1-3 آفات (سم)

استفاده از ازن در فعالیت‌های کشاورزی ، باغداری و گلخانه‌ها

Use of ozone in agriculture

با توجه به روند افزایش جمعیت دنیا و نیاز روزافزون به مواد غذایی که سهم عمده آن از طریق کشاورزی حاصل میگردد، نیاز به استفاده از تکنولوژی و روش های جدید در کشاورزی آبی برای نیل به این منظور بیش از پیش احساس می گردد. این امر به آن علت است که کشاورزی آبی همچنان در تأمین تولیدات کشاورزی برای نسل حال و آینده از اولویت خاصی بویژه برای تولید محصولات راهبردی به شمار می آید و جایگاه منحصر به فرد خود را حفظ کرده است. یکی از روش های جدیدی که در آمریکا و کشورهای اروپایی در حال استفاده روزافزون میباشد، بحث استفاده از ازن در آبیاری است. ازن بدون در نظر گرفتن ماهیت، باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و حتی اسپورها را از بین می برد.

ازن سبب اکسید شدن مواد ارگانیکی خاک و بقایای گیاهی و در نتیجه سبب رها شدن و پخش مواد غذایی مورد نیاز گیاه می گردد. اکسید شدن مواد ارگانیکی روی ذرات رس سبب تغییراتی در سطوح این ذرات و جمع شدن آنها شده، در نتیجه سبب افزایش نفوذپذیری خاک می گردد. همچنین عمل ازن زنی به آب ، سبب تجمع اسید نیتریک ۱ که منبعی از نیتروژن است، برای گیاهان می گردد.

نقش ازن در تصفیه آب و خاک و همچنین پساب به عنوان یک عامل اکسید کننده و یک ترکیب میکروب کش حائز اهمیت میباشد. ازن در کشاورزی پیشرفته امروزی، یک عامل حیاتی و مفید محسوب می گردد که دارای اثرات سود بخش زیادی می باشد.

– تصفیه آب زهکشی برای استفاده دوباره در کشاورزی

در بسیاری از مناطق ایران، شاهد کمبود آب در بخش کشاورزی هستیم. یک راه کار اساسی در افزایش راندمان آبیاری، تصفيه دوباره آب های مصرفی کشاورزی به وسیله ازن و یا اشعه UV است. در بسیاری از کشورها از این کار در گلخانه برای کاهش مصرف آب استفاده می کنند.

– رفع آلودگی های خاک و جایگزین مناسب برای متیل برماید

خاک یکی از منابع مهم و ارزشمند طبیعت است. بدون داشتن خاک سالم، حیات و زندگی روی زمین امکان پذیر نخواهد بود. ٪۹۵ غذای انسان از زمین حاصل می شود. برنامه ریزی برای داشتن خاکی سالم و تولید کننده لازمه بقای انسان است. ورود مواد، ارگانیسم های زیستی یا انرژی به درون خاک سبب تغییر کیفیت خاک می شود. همین مسئله خاک را از حالت طبیعی خود خارج می کند. خاک می تواند موجب انتقال عوامل بیماری زای بسیاری از جمله امراض عفونی شود . تعداد میکروب هایی که از طریق فضولات به خاک اضافه می شوند، به وسعت آلودگی های خاک می افزایند. بررسی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مواد افزودنی از جمله متیل برماید نه تنها سبب تغییر خواص فیزیکی و خواص شیمیایی خاک می گردد بلکه خواص زیست محیطی آن را نیز دستخوش تغییر قرار می دهد. از آنجا که ازن قابلیت حذف و نابودی عوامل بیماری زا و پاتوژن های خاک را دارد، با جایگزین شدن ازن به عنوان گندزدا، می توان این اطمینان را ایجاد کرد که نه تنها عمل پاکسازی خاک به نحو احسن انجام می گردد، بلکه حاصلخیزی آن را نیز به همراه دارد.

– آزاد کردن اکسیژن در محیط ریشه

هر یک از گیاهان برای داشتن رشد مطلوب به طور معمول نیازمند اکسیژن می باشند. اکسیژن در کنار دی اکسید کربن ( CO2) برای گیاهان، کاربردی معادل استفاده از مواد غذایی را پیدا کرده است. با توجه به این اصل، امروزه در کشورهای اروپایی جهت تأمین اکسیژن مورد نیاز گیاه، از ازن استفاده می کنند. زیرا ازن این قابلیت را دارد که پس از اثرگذاری خود تبدیل به اکسیژن شده و بدون هیچ گونه اثر جانبی در کنار CO2 راندمان محصول را بالا ببرد و منجر به تولید محصول سبز گردد . باروری محصولات به وسیله غنی سازی با اکسیژن و دی اکسید کربن، افزایش داده می شود . گل دهی قبل از موعد، بازده میوه دهی بالاتر، کاهش جوانه های ناقص در گل ها، بهبود استحکام ساقه گیاه و اندازه گل از مزایای بهره گیری از این روش می باشد.

– رفع اثر H2S و کاهش مصرف کود

نفوذ گاز H2S به منابع آب زیرزمینی، آن ها را آلوده میکند. نفوذ این گاز در آب مانع از جذب کودهای شیمیایی می گردد، از آنجا که در اطراف شهرها و بخصوص در پایین دست شهرهای بزرگ، کشاورزی صورت می گیرد، با پمپاژ آب های زیرزمینی و استفاده از آب چاه ها در کشاورزی، نیازمند افزایش قابل توجه کود ها هستیم که از لحاظ صرفه اقتصادی، هزینه بالایی را به کشاورزان تحمیل می نماید.

– کنترل علف های هرز

در فصل قبل از کشت می توان با دادن دز بالایی از این گاز و زیر و رو کردن خاک بوسیله شخم، به خوبی علف های هرز و سطح بذر آن ها را اکسید نموده و از رشد آن ها تا حد زیادی کاست.

تحقیقات اخیر بر روی کشت هیدور پونیک نشان داده است که استفاده از ازن مستقیما به حجم آب در سیستم بازچرخشی، سرعت جریان آب، و تعداد گیاهانی که سیستم ، نیاز آنها را تأمین می کند، وابسته است. با استفاده از پتانسیل احياء محلول غذایی به صورت یک شاخص، یافت شده که غلظت مناسب ازن جهت عملکرد مناسب کشت هیدروپونیک بین ۱/ ۰ تا ۲ / ۰ میلی گرم بر لیتر (ppm) است. جهت تولید این غلظت از ازن، به ژنراتور تولید از نی نیاز است که قادر باشد میزان ۵ تا ۸ گرم ازن را در هر ساعت تولید نماید.

اگر غلظت بیش از حد از ازن استفاده شود با خطر آسیب به محلول غذایی روبرو می شویم. سطوح مصرف بیش از حد ازن، به هدرروی تعدادی از میکرو المنت ها در محلول غذایی می انجامد که از آن جمله می توان به عناصر آهن و منگنز اشاره نمود.

همچنین تولید حد کافی از ازن جهت از بین بردن کلیه ی میکروارگانیسمها نمی باشد بلکه بیشتر جهت کنترل کردن میکروارگانیسمهایی است که سبب ایجاد بیماری در گیاه می نمایند . هدف از ازن زنی حفظ جمعیت این گروه از میکروارگانیسمها در تعداد بسیار پایین می باشد.

کاربردهای ازن در گلخانه‌ها

– افزایش طول عمر گل های زینتی

تحلیل های تجربی نشان داده اند که استفاده از ازن در آب نه تنها باعث افزایش عملکرد، بلکه سبب افزایش مقاومت و طول عمر نگهداری گل های زینتی نیز گردیده اند که این امر به خصوص برای کشاورزانی که در کار پرورش گل زینتی هستند امری مهم و قابل توجه به شمار می آید.

– افزایش عملکرد گیاهان

از آنجا که آب حاوی ازن به داخل خاک نفوذ می نماید اولا سبب اکسید شدن بقایای گیاهی می شود که سبب می گردد اکسید آن ها برای گیاه کاشته شده راحت تر در دسترس قرار گیرد، ثانيا با تبدیل شدن خود گاز ازن به اکسیژن، شرایط مطلوب برای رشد گیاه در خاک را فراهم می نماید. در نتیجه افزایش عملکرد و قدرت گیاه در مقابل بیماری ها برای اکثر گیاهانی که با آب حاوی ازن آبیاری شده اند امری قابل پیش بینی است.

– کاهش مصرف سم تا ۸۰ درصد

دو خصوصیت بارز و بسیار مهم ازن، یکی وسیع الطیف بودن آن است یعنی تمام میکروارگانیسم ها، قارچ ها، ویروس ها و نماتدها را بدون هیچ گونه مقاومتی از بین می برد و دیگر سریعتر بودن آن است با توجه به موارد ذکر شده ازن، می توان با تأثیر بر روی انواع میکروارگانیسم ها نظیر فوزاریوم ها، پیتیوم، راز وکتون ها و فیتوفتوراها و … و خصوصا قارچ های توکیسن دار که میکروارگانیسم های اسپوردار هستند به سرعت نابود می کند و از ایجاد بیماری جلوگیری می کند.

– تولید محصولات ارگانیک

یک محصول ارگانیک، محصولیست که عاری از هر گونه آلودگی، آفات، بیماری و سموم باشد. زمانی که برای مبارزه با آفات از ازن استفاده می شود، تمام نیازهای لازم جهت رسیدن به یک محصول ارگانیک را فراهم می کند به طوری که گیاه بدون این که نیاز به سم پاشی داشته باشد، با استفاده از ازن، با تمام آلودگی های محیطی مبارزه می کند و در نتیجه محصولی سالم خواهیم داشت که می توان تحت عنوان یک محصول ارگانیک نام برد.

کاربرد اکسیژن اشباع‌شده در کشاورزی

این تکنولوژی بر پایه افزایش اکسیژن محلول در آب می باشد، که آبیاری بوسیله آن اکسیژن را مستقیم به ریشه میرساند. اکسیژن محلول در آب کشاورزی کمتر از 5ppm است، در حالیکه این تکنولوژی اکسیژن را تا 20ppm در آب افزایش می دهد.

این تکنولوژی جدید فواید بسیاری دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ضدعفونی آب مصرفی برای بدست آوردن آبی عاری از هرگونه آلودگی جهت آبیاری گیاهان

۲. حذف کلیفرم، فونگی و پایتیوم

  1. افزایش اکسیژن محلول در آب

۴. سلامت ریشه

۵. افزایش محصول

۶. کنترل جلبک ها

تکنولوژی اکسیژن اشباع، مکمل تکنولوژی ازن می باشد، به صورتی که ازن خاصیت اکسید کنندگی یا ضدعفونی بیشتری نسبت به آن دارد اما تکنولوژی اکسیژن اشباع، میزان اکسیژن بیشتری را نسبت به ازن تولید می کند. قرار گرفتن این دو در کنار یکدیگر آبی تمیز و اشباع از اکسیژن را در اختیار گیاه قرار میدهد.

 

بهمن 98-سال 41-شماره 482-ص 46

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا