میوه

عارضه ترکیدگی میوه مرکبات

Citrus fruit bursting

عارضه ترکیدگی میوه مرکبات  در اغلب موارد با نوسانات شدید رطوبت خاک و همچنین رطوبت نسبی و دمای هوا مرتبط است.

✅در طول دوره‌‌های آب و هوایی نسبتا گرم و خشک، خاصیت الاستیسیته (ارتجاعی) پوست میوه تا حدی کاهش می‌‌یابد و در ادامه با آبیاری شدید و یا بارش شدید باران بعد از دوره‌‌های گرم و خشک، مقادیر قابل ملاحظه‌ای آب توسط درخت و در نهایت میوه جذب می‌‌شود، سپس نیرویی از قسمت‌‌های درونی میوه به بخش‌‌های خارجی میوه وارد می‌‌شود و در نتیجه پوست میوه از ضعیف‌ترین و نازکترین بخش آن یعنی ناف شروع به ترکیدگی به قسمت مرکزی و دم میوه می‌‌کند.

✅دوره‌‌های آب و هوایی مرطوب بعد از سپری شدن دوره‌‌های طولانی هوای گرم و خشک نیز زمینه ترکیدگی میوه مرکبات را افزایش می‌‌دهد.

✅کمبود عناصر پتاسیم و کلسیم در مراحل اولیه رشد میوه، منجر به افزایش ترکیدگی میوه مرکبات می‌‌شود (کمبود دو عنصر ذکر شده تولید میوه‌‌های با پوست نازک و از نظر ساختاری ضعیف را به دنبال دارد که در نتیجه زمینه ترکیدگی را افزایش می‌‌دهد).

✔جهت تعیین دقیق میزان مصرف کلسیم و پتاسیم، انجام آزمون برگ پیشنهاد می‌شود.

 

⚠مدیریت:

1- آبیاری صحیح و مدیریت شده با دوره‌‌های زمانی مشخص به طوری که نوسانات رطوبت موجود در خاک، در دوره‌‌های گرم سال به حداقل برسد.

2- محلول‌پاشی تناوبی با کودهای کلسیمی (ترجیحا کودهای کمپلکس شده حاوی «کلسیم» و «بر»، از آنجایی که «بر» به پایداری و تثبیت «کلسیم» در آوندهای گیاهی کمک می‌‌کند) و پتاسیمی در دو تکرار با فاصله زمانی مشخص و در مراحل اولیه رشد میوه (قبل از اینکه میوه به اندازه گردو یا تخم مرغ رسیده باشد).

3- آبیاری به همراه کودهای کلسیمی به ویژه نیترات کلسیم در مراحل اولیه رشد میوه، کلسیم آزاد را به میزان بیشتر و مدت زمان طولانی‌تری برای استفاده گیاه فراهم می‌‌آورد و  در نتیجه با این انتقال، کلسیم آزاد از آوندهای چوبی به میوه‌‌های در حال نمو، رسوب کلسیم در دیواره‌‌های سلولی افزایش می‌‌باید و این خود به معنی افزایش ویژگی ارتجاع‌پذیری پوست میوه و مقاومت در مقابل ترکیدگی احتمالی اواخر مرداد و شهریور می‌‌باشد.

4- محلول‌پاشی با کودهای آمینو اسید با خلوص بالا و نیز کودهای حاوی گلایسین بتائین جهت به حداقل رساندن تنش‌‌های محیطی ناشی از دوره‌‌های طولانی آب و هوای گرم و خشک، می‌تواند مفید باشد.

❇در خاتمه توصیه می‌شود جهت تعیین دقیق میزان کود مصرفی، آزمون برگ انجام شود.

 

بهمن 98-سال 41-شماره 482-ص 54

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا