5-1 اقتصاد کشاورزی کشورها

تضمین ایمنی غذا، می‌تواند سیستم دامپزشکی و بهداشت نباتی اتحادیه اروپا را توجیه‌کند

“Food safety guarantees” can justify the EU’s veterinary and crop health system

98-5-32

تولید غذا و خوراک‌شناسی در اروپا مبتنی بر ترکیب دانش، مهارت‌ها، روش‌ها و سنت‌های مرتبط با ماهیگیری، دامداری و کشت محصولات و شیوه‌های تهیه کنسرو، فرآوری، پخت، اشتراک‌گذاری و غذاخوردن هستند.
در اتحادیه اروپا نسبت به میراث فرهنگی ناملموس احترامی وجود دارد که جزء لاینفک آرایه غنی تولید غذا محسوب می‌شود و به شدت با روش‌های کشاورزی منحصر به فرد در مناطق مختلف اروپایی و محصولات محلی آنها پیوند خورده است. ارزش مواد خامی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، کیفیت آنها و نیاز به برتر بودن در همه مراحل در حین فرآوری مواد غذایی این مورد را تصدیق می‌کند؛ مفهومی که نوعی احترام را برای حیوانات و طبیعت ایجاد می‌کند.
خوراک‌شناسی و تولید غذا برای مناطقی که اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند، یک منبع ثروت فرهنگی و اقتصادی محسوب می‌شود. توسعه بازارهای صادرات جهانی، شهروندان غیراروپایی را نیز قادر می‌سازد از میراث غذایی ـ فرهنگی غنی متعلق به اتحادیه اروپا بهره ببرند و آن را به اشتراک گذارند: «لذت ببرید! محصول اروپا است».
قانون‌گذاری هماهنگ از طریق سه لایه کنترلی انجام می‌شود.

محافظت از مصرف‌کننده
در رأس همه امور است
محافظت بالا از سلامت، بزرگ‌ترین هدف کلیه قوانین اتحادیه اروپا در بخش‌های کشاورزی و تولید غذا است که در این رابطه، سلامتی حیوانات و گیاهان به یک میزان اهمیت دارند.
اتحادیه اروپا قانون‌گذاری بهداشتی و بهداشت نباتی را در سراسر اتحادیه هماهنگ کرده است. مجموعه گسترده‌ای از قوانین در سراسر اتحادیه اروپا، کلیه تولیدات غذایی و زنجیره فرآوری را « از مزرعه تا سفره غذا» در کل قاره سبز پوشش می‌دهد که این شامل کالاهای وارداتی و صادراتی نیز می‌شود. وقتی موضوع ایمنی غذا پیش می‌آید، اتحادیه اروپا با وجود تنوع گسترده آن، به صورت یک نهاد واحد
عمل می‌کند.
همه دولت‌های عضو اتحادیه اروپا در برابر به‌کارگیری این استانداردهای هماهنگ و انجام کنترل قوی و قانونی بر اجرای آنها مسئول هستند. کمیسیون اروپا از طریق بازرسی‌های منظم تأیید می‌کند که اقدامات کنترل‌کننده همه دولت‌های عضو از تأثیر برابری برخوردار است. برنامه‌های آموزشی منظم برای بازرس‌ها در سطح اتحادیه اروپا، تضمین می‌کنند که در سراسر اروپا از بهترین روش‌ها برای فرآوری محصولات غذایی استفاده می‌شود. وقتی مردم مواد غذایی خریداری می‌کنند،‌ دوست دارند از ایمنی و کیفیت خوب آن اطمینان حاصل کنند. سیستم کنترل اتحادیه اروپا هر روز این اعتماد را ایجاد می‌کند.
هدف رویکرد سیاست یکپارچه شامل ایجاد ایمنی در غذا و زنجیره تغذیه در تمامی فرآیندهای فرآوری، ذخیره‌سازی و خرده فروشی از مزرعه تا سفره مصرف‌کننده هستند.
این امر به کمک سیستمی با سه لایه کنترلی محقق می‌شود:
1ـ در صدر این سیستم کنترل‌کننده، کمیسیون اروپا قرار دارد که وظیفه منحصر به فرد بررسی سیستم‌های کنترلی دولت‌های عضو و کشورهای صادرکننده به اتحادیه اروپا و تأیید کارآمد بودن آنها را به عهده دارد.
2ـ مسئولیت ایالت‌های عضو در صورت واردات؛ مسئولیت حکومت مرکزی کشوری که کسب و کار در آن انجام می‌شود، این است که با قرار دادن سیستم‌های کنترل قانونی به منظور تأیید کارآمدی خودکنترلی که توسط اپراتورها انجام می‌گیرد.
3ـ واگذاری شفاف مسئولیت عدم تطابق با آن دسته از قوانین اتحادیه اروپا که با وظیفه خودکنترلی مرتبط هستند به کسب‌وکارها و کشاورزانی که با تهیه غذا سروکار دارند.
قانون اتحادیه اروپا، کسب‌وکارها یا ایالت‌های عضو را مستلزم نمی‌کند که سیستم‌های کنترل خود را با روشی دقیقاً‌ مشابه سازماندهی کنند. اما این قانون همه کسب‌وکارها و همچنین دولت‌های عضو را ملزم می‌کند تا برای بهبود مداوم و رسیدن به سطح بسیار بالایی از ایمنی برای کلیه مصرف‌کننده‌ها در تمام مناطق دنیا تلاش کنند.

غذا
بهداشت
کسب‌وکار غذا باید هماهنگی‌شان را با قانون مواد غذایی اتحادیه اروپا در فعالیت‌های روزانه خود رعایت کنند. همه اپراتورها باید سیستم‌های خودکنترلی مستند را تنظیم کنند تا خطرهایی که ممکن است در عملکردهای ویژه آنها به وجود ‌آید را شناسایی کنند؛ چه کارخانه گوشت باشد یا رستوران یا واردکننده میوه یا کنسروسازی ماهی. مزرعه‌داران نیز در تضمین اینکه محصولات‌شان با مقررات بهداشتی مطابقت داشته باشند، نقشی کلیدی دارند. همچنین آنها در آغاز زنجیره
ردیابی هستند.
مزرعه‌داران اتحادیه اروپا، مشمول دقیق‌ترین استانداردهای دنیا برای سلامتی و ایمنی در زمینه تولید غذا هستند. در واکنش به این چالش، آنها موفق شدند اروپا را به بهترین مکان برای تولید مواد غذایی در کل سیاره تبدیل کنند! مزرعه‌داران محصولات غذایی و نوشیدنی‌ها را با بالاترین کیفیت تولید می‌کنند تا مصرف‌کننده‌ها در سراسر دنیا از آنها لذت ببرند. تضمین آنها در ایمنی و کیفیت، آنها را تبدیل به صادرکننده شماره یک مواد غذایی و کشاورزی دنیا کرده است.
مسئولیت کسب‌وکارهای
رسیدگی به غذا، عبارتند از:
تنظیم خود کنترلی‌های مستند؛
شناسایی و بررسی منظم موضوعات مهم در فرایندهای خود و تضمین اینکه اقدامات کنترلی روی این موضوعات اعمال شده‌اند؛
مطلع کردن مقامات از فعالیت‌های خود و همکاری در کنترل‌های قانونی؛
قبول مسئولیت در برابر ایمنی غذا و تغذیه در فرایندهای تولید،‌ انتقال،‌ نگهداری یا فروش؛
اطمینان از قابلیت ردیابی از طریق شناسایی سریع تأمین‌کننده‌ها یا گیرنده‌ها؛
اطلاع‌رسانی فوری به مقامات ذی‌ربط در صورتی که دلیلی بر این باور وجود داشته باشد که غذا یا تغذیه ایمن نیست؛
جمع‌آوری فوری غذا یا تغذیه از بازار، در صورتی که دلیلی بر این باور وجود داشته باشد که آنها ایمن نیستند.
دولت‌های عضو اتحادیه اروپا، مسئول اجرای قانون قابل اجرای این اتحادیه در سراسر زنجیره غذا و تغذیه خود هستند. به منظور تأیید تطابق فعالیت کسب‌وکارهایی که با غذا سروکار دارند و همچنین کالاهایی که در بازار اتحادیه اروپا با تمامی الزامات وجود دارند، مقامات ذی‌صلاح باید کنترل‌های قانونی را سازماندهی کنند. همه دولت‌های عضو براساس برنامه‌های کنترلی شفاف و هماهنگ کار می‌کنند.
کشورهای خارج از اتحادیه اروپا که می‌خواهند به دولت‌های عضو اتحادیه اروپا صادرات داشته باشند، باید سیستم‌های کنترلی مشابه را داشته باشند تا غذای وارداتی را با همه استانداردهای قابل اجرای اتحادیه اروپا تضمین کنند.
نقش مقامات ملی تقریباً 100هزار کارمند مستقل و آموزش دیده، 25میلیون کسب‌وکار مربوط به غذا را که در سراسر زنجیره تأمین اتحادیه اروپا، از کارخانه غذا تا رستوران فعال هستند، کنترل می‌کنند.
برنامه «آموزش بهتر برای غذای ایمن‌تر» BTSF، تضمین می‌کند که بهترین شیوه‌ها میان مقامات ذیصلاح در سراسر اتحادیه اروپا و کشورهای شریک انتخاب شده در خارج از اتحادیه اروپا، رواج پیدا کرده‌اند.

کمیسیون اروپا تأیید می‌کند
که سیستم‌های کنترل‌کننده مفید هستند
این یکی از وظایف اداره کل سلامت و ایمنی غذا است که مسئول کنترل‌ سیستم‌ها در ایالت‌های عضو اتحادیه اروپا از مزرعه تا سفره مصرف‌کننده را شامل می‌شود. این امر تضمین می‌کند که مواد غذایی تولید شده در اتحادیه اروپا تحت اقدامات کنترلی جدی قرار می‌گیرند. در عمل، سالیانه بیش از
200 مورد بازرسی سیستم توسط کمیسیون اروپا در دولت‌های عضو اتحادیه اروپا و کشورهای ثالث انجام می‌شود. کشورهای واردکننده غذا از اتحادیه اروپا می‌توانند بر سیستم کنترلی سه لایه اتحادیه اروپا که هیچ کشور صادر‌کننده دیگری آن را ارائه نمی‌دهد، تکیه کنند.
مصرف‌کننده‌ها با بهره‌بردن از حذف موانع تجاری از دامنه انتخاب گسترده‌تر محصولات ایمن با قیمت‌های پایین سود می‌برند. قوانین مهم اتحادیه اروپا مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی هستند و در عین تضمین این مسئله که مصرف‌کننده‌ها می‌توانند کاملاً به کالایی که می‌خرند اطمینان کنند، به شرکای تجاری پیشنهاد دسترسی به بازارهای منصفانه را می‌دهد. قوانین اتحادیه اروپا به دلیل سطح عملکرد بالا، اغلب مبنای استانداردهای تجاری بین‌المللی هستند.
اتحادیه اروپا به صورت فعال در توسعه استانداردهای بین‌المللی مربوط به سازمان جهانی سلامت حیوانات «EIO»، «کمیسیون کدکس آلیمنتاریوس» یا «کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از نباتات» مشارکت می‌کند. این کار به بهبود ایمنی غذا، سلامت حیوانات و سلامت گیاهان در سراسر جهان و همچنین به تسهیل تجارت محصولات غذایی و کشاورزی براساس قوانین پذیرفته جهانی کمک می‌کند.
اتحادیه اروپا برنامه‌های زیادی را ارائه می‌دهد که به کشورهای در حال توسعه در مطابقت داشتن با این قوانین کمک می‌کند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا