1-7-2-2 سیب‌زمینی

کاشت سيب‌زمينی با نگرش علمی تر

98-7-16

Scientific attitudes towards Potato planting

کاشت سيب‌زميني با نگرش علمي‌تر

اگر در فضاي کمي مي‌خواهيد به کاشت سيب‌زميني بپردازيد، بهتر است که از سيب‌زميني زودرس استفاده کنيد. اين‌گونه از سيب‌زميني چون زود برداشت مي‌شود، از آفت‌زدگي نيز در امان مي‌ماند. گونه‌هاي معمولي سيب‌زميني به 16 تا 17 هفته زمان براي رسيدن نيازمند هستند و از اوايل تير ماه تا شروع مرداد ماه مي‌توانيد جهت برداشت اين نوع سيب‌زميني اقدام کنيد. سيب‌زميني‌هاي اصلي به 18 تا 20 هفته زمان براي رسيدن نياز دارند و از تير ماه تا مهر ماه براي برداشت آن اقدام مي‌شود. اين گونه محصول فضاي زيادي را اشغال مي‌کند، اما براي انبار کردن بسيار مناسب است.

القاي جوانه‌زني در سيب‌زميني

ترغيب سيب‌زميني بذري به جوانه‌زني قبل از کشت را chitting مي‌گويند. تقريباً شش هفته قبل از نشاکاري از اواخر دي ماه در مناطق گرم‌تر و از اوايل بهمن در مناطق سردتر شروع مي‌کنند. هر سيب‌زميني بذري داراي يک سر گرد و ضخيم با چند چشم است. قسمت‌هاي غده مانند سيب‌زميني را به‌شکلي قرار دهيد که سر ضخيم آن در بالاترين قسمت سيني يا جعبه تخم‌مرغ و در برابر نور طبيعي فراواني قرار بگيرد. هنگامي که جوانه‌ها به 5/1 تا 5/2 سانتي‌متر رسيدند، براي کشت در بيرون آماده شده‌اند.

کاشت سيب‌زميني

هنگامي که خاک شروع به گرم شدن مي‌کند، سيب‌زميني‌هاي جوانه‌زده را بکاريد. اين‌کار به‌طور معمول از اواسط اسفند تا فروردين ماه صورت مي‌گيرد. براي آغاز کار شياري به عمق 5/7 تا 13 سانتي‌متر ايجاد کنيد. با توجه به اين نکته که عمق اين شيار بسته به‌گونه سيب‌زميني متفاوت است، پيش از آنکه جوانه سيب‌زميني را درون خاک بکاريد، يک لايه نازک کود نيز در شياري که ايجاد کرده‌ايد، بيفزاييد.

سيب‌زميني‌هاي زودرس را در فاصله‌اي حدوداً 30 سانتي‌متري از هم و با 40 تا 50 سانتي‌متر فاصله بين رديف‌ها بکاريد. در کاشت سيب‌زميني‌هاي معمولي و اصلي رعايت فاصله 38 سانتي‌متري و با
75 سانتي‌متر فاصله بين رديف‌ها الزامي است.

غده‌هاي جوانه‌زده را با دقت برداريد و درون شيار به ‌شکلي که جوانه‌ها به سمت بيرون باشند، قرار دهيد. حواستان باشد که جوانه‌ها نشکنند. روي سيب‌زميني‌ها را با خاک بپوشانيد. بعد از ظاهر شدن جوانه روي آنها را با يک تل خاک بپوشانيد؛ به‌گونه‌اي که جوانه‌ها در زير خاک مدفون شوند. اين کار را بايد در فاصله‌هاي زماني معين انجام دهيد. به شکلي که در آخر فصل هريک از گياهان در اطراف خود يک تل خاک کوچک به حدود 15 سانتي‌متر خواهند داشت.

برداشت سيب‌زميني

سيب‌زميني‌هاي کاشته شده شما بسته به‌گونه آن بايد از تير تا شهريور آماده برداشت باشند. گونه‌هاي زودرس را زماني که جوانه‌هاي روي خاک سبز هستند و گل‌هاي آن باز شده است مي‌توانيد برداشت کنيد و به مصرف برسانيد. نوع معمولي و اصلي سيب‌زميني را مي‌توان به مدت بيشتري در دل خاک نگه داشت و اين کار تا شهريور امکان‌پذير است. دو هفته قبل از اينکه به برداشت سيب‌زميني مشغول شويد جوانه‌هاي روي خاک را ببريد تا پوست گياه فرصت ضخيم شدن پيدا کند و در هنگام برداشت آسيب کمتري ببيند تا براي انبار کردن آمادگي پيدا کند.

نکات مهم

سيب‌زميني گياهي روز بلند است و به نور فراواني نياز دارد. از کاشت سيب‌زميني در مکان‌هاي مستعد سرما بپرهيزيد؛ زيرا به رشد برگ‌هاي آن آسيب مي‌زند. سيب‌زميني با رشد زود هنگام خود مي‌تواند به زدودن علف‌هاي هرز درون يک باغ يا باغچه کمک کند.

اگر مي‌خواهيد سيب‌زميني‌ها را درون گلدان بکاريد توجه داشته باشيد که عمق و عرض آن حداقل 30 سانتي‌متر و از زهکشي خوبي برخوردار باشد. گلدان را تا نصفه از کود چند منظوره يا کود مرغوب باغچه پر کنيد. روي کود دو عدد بذر سيب‌زميني قرار دهيد و روي آن را با خاک بپوشانيد. اين کار تا فاصله 5/2 سانتي‌متري از لبه گلدان انجام دهيد. بعد از اينکه غده‌هاي سيب‌زميني به اندازه يک تيله شدند، آبياري آن مسأله مهمي است. اگر به سيب‌زميني به اندازه کافي آب ندهيد کيفيت و اندازه سيب‌زميني‌ها کاهش پيدا مي‌کند. آبياري بايد در فواصل منظم انجام شود. در کاشت سيب‌زميني به نکات و مسائل کليدي درج شده در اين مطلب توجه فرماييد و شرايط اکولوژيک محيطي را براي کاشتن گياه بررسي کنيد تا بازدهي خوبي از کشت سيب‌زميني بگيريد.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا