2-8-8 گلخانه داری

بزرگ‌ترین خریداران گل و گیاه کشورهای با درآمد سرانه بالا هستند

Biggest customers of Iranian flower and flora are countries with high GDP level

98-2-17

مهندس محمدرضا مودودی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران:
بزرگ‌ترین خریداران گل و گیاه
کشورهای با درآمد سرانه بالا هستند

اساساً پایانه‌های فروش و صادرات چه نقشی را می‌توانند ایفا کنند؟ قدرمسلم، در حوزه صنعت هنوز جوان هستیم و هنوز هم جا برای فعالیت وجود دارد. در دو دهه گذشته، رشد صادرات 2هزار درصدی را داشته‌ایم و به مرز صادرات 50 میلیارد دلار رسیده‌ایم. بعد از جنگ تحمیلی و براساس نیازهای کشور، کارخانه‌ها احداث شدند، اما این رویکرد یک ایراد بزرگ داشت و آن این بود که احداث کارخانه‌ها در مقیاس‌های کوچک، توانایی‌های صادراتی را از آنها گرفت. با نگاه برون‌گرا و آرمانی که داریم، این انتظار را می‌توان تحقق بخشید که کارخانه‌های کوچک درهم ادغام شوند تا ظرفیت تولیدات افزایش یابد؛ ضمن آنکه کمتر کشوری را در جهان می‌توان پیدا کرد که این تعداد کارخانه‌ها را برای رفع نیازهای مردمش داشته باشد، البته که تولید خودرو به این شگفتی قوت ‌بخشیده است.
واگرایی‌ها باید به همگرایی‌ها بینجامند و با کشورهای پیشرفته و صنعتی معاملات از سر گرفته شود تا کیفیت‌ و قیمت‌ تولیدات نیز بر این اساس شکل بگیرند. با این حال، شکل‌گیری پایانه‌ها می‌تواند در راستای ایجاد همگرایی‌ها حرکت کند، پایانه‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند در انحصار باشند، ضمن آنکه این سازمان‌ و امثال آن می‌توانند صادرات‌محور عمل کنند.
نکته دوم، در شرایط امروز که صحبت از تحریم‌ها در میان است، حل شدن مسائل و مشکلات را نمی‌توان در سیاست‌های اعمال‌شده در گذشته پیدا کرد. ضمن آنکه محرومیت‌ها، پویایی اندیشه را به دنبال دارند و همان‌طور که شاهد هستیم، بسیاری از کشورها مانند ژاپن، سنگاپور، مالزی و کره جنوبی بدون داشتن منابع داخلی، پیشرفت‌های چشمگیری در اقتصاد خود داشته‌اند. سهم تجارت چنین کشورهایی در تولید و صادرات گل و گیاه بیش از 50 میلیارد دلار است،‌ در حالی که سهم کشور ما از 40 میلیون دلار تجاوز نمی‌کند. محرومیت امروزی یعنی اینکه به‌طور مثال یک کارمند مانع ایجاد و رشد یک واحد تولیدی شود، البته که مقصرها کم نیستند،آنهایی که مانع اشتغال‌زایی شده‌اند.
کشورهای توسعه‌یافته را می‌توان بزرگ‌ترین خریداران گل و گیاه قلمداد کرد؛ به طور مثال، در زمینه واردات گل و گیاه کشور آلمان سالانه 5/3 میلیارد یورو هزینه می‌کند، که مبلغ کمی نیست و صادرات را می‌توان بر مبنای چنین بازارهایی برنامه‌ریزی کرد. اگر شکل‌گیری این پایانه موفقیت‌آمیز باشد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در سایر حوزه‌ها نیز احداث پایانه‌ها با رشد و پیشرفت همراه باشند و سهم قابل توجهی از واردات کشورهای توانمند اقتصادی را به خود اختصاص دهند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا