4 دامپروریاشتغال زاییمشاوره‌های دکتر گل‌افرا در رادیو

دامداری و مرغداری را تحت چه شرایطی شروع کنیم

پاسخ‌های مفید و کوتاه به پرسش‌های پیچیده و کاربردی در برنامه «شب آفتابی»

دامداری و مرغداری را تحت چه شرایطی شروع کنیم؟

حدود 70 درصد خوراک دام و طیور از زراعت و پسماندهای آن تأمین می شود

اشاره:

برنامه «شب آفتابی» با موضوع کارآفرینی در کشاورزی و اقتصاد کشاورزی روی آنتن رادیو اقتصاد می‌رود که به پرسش‌های علاقه‌مندان به فعالیت در این حوزه پاسخ می‌دهد. البته تعداد متقاضیان و سئوالات در هر برنامه زیاد و دو ساعت زمان برای پاسخگویی خیلی کم است. به همین دلیل، در گروه تحقیق و کارشناسی مجله کشاورز سعی کردیم سئوالات را به نحوی که برای شنوندگان برنامه

خلاصه و مفید باشد، پاسخ دهیم تا قدمی کوچک جهت اشتغال‌زایی در راستای تولید و خدمات برداشته باشیم.

با تشکر  گل افرا

 

مجوز ساخت و راه‌اندازی یک کارخانه تولید خوراک دام و طیور را قبل از تغییر وضعیت قیمت‌ها و افزایش آنها گرفته‌ام و در حال حاضر با توجه به نابسامانی و متغیر بودن بازار برای اجرای این طرح سردرگم هستم و نمی‌دانم که آیا طرح را می‌توانم اجرا کنم؟

با توجه به محدودیت و گرانی مواد اولیه تولید و فرموله کردن یا جیره‌سازی براساس نیاز دام ها در سنین و شرایط متفاوت، توصیه می‌کنم که تا ثبات بازار از احداث آن فعلاً صرفنظر کرده و از شروع به فعالیت دست نگهدارید.

 

مبلغ 5 میلیون تومان وجه نقد دارم. لطفاً در زمینه پرورش و نگهداری مرغ و جوجه تخم‌گذار مرا راهنمایی بفرمایید.

با این مقدار سرمایه، توصیه می‌کنم اول یک بازار فروش کوچک و خانگی برای خودتان بسازید و بعد از واحدهای

جوجه‌کشی مطمئن، جوجه خریداری کرده و همراه با نسخه‌های آموزشی که از تلفات آنها جلوگیری می‌کند، به فروش برسانید.

 

با مبلغ 40 میلیون تومان سرمایه، در نظر دارم برای سرمایه‌گذاری در کار مرغ تخم‌گذار بومی در منطقه خراسان شمالی در شهر آشخانه فعالیت کنم، ولی چون کسی تا به حال پرورش مرغ بومی را در منطقه انجام نداده، می‌توانم به عنوان اولین نفر این کار را انجام دهم. لطفاً مرا راهنمایی بفرمایید.

اگر به جوجه‌های مطمئن یکروزه دسترسی دارید و دان مرغی با کیفیت نیز در اختیارتان هست، کار خوب و به‌صرفه‌ای است، به شرط آنکه چند ماهی را در یک واحد مرغداری آموزش ببینید و یک دوره کارآموزی تولید و فروش را بگذرانید.

 

با 30 میلیون تومان سرمایه و زمینی که دارم می‌خواهم پرورش شترمرغ را در روستای خودمان شروع کنم. آیا شما این کار را به صلاح می‌دانید؟

به شما توصیه می‌کنم که به پرورش شترمرغ نپردازید، زیرا توفیق در این حرفه ایجاب می‌کند که به صادرات

متصل شوید که آن هم در شرایط فعلی، کار سختی است. به جای شترمرغ می‌توانید پرورش بلدرچین، کبک یا بوقلمون را در فضای به دور از آلودگی‌ها و با تعداد کم شروع کنید.

 

در کار پرورش بوقلمون هستم، ولی بیماری‌های بوقلمون، امانم را بریده، به طوری که از دامپزشک هم کاری ساخته نیست. لطفاً مرا راهنمایی کنید.

پرورش بوقلمون چند شرط اساسی و اولیه برای توفیق دارد که آنها را باید رعایت کنید:

1-خرید جوجه‌های سالم و شناسنامه‌دار

2-تهیه دان سالم و اقتصادی از قبل

3- آشنایی کامل با مدیریت پرورش بوقلمون

4- مراجعه به نزدیک‌ترین اداره کشاورزی محل خود، جهت دریافت مشاوره‌های تکمیلی

 

بنده دست اندرکار پرورش گوسفند یا بهتر بگویم بره هستم. 50 میلیون تومان بره می‌خرم و بعد از 5ماه هزینه کردن مبلغ 15 میلیون تومان سود برای من به همراه دارد. چه کار کنم که فاید بیشتری داشته باشد؟

شما با پرورش بره و سودی که دارید، معلوم است موفق هستید. برای افزایش سود خود، بهتر است مواد اولیه باکیفیت و ارزان‌تر تهیه کنید؛ زیرا حدود70 درصد هزینه تغذیه بره‌ها را خوراک آن‌ها تشکیل می‌دهد که البته ضریب تبدیل خوراک به اضافه وزن روزانه اگر کمتر از2 کیلو باشد، می‌تواند به سود شما بیفزاید که لازمه آن انتخاب نژادهای برتر و مدیریت بهینه است. در ضمن اگر این روند با دوقلو و سه قلوزایی نیز همراه باشد، سود شما باز هم افزایش خواهد یافت.

 

یک واحد دامپروری با مجوز رسمی صنعتی دارم و علاقه‌مندم که با یک سرمایه‌گذار، اشتراکی کار کنم. توصیه شما در این رابطه چیست؟

برای شرایطی که عنوان کردید و شروع به کار دامپروری توصیه می‌کنیم که با یک تولیدکننده علوفه شریک شوید، زیرا حداقل50 درصد از مواد اولیه خوراک دام‌های خود را می‌توانید از شریک خود دریافت کنید؛ به شرطی که این شریک از هر لحاظ مطمئن باشد.

 

من کار دامداری را با سرمایه‌گذاری ده میلیون تومان و با علاقه شروع کردم، ولی با این گرانی‌ها نمی‌توانم آنها را توسعه بدهم. چه باید بکنم؟

مشکل شما برای ادامه کار، تهیه علوفه و مواد کنسانتره است که باید آن‌ها را از محل مطمئن و با قیمت‌های نه‌چندان گران تهیه کنید؛ در غیر این صورت، از علوفه و علیق دام‌هایتان، ارزش افزوده‌ای نخواهید داشت.

 

فردی 45 ساله هستم. شغلم دامداری است، ولی ورشکست شده‌ام و دو سال است که بیکارم و فقط دارای یک دامداری یکصد رأسی هستم. دنبال وام رفتم، ولی هرچه پیگیری کردم، کسی ضامن من نشد. درحال حاضر با دو پسر دانشجو، نیاز مبرم به مشاوره دارم.

قبل از پیدا کردن ضامن، آنهم از نزدیکان خود با ضریب اطمینان بالا، دسترسی به علوفه باکیفیت و قیمت نه چندان گران را پیگیری کنید. از شروع به دامداری قبل از این موارد پرهیز کنید تا دچار ضرر مجدد نشوید.

 

آیا با 60 میلیون تومان می‌توان گاوداری احداث کرد؟ دریافت تسهیلات برای این منظور به چه صورتی امکان دارد؟

اگر وثیقه در اختیار دارید، توصیه می‌کنم که یک طرح توجیه اقتصادی را تهیه کنید و برای دریافت وام به نزدیک‌ترین شعبه بانک کشاورزی ارائه دهید.

 

ما یک دامداری سنتی داریم که می‌خواهیم آن را به صنعتی تبدیل و بعد از آن برای راه‌اندازی کشتارگاه و عرضه مستقیم گوشت برنامه‌ریزی کنیم. چگونه و از کجا باید شروع کنیم و حداقل چقدر سرمایه می‌خواهد؟

برای این کار، یک طرح توجیه اقتصادی تهیه کنید و برای دریافت وام به بانک کشاورزی ارائه دهید تا شاید از وام‌های4 تا6درصدی صندوق توسعه ملی بتوانید استفاده کنید.

 

یک واحد دامپروری با مجوز رسمی صنعتی دارم و در صددم با یک سرمایه‌گذار، اشتراکی کار کنم.

چگونه می‌توانم پیشنهادم را مطرح کنم؟

تا به علوفه باکیفیت و ارزان دسترسی پیدا نکرده‌اید، لطفاً از شروع فعالیت دامداری خودداری کنید.

 

اینجانب یک دامداری و انبار علوفه با تشکیلات کامل برای دامپروری در اختیار دارم و فقط به یک سرمایه‌گذار برای خرید تعداد 20 تا 25 رأس گوساله نر در جهت پرواربندی نیازمندم. لطفاً مرا راهنمایی بفرمایید.

توصیه می‌کنم که سرمایه‌گذار را در محل خودتان و از نزدیکانی که می‌شناسید و به آنها اطمینان دارید، انتخاب کنید.

 

25 ساله هستم و می‌خواهم با 70 میلیون تومان سرمایه، یک واحد گاوداری کوچک در شهرکرد دایر کنم. به نظر شما این فعالیت می‌تواند با شرایط من سازگار باشد؟

قبل از اقدام به دامداری، توصیه می‌کنم که حداقل 6 ماه را در یک واحد دامداری آموزش ببینید و دوره کارآموزی را سپری کنید و سپس سرمایه‌گذاری و کار را شروع کنید.

 

سیب‌زمینی کار هستم و محصولم را انبار کردم، ولی قیمت‌ها خوب و باصرفه نیستند و بازار هم جواب نمی‌دهد، شما توصیه می‌کنید که چه چیزی بکارم؟

کاشت سیب‌زمینی و پیاز هر سال تکرار سود و ضرر را با خود به همراه دارد؛ شما باید قبل از کاشت، قرارداد فروش محصولتان را با واسطه با کارخانه‌های فرآوری سیب‌زمینی منعقد کنید و سپس به کاشت آن اقدام فرمایید.

 

راجع به موضوع کاشتن گیاهان دارویی یا نحوه جمع‌آوری‌شان توضیح دهید که کدام گیاه دارویی بازار فروش خوبی دارد؟

برای اطلاع شما، مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی در ایران عبارتند از: زعفران، گل‌محمدی و زیره سبز که این سه مورد حدود 70 درصد از کل گیاهان دارویی کشورمان را دربرمی‌گیرند و در ادامه نیز می‌توان به ترتیب اهمیت به حنا، گشنیز، وسمه، رازیانه، گل گاوزبان ایرانی، خاکشیر، تخم شربتی، شوید و نعناع اشاره کرد.

 

آیا می‌شود با 10 میلیون تومان سرمایه و داشتن زمین قابل کشت، به تولید آلوئه‌ورا پرداخت؟

بله، به شرطی که پاجوش‌ها را از محل مطمئن تهیه کنید و قبل از کاشت، قرارداد فروش محصولتان را با فرآوری‌کنندگان آلوئه‌ورا که مطمئن هم باشند، منعقد کنید.

 

چه نوع درختی بکارم که در آب وهوای گرم و خشک، بازده خوبی داشته باشد؟ فعالیت در صنعت چوب چطور است؟

کاشت درخت سنجد که به آب وابستگی زیادی ندارد و میوه‌های آن قابل فروش و حتی صادرات هستند؛ برای زمین کم آب شما مناسب است.

 

یک هکتار باغ پرتقال با 50 تن تولید دارم، یک سال هم در این زمینه کار کرده‌ام، ولی در شرایط فعلی خریدار ندارد. چه بکنم و اگر جواب نداد، جایش چه بکارم؟

توصیه می‌کنم پرتقال‌ها را برداشت و در انبار فنی با تهویه حساب شده، ذخیره کنید تا به امید خدا در شب عید بدون ضرر و حتی با سود عادلانه به فروش برسانید؛ ضمناً مرکبات و درختان میوه را نمی‌توان مانند زراعت، هر سال جایگزین کرد.

 

زمین حاصلخیزی همراه آب و برق در جنوب استان فارس دارم، ولی از بلاتکلیفی خسته شده‌ام. درباره کشت محصولات راهبردی مثل جو، گندم، ذرت، دانه‌های روغنی پنبه وچه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟

توصیه می‌کنم که در کشت و کار خود، گردش زراعی را فراموش نکنید که شامل گندم، ذرت و دانه‌های روغنی است. به شرطی که حداقل نیمی از باقیمانده هر محصول را بر روی سطح خاک تحت عنوان مدیریت بقایا حفظ کنید تا خاک مزرعه شما به تدریج دارای هوموس شود.

 

در استان خراسان شمالی شهر شیروان، 15 میلیون تومان وام دریافت کردم که در مشاغل خانگی برای پرورش قارچ فعالیت کنم. حال نمی‌دانم بازاریابی را چگونه انجام دهم. فقط در پارکینگ خانه‌ام می‌توانم کارم را ادامه دهم.

امروز پرورش قارچ با مشکلاتی نظیر دسترسی به کمپوست مرغوب، تهیه اسپان(بذر) قارچ از محل مطمئن و خاک پوششی بستگی دارد تا حداقل بتوانید 25 کیلو قارچ در مترمربع برداشت کنید، در غیر این صورت با مشکل واقعی و تعریف شده بزرگی مواجه هستید.

 

4هکتار زمین کشاورزی با 200میلیون تومان پول داشتم. مزرعه را به چاه آب رو برقی و آبیاری بارانی مجهز کردم و دامداری را برای پرورش بره سامان دادم، ولی امروز سرمایه‌ام تمام شده و حال نمی‌دانم دیگر چه کاری باید انجام دهم؟

به کمک کارشناسان خبره، طرحی را برای فعال کردن واحد دامداری خود که توجیه اقتصادی داشته باشد، تهیه کنید و برای دریافت وام به بانک کشاورزی محل خود ارائه دهید، تا اگر در منطقه محروم قرار گرفته‌اید، دریافت وامتان با بهره4 تا6 درصد همراه باشد.

 

فردی30 ساله هستم و در زمینه گل و گیاه و محوطه‌سازی فعالیت می‌کنم. شرکت‌های بزرگ، پیما‌ن‌های پرسودی را دریافت می‌کنند، ولی این پیمان‌ها را دست دوم به من می‌دهند که از صفر تا صد کار را انجام دهم، ولی سود اصلی به جیب شرکت دریافت‌کننده پیمان اولیه می‌رود؛ در حالی که من کار را به صورت کامل بلد هستم، در حدی که شرکت فقط کار می‌گیرد، ولی در واقع اجرای کار با من است. چگونه می‌توانم خودم بدون واسطه و دست اول کار بگیرم؟

دریافت امور پیمانکاری در حوزه گل و گیاه، نیاز به ارتباطات ویژه و بازارسازی دارد که شما علی‌رغم تجربه و علاقه، موفق به عقد قرارداد نشده‌اید. توصیه می‌شود که با یک بازاریاب حرفه‌ای و مطمئن شریک شوید که اگر در سال اول توفیق حاصل کردید، با وی ادامه دهید و در غیر این صورت به دنبال شریک مطمئن‌تری باشید.

 

من دو هکتار زمین آبی در شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی دارم. چه پیشنهادی برای کشت و کار یا خدمات برایم دارید؟

برای یک زمین دو هکتاری با آب توصیه می‌کنم که به سبزی‌کاری بپردازید، ولی قبل از آن، اطراف زمین خود را درخت کاری کنید، تا محصولات شما از گزند باد و بوران در امان بمانند.

 

در مورد کشت زعفران در استان قزوین اطلاعاتی ارائه دهید.

بهترین مناطق کشت زعفران، استان‌های سه‌گانه خراسان یا اقلیم‌های مشابه این سه استان هستند. در صورت تمایل به کاشت زعفران، ابتدا شخم عمیق مزرعه خود را انجام دهید و در سال بعد با بهره‌گیری از ارقام مطمئن، پاجوش‌های آن را بکارید و حداقل تا  7سال محصول آن را برداشت کنید.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا