1-6 خاک

افزایش گیاهان مقاوم به شوری

مهندس عباس محمدی

آيا ميدانستيد عرض پشته سيب‌زمينى را بسته به واريته و الگوى كشت يك خط يا دو خط روى پشته مي‌توان از ٤٠ سانتی‌متر تا ٨٥ سانتی‌متر انتخاب نمود و براى توليدكنندگان بذر مي‌توان عرض پشته را تنها ٤٠ سانتی‌متر انتخاب کرد؟

در میان تنش‌های کشاورزی در سراسر جهان، افزایش شوری خاک به عنوان استرس اصلی محسوب می‌شود. این پدیده به ویژه در کشورهای در حال توسعه ظهور می‌کند که معمولاً بالاترین میزان رشد جمعیت را دارند و اغلب میزان بالای تخریب خاک را نیز نشان می‌دهد. بنابراین، گیاهان مقاوم در برابر نمک، جایگزین منطقی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه است.

این گیاهان توانایی رشد و نمو در زمین و آب نامناسب برای محصولات متعارف تولید موادغذایی، سوخت، علوفه، فیبر، رزین، روغن‌های ضروری و محصولات دارویی را دارند.

علاوه بر توانایی‌های تولیدی، آنها می‌توانند به طور همزمان برای ادغام مجدد و توانبخشی خاک استفاده شوند.

این بررسی، موضوعات مهم مربوط به کشاورزی در خاك شور و پتانسیل محصول هالوفیدها را برای استفاده از منابع آلوده به نمک برای مدیریت نیازهای غذایی، مورد بررسی قرار می‌دهد.

توليد گياهان دارويي، روغن، سوخت، رزين، فيبر و مواد غذايي در كشاورزى در زمين‌هاى شور هدف‌گذارى شده است. با توجه به اينكه يون‌هاى نمك، باعث تحركي پاسخ منفى گياه مي‌شوند، آناليز خاك و مشخص نمودن عناصر تشيكل‌دهنده خاك از قبيل سديم، كلرايد و غيره مهم است.

با توجه به بررسی تأثیر آب و شوری خاک روی محصولات گیاهی، گیاه گوجه‌فرنگی با آبیاری کمتر می‌توانند عملکرد را در شرایط شورى بهبود بخشند. مكانيسم جابه‌جايي نمك در بافت‌هاى گياه بايد به دقت بررسى شود تا بتوان به عملكرد گياه در برابر نمك پى برد.

گياه گوجه‌فرنگى بخشى از نمك را استفاده مي‌كند و بافت‌هاى گوجه‌فرنگى مقاومت خوبى به شورى دارند.

کشت سیب‌زمینی در اراضی شور

آيا مي‌دانستيد عرض پشته سيب‌زمينى را بسته به واريته و الگوى كشت يك خط يا دو خط روى پشته مي‌توان از ٤٠ سانتی‌متر تا ٨٥ سانتی‌متر انتخاب نمود و براى توليدكنندگان بذر مي‌توان عرض پشته را تنها ٤٠ سانت انتخاب کرد؟

در زمين‌هايي با درجه اسیدیه PH 5/5 و آب با اى سى ٦٠٠ مي‌توان عرض پشته براى توليد بذر را ٤٠ سانت انتخاب نمود که روشى بسيار مؤثر در كاهش مصرف آب و بهره‌ورى بالا از زمين دماى زمان رشد حداقل ٨ درجه بالا صفر و حداكثر ٣٤ درجه بالاى صفر است.

سيب‌زمينى در دنيا نماد سودآورى است و كار سخت و تلاش فراوان براى رسيدن به نتيجه دلخواه را در پى دارد و نتيجه كار با رساندن محصول با بهترين کیفیت به دست مصرف‌كننده به‌دست مي‌آيد که عوامل زيادى شامل، علم زراعت، انتخاب واريته مناسب، ادوات مناسب كاشت، داشت، برداشت، انتقال و انباردارى، صنايع فرآورى و سيستم اطلاع‌رسانى و توزيع و آموزش نحوه استفاده از سيب‌زمينى در موفقيت نقش دارند.

بعد از توليد، علم برداشت صحيح و نگهدارى بسيار مهم و تأثيرگذار در سودآورى است. محصول سيب‌زمينى به عنوان تأمين‌كننده خوراك، در شرايط بحران در رديف اولويت اول نسبت به گندم قرار مي‌گيرد؛ زيرا پخت آن بسيار راحت‌تر و شامل عناصر تأمين‌كننده نيازهاى انرژى و ويتامينى انسان مي‌باشد. در الگوى كشت در زمين‌هاى شور، ابتدا بايد خاك به دقت آناليز شود تا عوامل شورى مشخص شوند و رعايت الگوى زهكشى در مقياس كوچك در كنار هر رديف انجام خواهد شد.

در عكس نخست، در سه درجه از اى سى 16،8،4 گياه كاشته شده و رديف شيب‌دار كه بين دو رديف همانند كانال زهكش عمل نموده است، نشان می‌دهد که گياه تحمل شورى را داشته و ريشه موفق به جذب آب و مواد لازم شده است.

روش آبيارى نيز از آبيارى با آب ذخيره شده باران در زمين‌هاى شور، آغاز و با كنترل شورى آب توسط كامپيوتر و فيلتر به تدریج آب شور وارد سيستم آبيارى مي‌گردد. بعضى از واريته‌هاى گوجه‌فرنگى، سيب‌زمينى، پياز و هويج به عنوان گياهان خوراکی براى كاشت در زمين‌هاى شور مناسب هستند.

شركت اچ زد پى سى چهار واريته مقاوم به شورى آب تا ١٨ اى سى را معرفى نموده است و نمونه‌هاى آن موجود و آماده عرضه می‌باشند.

 

ساختار خاک جوی پشته

این نوع خاک نمی‌تواند به اندازه کافی رطوبت سطحی ایجاد کند.

خاک خشک

داخل گودی‌ها خاک مرطوب

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا