4-1 گاوداری

جنون گاوی چیست و آنرا چگونه توجیه می کنید؟

WHAT IS “BSE” AND HOW WE CAN RECOGNIZE IT

گفتگوی سردبیر مجله کشاورز با دکتر فرانس فیشلر، رئیس بخش کشاورزی و توسعه روستایی جامعه متحد اروپا در بروکسل وزیر اسبق کشاورزی کشور اتریش و همکلاس سابق سردبیر مجله کشاورز، در دانشگاه کشاورزی وین

 

مساله BSE  یک موضوع تازه برای کمیسیون اروپایی نمی‌باشد. حدود 10 سال پیش که این بیماری شناخته شد، ما مساله را از نزدیک پی‌گیری نموده و همه اقدامات مناسب را برای حفاظت دام و انسان و تأمین سلامت آنها معمول داشتیم.

هدف از این بحث، چگونگی اتخاذ و به‌کارگیری اقدامات کنترلی برای حفاظت و تأمین سلامتی گله های دام و نیز جمعیت‌هایی که در کشورهای دیگر از گوشت استفاده می نمایند، می‌باشد.

از همین لحظه‌های آغاز بیماری، احتمال انتشار بیماری به انسانها تشخیص داده شده بود. کمیسیون اروپایی این احتمال را از طریق کمیته‌ها و مشاورین علمی خود زیرنظر و مورد بررسی قرار داده و به شکلی فعال در نشست‌های سازمان‌های بین‌المللی که در ارتباط با این مساله تشکیل شدند، شرکت نموده است. گواینکه هنوز پاسخ معینی برای این سوال پیدا نشده، اما کمیسیون همواره این مساله را که در حفاظت و مراقبن از سلامت انسان باید در فکر و چاره، تأمین بیشترین حد ممکن حفاظت انسان در مقابل این بیماری بود و نیز این مطلب که اقدامات نیمه کاره نمی‌توانند کارگشا باشند را مدنظر قرار داده است.

از آنجا که ما به سلامت مصرف‌کنندگانمان، چه ر اروپا و چه در کشورهایی که به آنجا گوشت صادر می‌کنیم، اهمیت می‌دهیم، لذا باید استانداردها در هر دو گروه به یک اندازه در سطح عالی باشند.

به همین دلیل همیشه اهداف ما بر این فرض استوار بوده که امکان انتقال BSE به انسان وجود دارد و از این روی، اقدامات ما بر این اساس طرح‌ریزی شده‌اند تا بالاترین سطح ممکن از حفاظت که مانع چنین سرایتی بشود را تأمین نمائیم.

کمیسیون اروپایی همواره به دنبال نظریه ها و توصیه‌های علمی کارشناسان بوده است. کمیته‌های مشاوره علمی ما، نشست‌هایی را ترتیب داده‌اند تا این اطمینان حاصل شود که پیشنهادات برای تصویب لوایح قانونی، متکی به زیربناهای علمی درست و صحیح می‌باشند.

این مطلب که اقدامات کمیسیون در جهت کنترل BSE تا چه حد موفق بوده با این حقیقت نمایش داده می‌شود که بیماری در حد قابل توجهی به بیرون از بریتانیا منتشر نشده است. تا این لحظه، بیش از 99%  همه موارد BSE که در جهان رخ داده‌اند، فقط در داخل بریتانیا بوده است.

قسمت اعظم موارد مشاهده شده در کشورهای دیگر، بعد از پیگیری و ردیابی آنان مشخص شده که از واردات دام‌های بریتانیایی یا گوشت، فرآورده‌ غذایی و غذای اسنخوانی ناشی شده‌‌اند و پیش از آنکه اقدامات احتیاطی به مرحله عمل درآیند، معامله شده‌اند. در نتیجه اقدامات موفقیت آمیز کمیسیون اروپایی، BSE در هیچ جای دیگر دنیا، توسعه پیدا نکرد.

علاوه بر مقررات کنترلی جامعه اروپا، بریتانیا اقدامات خاص خود را نیز برای کنترل BSE اتخاذ نموده است. از جمله این اقدامات می‌توان از ممنوع نمودن مصرف بالقوه مواد موثر در بیماری مانند آرد استخوان و گوشت در تغذیه دام‌ها نام برد. چنین اقداماتی موجب سیر نزولی در BSE شدند، البته این نکته را نیز باید یادآور گردید که این منع تغذیه با شدت کاملی دنبال نشد و همچنان تعدادی با این مواد تغذیه گردیدند.

سرویس‌های خدماتی کمیسیون از همان آغاز شروع بیماری، در نشست‌ های جهانی سازمان سلامتی دام و سازمان بهداشت جهانی که مسئله BSE را مورد توجه و مطالعه قرار دادند و برای کنترل بیماری توصیه‌هایی را بعمل آوردند، شرکت و چگونگی این توصیه‌ها را در لوایح قانونی خود منظور نموده‌اند.

کمیسیون خود را کاملا متعهد به اصول توافق شده تجارت بین‌الملل در دور اروگوئه  GATT می‌داند که از جمله آنها، موافقت‌نامه بهداشتی و بهداشت فیزیک و موافقت‌نامه SPC  (اقدامات احتیاطی حفاظت از سلامتی) می باشد. اقدامات کمیسیون اروپایی با انتخاب عالی‌ترین حد ممکن احتیاطات حفاظتی، به هدف خود که بر اساس راهنمایی‌های علمی و توصیه‌های بین‌المللی در ارتباط با این موضوع خاص می‌باشد، رسیده است. این طرز عمل، دقیقاً در خط خواسته‌ها و الزامات کمسیون SPC قرار دارد.

نظر به اینکه ما مصمم شده‌ایم یک سطح عالی از حفاظت را برای خود اعمال بنماییم، لذا اعتقاد بر این است که این روش و شیوه بایستی بطور کامل، مورد قبول و پذیرش شرکای تجارتی ما نیز قرار بگیرد.

خواسته دیگر موافقت‌نامه SPC ، فرانمایی و گسترش اقدامات و هدف ارائه همه اطلاعات مورد نیاز شما می‌باشد تا بتوانید روابط عادی تجارتی در دام و فراآورده‌های آن که خطری برای سلامتی دربرنداشته باشند را از سر بگیرید. زمان لازم برای مطرح شدن پرسش‌ها و بحث همه جانبه پیرامون این مسئله برنامه ای پیش‌بینی شده است و مصرانه از شما می‌خواهیم که حداکثر استفاده را از این فرصت بنمائید.

این واقعیت که شما زحمت سفر به بروکسل را بر خود هموار نموده‌اید، نشان‌دهنده این واقعیت است که شما نیز مسئله مورد توجه و علاقه خاص قرار داده‌اید. من می‌توانم این اطمینان را به شما بدهم که کمیسیون اروپائی، با سلامتی و زندگی مردم بازی نخواهد کرد و در داخل و یا بیرون از جامعه اروپا، به تلاش خود ادامه خواهد داد.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا