1-2-2-2 کودهای بیولوژیک

مدیریـت صحیـح و فنـی فـراوری کودهـای دامـی و طیـور با دستگاه‌هـای خشـک کـن فنـی «خـزرالکتـریـک»

Effective and technical management of livestock and poultry manure processing

98-11-28

برای اشتغال‌زائی، ارزش افزوده، درآمد مطمئن و حفظ محیط زیست

فضولات دامی و طیور، خروجی‌های دامداری و مرغداری محسوب می‌شوند که به علت مدیریت نادرست به شکل نامناسبی وارد طبیعت شده و مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌کنند. تخلیه کود در نهرها و رودخانه‌ها موجب بالا رفتن فاکتورهای BOD و COD آب می‌شود که می‌تواند موجب از بین رفتن گونه‌های آبزی و حتی اکوسیستم موجود در آن منطقه شود. از طرف دیگر این فضولات حاوی مقادیر بالایی از نیترات و نیتریت هستند که غلظت بالای آن‌ها در آب می‌تواند موجب بیماری‌های صعب العلاج از جمله سرطان شود.
سیستم فرآوری فضولات دامی و طیور با نحوه عملکرد خود به صورت پارویی موجب می‌شود تا فعالیت باکتری‌های هوازی افزایش پیدا کند و دمای بستر به مدت چند روز ابتدای تولید کمپوست بین 60 تا 74 درجه سانتی‌گراد برسد. این امر موجب از بین رفتن باکتری‌های بیماری‌زای مشترک انسان و دام و تخم علف هرز می‌شود.
1- هر مرغ تخم‌گذار روزانه به طور متوسط 75 تا 100 گرم فضولات خیس خروجی تولید می‌کند که 40 درصد آن (حدود 30 گرم) ماده خشک است و 60 درصد (حدود 45 تا 70 گرم) رطوبت دارد.
2- هر مرغ گوشتی روزانه به طور متوسط 100 تا 150 گـرم فضــولات خیس تولید می‌کند که در حدود 30 گرم آن ماده خشک است و مابقی رطوبت دارد.
3- هر گاو شیری روزانه بین 30 تا 35 کیلوگرم فضولات خیس خروجی تولید می‌کند که 17 درصد آن ماده خشک است و 83 درصد رطوبت دارد.
4- رطوبت محصول ورودی معمولا در حدود 60 تا 70 درصد و رطوبت محصول نهایی با توجه به میزان رطوبت محیط و فصل تولید کمپوست بین 15 تا 20 درصد متفاوت است.
5- هر سیستم نیاز به یک یا دو کانال (PIT) دارد که در ظرفیت‌های مختلف دارای عرض‌های 4، 5 و یا 6 متری برای هر یک می‌باشد. لازم به ذکر است که به هر یک از متراژهای قید شده حدود 2 متر(1 متر در هر سمت) جهت عبور و مرور و نصب تابلو برق دستگاه اضافه می گردد. طول سالن نیز با توجه به میزان ظرفیت تولید فضولات بین 75 الی 145 متر متغیر است.
6- فضولات به صورت روزانه در هر کانال شارژ می‌شود و دستگاه از انتهای خط (روزانه) عمل پارو زدن را آغاز می‌کند. در هر بار پارو زدن فضولات به میزان 3/2 متر جابجا می‌گردد. با توجه به شرایط جغرافیایی عمل پارو زدن و جابه‌جایی می‌تواند یک یا دو بار در روز انجام شود. طول فرآیند کمپوست بین 25 الی 35 روز است.
7- جهت کنترل رطوبت ورودی و رعایت نسبت کــربن به ازت می‌توان به فضولات ورودی، مواد خشک مانند کاه (برنج، گندم)، بـاگاس، کــود کمپــوستی و یا خاک اره در انتهای خط اضافه کرد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا