1-7-2-1 ترا ریخته

هشدار پاپ نسبت به مصرف محصولات تراریخته در جهان

Pope’s alert for transgenic consumption

98-11-43

در حالی پاپ نسبت به استفاده از محصولات تراریخته در جهان هشدار داد که سالانه 5/5 میلیارد دلار از این نوع محصولات وارد ایران می شود و قرار است کشت در داخل هم توسعه یابد.

تولید محصولات تراریخته تقریباً آخرین تکنولوژی بشر در افزایش تولید محصولات کشارزی است و بسیاری کشورها این تکنولوژی را به دلیل خسارت های جبران ناپذیری که به انسان و محیط زیست وارد می کند، قبول ندارند.

اخیراً در آمریکا طی تحقیقی سرطان زا بودن این نوع محصولات را تأیید کرده اند و استفاده از آن را در این شکور جایز نمی دانند. در کانادا هم کمپین های مختلفی در مخالفت با مصرف این گونه محصولات تشکیل شده است.

در روسیه هم رئیس جمهور این کشور به استفاده از این محصولات در روسیه هشدار داده و طرحی در این کشور برای ممنوعیت واردات و توزیع این گونه محصولات  به تصویب رسانده است.

اما در ایران به گفته رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، برنج تراریخته کاشته شده توسط کشاورزان، سال آینده به بازار می آید و همچنین به گفته این مقام مسئول، سالانه 5/5 میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشور می شود. اخیراً خانه کشاورز هم اعلام کرده است، 80 درصد محصولات کشاورزی وارداتی به کشور تراریخته است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اعلام شناسایی سالانه 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور گفته است، در حال حاضر 300 هزار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد. به گفته وی، مواد غذایی ناسالم از عوامل زمینه ساز سرطان است و در صورت آلوده بودن مواد غذایی، خطر سرطان زا بودن آنها وجود دارد. در زمینه استفاده از محصولات تراریخته اخیراً پاپ، رهبر کاتولیک ها جهان انتقاد جدی کرده است.

به نقل از ساستین بل پلاس، پاپ با انتقاد استفاده از محصولات تراریخته (اصلاح شده به روش دستکاری ژنتیکی) و آفت کش ها که به گفته وی برای محیط زیست خطر آفرین هستند از بخش های مالی وابسته و تحقیقات بین رشته ای درخواست کرد تا در این زمینه تحقیق کنند.

پاپ گفته است تا زمانی که محصولات تراریخته و دستکاری ژنتیکی شده می تواند بسیار متنوع باشد و ملاحظات خاص خودش را برای استفاده دارد، نمی توان قضاوت قاطعی از توسعه محصولات تراریخته در بخش گیاه، حیوان، کشاورزی و یا اهداف پزشکی انجام داد. وی ادامه داد: اگر چه شواهد مشخصی درباره خسارت غلات دستکاری شده ژنتیکی برای انسان  وجود ندارد و تا حدی در جاهایی که این محصول کشت شده با تولید مناسب همراه بوده و برخی از مشکلات مردم را برطرف کرده است، اما با وجود این مشکلات عدیده ای دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

توسعه این گونه محصولات تراریخته شبکه گسترده اکوسیستم را مختل می کند، تنوع تولید را کاهش می دهد و در زمان حال و آینده به اقتصاد مناطق مورد کشت آسیب می رساند.

بسیاری کشورها به دنبال تولید انحصاری این گونه محصولات هستند که وابستگی دیگر کشورها را افزایش می دهد.

رهبر کاتولیک های جهان تأکید کرده است که بدون شک مسئله توسعه کشت های تراریخته در دنیا نیازمند توجه فوری است و برای پایان دادن به این مشکل باید مباحثات علمی و اجتماعی آرا لحاظ کرد. محصولات تراریخته یک مسئله پیچیده است که با یک رویکرد دلسوزانه باید به آن نگاه کرد که نیازمند ورود بخش تحقیقات بین رشته ای و مالی در این زمینه است.

پاپ در مسئله آفت کش ها هم اعلام کرد؛ همواره به دلیل استنشاق دود سوخت هایی که برای پخت و پز و گرما استفاده می شود مریض می شویم و مسائل جدیدی مانند استفاده از کودهای شیمیایی، حشره کش ها و قارچ کش ها، علف کش ها و آفت کش ها هم به آن اضافه شده است که اینها به دنبال رفع مشکل هستند، اما مشکلات جدیدتری را ایجاد می کنند.

این دور باطلی است که همواره انسان به دنبال بهتر کردن اوضاع، شرایط را بدتر می کند. برای مثال، بسیاری پرندگان و حشرات در نتیجه آفت کش ها که برای از بین بردن آفت استفاده می شوند، از بین می روند.

با مداخله بش همواره کره زمینی که در آن زندگی می کنیم زیبایی خودش را از دست می دهد و بیش از پیش برای زندگی محدود تر می شود؛ در حالی که تکنولوژی و میل به مصرف بدون محدودیت همچنان به پیش می رود.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا