2-9 اقتصاد باغبانی

درآمد اندک باغدار در مقایسه با خرده فروشی ها تقصیر میادین و بارفروشان نیست

Low income of farm owners compared to resellers not the fault of central fruit & vegetable market organization

98-10-34

شرکت کننده‌ها در این بحث از جمله سعید راد مدیر عامل سازمان میوه و تره‌بار ، اعداد و ارقامی در مورد این اختلاف قیمت ها ارائه ندادند و هیچ کدام از مدیران ، تحلیلی را در مورد نوسان قیمت ها نداشتند.
در جهان، شبکه های مختلفی را برای توزیع میوه و تره بار داریم و با توجه به ابلاغ ایجاد این شبکه ها و زنجیره های بنکداران، تعاونی ها و امثالهم ، ایجاد این میادین ، تولید محصولات را بدون واسطه جمع آوری و یا عرضه آن ها در غرفه ها ، هزینه ها و قیمت تمام شده را برای مصرف کننده کاهش می دهد.
آنچه در تهران اتفاق افتاده که بازرسی مستمر محصولات را در بردارد ، در استان‌ها رخ نداده است، ضمن آنکه در میادین 40-30 درصد قیمت ها کمتر از مشابه می‌باشد.
اینکه چرا گوجه فرنگی اختلاف و نوسان قیمت پیدا کرده ، قرار نداشتن کشت و برداشت آن در زنجیره هاست
در سال 58 با تصویب مجلس شورای اسلامی، تاسیس 22 میدان توزیع در تهران پا گرفت و 224 میدان منطقه‌ای داریم که 225 میدان دیگر به آن‌ها اضافه می‌شود.
در یک سال اخیر ملاحظه می‌شود که محصولات میادین در سفره مردم نقش دارد که نه تنها میوه و تره‌بار ، بلکه گوشت مرغ با روزانه 1700 تن نیز توزیع می‌شود ، که بیش از 4 برند می‌باشند. ضمن آنکه مقادیری آبزیان و گوشت توسط میادین نیز توزیع می‌شود.
در سازمان میادین قیمت‌های مرغ از کیلویی 1400 تومان تجاوز نکرد و روزانه مقدار 200 تن گوشت نیز توزیع می شود.
در 46 نقطه تهران در 3 سال آینده 65 نقطه دیگر، کالاهای روزمره در هر محله عرضه و توزیع می کنند.
از سال 97 که میادین در شهر تهران عملیاتی شد که در حال توسعه است، نزدیک به 55 درصد میوه و تره بار و مرغ ، 25 درصد گوشت نیاز مصرف کنندگان را روزانه توزیع و تامین می کند.
قیمت ها در سامانه بازار، روزانه همواره کنترل می شود و در گوشی های تلفن ها قابل رویت است.
نورانی مدیر اتحادیه صادر کنندگان
میوه و تره‌بار:
سازمان میادین سابقه 40 ساله دارد و از ابتدای افتتاح ، در مصلای شهید بهشتی خاطره آن وجود دارد و فعالیت‌های سازمان میادین را بسیار مفید می‌دانیم می تواند و نمره قبولی دریافت ‌کند ، بخصوص آنکه میوه و تره بار سوا شده در دسترس مصرف کننده ها قرار می گیرد که باید در استان ها نیز چنین الگوهایی شکل گیرد.
در بحث عرضه گوجه فرنگی ، امسال سرمای زودهنگام داشتیم و بسیاری از جالیزهای گوجه فرنگی از بین رفتند و سرمازدگی باعث صدمه به بوته ها در فضای باز شده، گوجه فرنگی معمولا از آذرماه در سال آماده توزیع می شود که عنقریب به بازار عرضه می شوند.
دائی نژاد رئیس صنف بار فروشان:
ورودی بار به میدان مادر از یک سو مناسب است، اما این صنف واسطه و حق العمل کار بارفروشان برای توزیع به شهرستان ها صورت می گیرد.
امروز گوجه فرنگی در خرده فروشی ها از قرار هر کیلو حدود 15 هزار تومان در حال عرضه است که البته از دو ماه پیش تاکنون با نوسان های زیادی مواجه بوده است. این صنف به هر حال قابل حذف نیست و بار از میدان به سایر نقاط دیگر توزیع می شود.
با احداث میادین در استان ها به فکر حذف میادین عرضه میوه و تره بار نیستیم ، ضمن آنکه در حاشیه شهرها رفع این خلاء در دستور کار قرار دارد.
شیوه های فروش عمده ، کوتاه کردن حلقه تأمین و توزیع که به هم متصل می شوند و سعی داریم سهم این روش توزیع افزایش یابد که امروز از 5 درصد به 12 درصد رسیده است.
در میادین براساس اساسنامه آن، تلاش داریم که غرفه ها را در اختیار باغدار و کشاورز قرار دهیم ، ولی اغلب این غرفه ها فقط 6 ماه از سال فعال می باشند و بقیه اوقات در اختیار سایر حرفه‌ها قرار می گیرند.

با وجود فعالیت میادین مادر، در این زنجیره، دلال‌ها از باغ تا میادین
چه نقشی را ایفا می کنند؟
در 40 شهر کشور میادین مرکزی دارند و در شهرهای کوچک نیز میادین کوچک تر دارند. به هر حال در هر محله ای که محصولات از میادین منشأ می گیرند ، قیمت بازار می شکند، زیرا تولید کننده فروشنده مناسبی نیست و امتیازاتی در اختیار تولید کننده قرار می گیرد که چون تک محصولی است ، بیش از 2-1 ماه در مقام توزیع قرار نمی گیرند.
بارفروشان گاهی میوه ها را از باغ ها خریداری می کنند و بیش از 8 درصد از اعضای این صنف نه تنها خرید می کنند ، بلکه بسیاری از مایحتاج باغداران را تأمین می کنند.
این 8 درصد هم خودشان باغدارند و 20 درصد نیز بارکن هستند که از سر مزرعه و باغ خرید می کنند و در بسیاری جهات به کشاورزان مساعدت می دهند و بارشان را به کل کشور می‌فرستند.

در یک سال اخیر ملاحظه می‌شود که محصولات میادین در سفره مردم نقش دارد که نه تنها میوه و تره‌بار ، بلکه گوشت مرغ با روزانه 1700 تن نیز توزیع می‌شود

نورانی در ادامه:
قیمت میوه و تره بار را عرضه و تقاضا تعیین می کند و به دلال ها ربطی ندارد ولی چرا گوجه فرنگی از کیلویی 200 تومان تا 15 هزار تومان در نوسان است؟ غرفه داران حق العمل کارند و صاحب بار کشاورز است که فقط درصد حق العمل برای غرفه‌دار می ماند و کسبه برای کشاورز و باغدار می ماند.
با این حال باید تعیین کرد که سود اصلی به جیب چه کسانی می رود که تفاوت قیمت در خرده فروشی‌ها به چند برابر می رسد؟
سلف خرهائی نیز هستند که ممکن است چند بار در خرید و فروش بار مشارکت داشته باشند. تولیدکنندگان در استان‌ها خرده مالک هستند و اگر یک میوه در بازار به اندازه کافی وجود دارد ، به نرخ ها می نگرد تا مثلاً بهترین پرتقال را در فصل برداشت کیلویی 3500 تومان عرضه می‌شود، ولی در زمان هایی که محصول به اندازه کافی عرضه نمی‌شود و در بورس نیز حضور ندارند ، برخی واسطه‌ها به سوی سودجویی‌ها می‌روند.
میادین عرضه محصول را از باغ و مزرعه به توزیع کننده متخصص تا مصرف کننده را در دستور کار دارند، ولی خرده فروش ها راهی جز قرار گرفتن در زنجیره تولید تا عمده و خرده فروشی ندارند، ضمن آنکه کشاورزان و باغداران خرده پا امکان عرضه محصول خود را به میادین ندارند ، زیرا هزینه حمل و نقل محصول به نقاط دوردست از تولید میسر نمی‌باشد ، به همین خاطر دلال‌ها برای نفع بیشتر به سراغ انها می‌روند و از این رهگذر سود چند برابری می برند.
به علت عدم مدل خرده فروشی در شهرستان ها ، این زنجیره تکمیل نشده و باغداران و کشاورزان خرده پا، دچار ضرر و زیان می شوند، چرا که به میادین محلی نیازدارند. حال به توجه به ابلاغ ایجاد فضاسازی و اجرای طرح ، این الگو به استان برای ایجاد فضای رقابتی ، بر کمیت و قیمت میوه و تره بار خواهد گذاشت.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا