4-1 گاوداری

مراقبت و نگهداري بهداشتي، زيربناي عملكرد توليد دام

Health care and Health maintenance – essential For livestock production performance

98-6-62

در راستاي نيازهاي رفاهي دام‌ها بايد كيفيت‌ تضمين‌ شود، آسيب‌هاي بهداشتي از ميان برداشته شوند و شرايط به نحوي مطلوب حفظ گردد كه تمامي اين موارد مورد توقع مصرف‌كننده است؛ زيرا امروزه با دقت فراوان، آنچه را در دامپروري‌ها مي‌گذرد، زير نظر دارند.
علاوه بر موضوعاتي از قبيل «مديريت دام» و «حفظ شرايط»، آنچه در آلمان و سراسر اروپا روي آنها تأكيد مي‌شود‌، جنبه‌هاي ديگري مانند امنيت غذايي، مبرا بودن از بقاياي مواد و كنترل نيز مدنظر است كه در 15 سال اخير اهميت يافته و در حال حاضر، تمامي صاحبان صنايع غذايي آن را به‌كار مي‌گيرند. شگفت‌ آنكه، انتظار مي‌رود سال به سال محصول نهايي ارزان‌تر شود. هم‌اكنون فشار بر قيمت‌ها نسبت به گذشته، در تجارت بسيار سخت‌تر شده است؛ در حالي كه دامداران انتظار دارند كه بتوانند حاصل زحمتشان را ببينند و در شرايط رقابتي، قادر به ادامه حيات باشند.
در ميدان درگيري بين حفظ شرايط بهداشتي مورد نظر مصرف‌كننده، رفاه دام و اثربخشي هزينه‌ها، بهداشت محل دامپروري نقشي كليدي را ايفاء مي‌كند. علت اين اهميت به دلايل زير است:
1. سلامت انسان به شكل كاملاً ويژه‌اي به سلامت دام وابسته است.
2. حفظ بهداشت دام، نشان‌دهنده رفاه و آسايش آن است.
3. دام‌هاي سالم، سرمايه دامدارند.
عفونت‌ها، انگل‌ها، بيماري‌هاي پستان، مشكلات متابوليسمي و باروري، همگي موجب تضعيف توانايي عملكرد دام‌ها مي‌شوند و نهايتاً شرايط بد اقتصادي را براي دامداري به همراه مي‌آورند.
از ديدگاه اقتصادي، سودآوري دامداري به شكل فزاينده‌اي اهميت مي‌يابد. مشكلات بهداشتي دام‌ها نه تنها باعث كاهش محصول و عملكرد، بلكه غالباً به بروز خسارت منتهي مي‌شود. به عنوان مثال، مشكلات باروري دام‌ها، يكي از عوامل هميشگي بروز خسارت در دامداري‌هاي گاوهاي شيري است و ميزان جايگزيني‌هاي شديد، موجب خسارات اقتصادي فراوان مي‌شود.
براساس نيازهاي به‌وجود آمده بر توليد غذاهاي با منشأ حيواني، كار دامپزك‌ها در مراقبت از دسته‌ها و گله‌هاي دامي نيز تغيير كرده است. هم‌اكنون اين كارها بسيار فراتر از امور درماني شده‌اند. تيمار نمودن يك دام بيمار، طبيعتاً هنوز بخشي از كار روزانه مراقبت از دام است، گرچه، تمامي توجه بر پيشگيري از بيماري در گله متمركر مي‌شود.
مديريت كلي نگران و پايدار بهداشت و سلامت دام، به دامدار نوعي حمايت سيستماتيك و جدي ارائه مي‌دهد. توجه به جنبه‌هاي مالي، در نظر گرفتن مسائل بهداشتي و وضعيت‌ها دام‌ها در آغل‌ها پيوسته يادآوري مي‌شوند؛ زيرا همه چيز بر نتيجه دامپروري تمركز دارد.
يكپارچگي مراقبت از گله توسط دامپزشك هر دامداري در فرآيند توليد،‌ اين امكان را به‌وجود مي‌آورد تا هزينه‌ها كنترل شوند، استفاده از داروهاي دامي تنظيم گردد و در عين حال، به‌كارگيري مناسب آنتي‌بيوتيك‌ها تحقق يابد. اين كار موجب عدم مقاوم به آنتي‌بيوتيك‌ها مي‌شود. بر همين اساس، ادغام مراقبت‌هاي بهداشتي گله، خدمات باارزشي را به منظور ايجاد رفاه و سلامت براي دام‌ها و مراقبت‌ بهداشتي از مشتري مرتبط با دام و نيز دامدار به عنوان يك توليدكننده با امنيت قانوني به‌وجود مي‌آورد و به آنها كمك مي‌كند تا بتوانند توليدي سودآور داشته باشند و غذاهايي را با كيفيت بالا به دام‌هاي
سالم بخورانند.
دستورالعمل استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها براي دامپزشك‌هايي كه الگوي اروپايي را مدنظر دارند، با شرايط كاربردي و علمي جديد اجراء شد و نشان داد كه دامپزشكان درباره استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها بايد مسئوليت‌پذير باشند. مقاوم شدن به آنتي‌بيوتيك‌ها نيز از جمله موضوعاتي بود كه در گردهمايي دامپزشكان با وزير بهداشت آلمان به بحث و بررسي گذاشته شد.
پذيرفتن مراقبت‌هاي دامپزشكي بين اعضاء و دامداران، يكي از اهداف اصلي كشور آلمان است. كنگره bpt به منزله يك رخداد ملي در زمينه داروهاي دامپزشكي با بيش از 2 هزار شركت‌كننده دامپزشك، فرصت‌هايي را براي چنين زمينه‌اي در يورويتر 2010 به وجود آورد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا