1-2-1 کود شیمیایی زراعت

کوددهی متوازن خاک با پتاس یک منبع مطمئن برای تولید محصولات زراعی با کیفیت بهتر و درآمد بیشتر

98-5-27

بخش کشاورزی در بسیاری از کشورها، تحت فشار فزاینده، به مقادیر انبوه فرآورده‌های کشاورزی، غذایی و غیرغذایی از یک سو و زمین‌های قابل‌کشت کم‌قوه و راکد از سوی دیگر نیاز دارد. در همین حال، هر کشوری باید تولید مازاد محصولات کشاورزی خود را به منظور تأمین نیاز به ارزهای خارجی، به خارج صادر کند که این روند در کشور ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و در حال انجام است.
تقاضای فزاینده مصرف‌کنندگان برای بهبود کیفیت محصولات و رقابت سخت بازارهای جهانی، کشاورز را نه‌تنها ملزم به افزایش تولید می‌کند، بلکه موجب می‌شود که فرآورده‌های کشاورزی خود را با کیفیت بالا عرضه کند. تغذیه و تقویت بهینه گیاه، به‌خصوص رعایت نسبت ازت به پتاس تا حد قابل‌توجهی می‌تواند هم باعث افزایش تولید محصول شود و هم کیفیت آن را بهبود بخشد؛ در حالی که به‌سادگی می‌توان تأثیرات تغذیه و تقویت گیاه را روی بازدهی زمین نشان داد؛ برای مثال، محاسبه وزن محصولات و مساحت زمین و ارزیابی کیفی آن تا حد بسیاری به هدف کاشت محصول و سلیقه مصرف‌کننده بستگی دارد. شواهدی از تأثیرات مثبت تغذیه و تقویت گیاه به طور عام و تغذیه مناسب با پتاس به طور خاص، بر بازدهی و کیفیت محصولات زراعی، در کشور هند اثر دارد.
فقدان تأسیسات انبارداری مناسب برای فرآورده‌های فاسدشدنی، از قبیل میوه‌جات یا سیبک‌های سیب‌زمینی، موجب بروز نوسانات قابل‌ملاحظه‌ قیمت محصول در بازار می‌شود
عوامل زیر، نشان‌دهنده ارتباط میان تغذیه گیاه و خصوصیات ایجادشده محصول در گیاهان هستند:
کیفیت پتاس به عنوان ماده غذایی گیاه
به عنوان مثال، تغذیه متعادل گندم با پتاس به افزایش 26 درصدی تولید گندم و افزایش 37 درصدی پروتئین آن منجر شده است؛ به طوری که در همان مزرعه یک هکتاری، 6 نفر دیگر می‌توانند احتیاجات گندم سالانه خود را تأمین کنند و در همین حال، 9 نفر دیگر نیز قادرند پروتئین سالانه خود را به دست آورند. افزون بر این، محصول بیشتر و کیفیت بهتر بذر، موجب به دست آوردن عایدات بیشتری از 10 تا 20 دلار سرمایه‌گذاری در این کار برای کشاورزی می‌شود.
عملکرد پتاسیم را در به دست آوردن محصول بیشتر و با کیفیت غذایی بهتر می‌توان در وانمودسازی تأثیر مثبت آن روی فعالیت طیف وسیعی از آنزیم‌ها مشاهده کرد و در نتیجه در متابولیسم ازت و تشکیل پروتئین دید.

کیفیت عمل‌آوری یا فرایند
تقویت و تغذیه متوازن سویا با پتاس موجب 18 درصد افزایش محصول و 24 درصد افزایش بازدهی روغن شد که این دو سبب شده‌اند تا کشاورز 65 تا 77 دلار درآمد بیشتر به دست بیاورد. از قرائن پیش‌بینی شده در ایالت مادهیا پرادش در هندوستان (جایی که آزمایش‌هایی در مزرعه انجام شده‌ است)‌ چنین برمی‌آید که با تقویت و تغذیه متوازن، می‌توان از همان مقدار زمین قابل کشت، محصول بیشتری را به دست آورد و موجب تأمین روغن مورد نیاز تعداد بیشتری از افراد شد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا