تحلیل ها

در صدمات وارد شده از سیل به اراضی زراعی و باغی، وزارت جهاد کشاورزی کم تقصیر است

98-2-18

روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی
به نقل قول از سوی مسئولان ذی‌ربط مطرح کرد:
در صدمات وارد شده از سیل
به اراضی زراعی و باغی،
وزارت جهاد کشاورزی
کم تقصیر است
کما اینکه تمهیدات ویژه‌ای را در توسعه مکانیزاسیون
به کار گرفته است

روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نوشتاری توسط سیدشهاب سیدمحسنی، معاون امور رسانه‌های این روابط عمومی در ارتباط با مقاله تحلیلی مندرج در شماره فروردین ماه مجله کشاورز در دفاع از واردآمدن صدمات سیلاب به بخش کشاورزی، چنین نوشته است:
1- در مورد مطلب نخست این شماره با عنوان «چگونه می‌توانیم از صدمات سیلاب ها بکاهیم؟» که در بخشی از آن به مکانیزاسیون ناکارآمد پرداخته شده، باید گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، درجه مکانیزاسیون بذرکاری در چندسال اخیر از حدود 35 درصد، به نزدیک 70 درصد رسیده که این به معنی تردد کمتر تراکتورهای بذر برای عملیات کشت است. با توزیع تراکتورها در سال‌های اخیر و نوسازی ناوگان ماشینی، علاوه بر تغییر تکنیک در عملیات خاک‌ورزی و استفاده از خاک‌ورزهای مرکب، موجب کاهش مصرف سوخت نیز در مقایسه با روش‌های قبلی گاوآهن برگردن‌دار و…. هم شده است.
در همین راستا ضمن تدوین طرح جامع 12 ساله مکانیزاسیون کشاورزی و تشکیل ستاد مکانیزاسیون کشاورزی به ریاست وزیر محترم کشاورزی، برنامه‌ریزی و راهکارهای لازم ارائه و مورد رصد و پیگیری جدی قرار گرفت.
با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری و با هدف کاهش بار مالی دولت بدون اتکاء به اعتبارات یارانه‌ای و صرفاً با تکیه بر تسهیلات بانکی مبتنی بر طرح جامع 12 ساله مکانیزاسیون و در ذیل آن پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محوریت مباحث اقتصاد مقاومتی و کار و سرمایه ایرانی هدف‌گذاری‌های لازم ملی و استانی صورت پذیرفت و متناظر باآن، خطوط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی برای اولین بار در کشور راه‌اندازی شدند.
در نیمه اول سال 92 تا پایان سال 97 شش خط اعتباری به ترتیب به ظرفیت‌های 7500، 8000، 10000، 12000، 15000 و 16000 میلیارد ریال راه‌اندازی و متناسب با برنامه‌های فنی و تخصصی تدوین شده با سهمیه‌بندی مشخص استانی و زیربخشی و دستورالعمل‌ها و شیوه‌های اجرایی مشخص و شفاف به استان‌های سراسر کشور ابلاغ گردید و خوشبختانه طی مدت یادشده علی‌رغم نوسانات نرخ سود تسهیلات مورد استقبال و رضایت‌مندی و با تقاضای مؤثر بهره‌برداران حوزه مکانیزاسیون کشاورزی مواجه گردید، به نحوی که به طور متوسط سالانه بیش از 18 هزار میلیارد ریال تقاضا برای این حوزه ایجاد گردید که این حجم از تقاضا پشتوانه محکمی جهت تحقق اهداف مکانیزاسیون بود و علی‌رغم محدودیت‌های حوزه بانکی از این حجم وسیع نزدیک به 57هزار میلیارد ریال جذب قطعی صورت پذیرفت که در کنار خریدهای نقدی ناشی از رونق سرمایه‌گذاری در این بخش و همچنین آورده شخصی کشاورزان، موجب سرمایه‌گذاری 70هزار میلیارد ریال در حوزه مکانیزاسیون گردیده است.
آثار این سرمایه گذاری تأمین بیش از 75 هزار دستگاه انواع تراکتور و کمباین و حدود 140 هزار دستگاه انواع ماشین‌ها ادوات و تجهیزات کشاورزی در تمامی زیربخش‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور و آبزیان بوده که منجر به ارتقاء ضریب مکانیزاسیون به 7/1 اسب بخار بر هکتار شده است. در خصوص کمباین نیز باید افزود، جمع کمباین‌های کل کشور 17هزار و 868 دستگاه است که 5هزار و 413 دستگاه آن بالای 20 سال و 4هزار و 142 دستگاه بین 13 تا 20 سال است که جمعا 9هزار و 555 دستگاه، یعنی حدود 53 درصد فرسوده بوده و بایستی نوسازی شود و تنها 8هزار و 148 دستگاه زیر 13 سال می باشد.
طی چند سال گذشته نیز 3هزار و 161 دستگاه جمعا توزیع شده که به علت نوسازی ناوگان مکانیزاسیون، موجب کاهش ریزش ضایعات از 8درصد به 4درصدی در این حوزه شده است. در رابطه با زیرشکن با قدرت 250 اسب بخار نیز باید افزود:کشاورزان عمده‌ای که از آب کافی برخوردارند، توانایی بهره‌برداری از آن را دارند؛ زیرا پس از عملیات زیرشکن زمین آب بیشتری برای جذب نیاز دارد که خرده کشاورزی که از آب کافی برخوردار نیست، توانایی بهره‌برداری از آن را ندارد. متناظر با توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه و تحقق اهداف کمی برنامه به نحو چشمگیر و جهشی در حوزه استانداردسازی ماشین‌ها و ادوات کشاورزی و تجهیزات آبیاری که توسط مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی برنامه‌ریزی و اجرا می‌گردد نیز با رشد 700 درصدی در این ارتباط به طور میانگین سالانه بیش از 110 نوع ماشین و تجهیزات مختلف بخش کشاورزی و آبیاری مورد بررسی ارزیابی و استانداردسازی ارتقاء کیفیت و صدور گواهی قرار گرفت.
از سوی دیگر ضمن رفع انحصار در عرصه ماشین‌ها و ادوات کشاورزی و استاندارد با تنوع بیش از 800 نوع ماشین مورد عرضه و ایجاد حق انتخاب کشاورزان، رضایت‌مندی نسبی این حوزه فراهم و رونق در عرصه صنعت ماشین‌های کشاورزی نیز حاصل گردید. علاوه بر توسعه کمی و کیفی مکانیزاسیون استفاده از فناوری‌های جدید و نوین در این حوزه یکی از اولویت‌ها بوده که طی این مدت بیش از 39 نوع فناوری جدید در تمامی حوزه‌های مکانیزاسیون کشاورزی مبتنی بر اولویت‌های تولیدی بخش کاهش مخاطرات ناشی از خشکسالی سرمازدگی مدیریت مصرف نهادها کاهش مصرف سموم کشاورزی پایدار و … نیز به بهره‌برداری رسیده است.
2 – توجه و آگاهی رسانی به خوانندگان با درج مطالبی همچون « آبیاری قطره ای نواری در زراعت برنج» ، « تثبیت زیستی نیتروژن، گامی به سوی کشاورزی پایدار» از دیگر مباحث مفیدی است که در این شماره به آن اشاره شده است.
3 – در آخر پیشنهاد می‌شود در شماره‌های آتی به سایر سیاست بخش کشاورزی نظیر اجرای طرح توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و اهمیت آبخیزداری نیز پرداخته شود

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا