1-1 مکانیزاسیون

با این تدبیر نه تنها اراضی زراعی احیاء می‌شوند، بلکه با ریزش های آسمانی سیلاب‌ها کاهش یافته و خاک پر ارزش سطحی نیز شست‌وشو نمی‌شود

98-1-7

در بهمن‌ماه 1397 مطرح و توصیه شد ولی هیچ واکنشی از سوی مراجع مسئول صورت نگرفت:

با این تدبیر نه تنها اراضی زراعی احیاء می‌شوند،
بلکه با ریزش های آسمانی سیلاب‌ها کاهش یافته
و خاک پر ارزش سطحی نیز شست‌وشو نمی‌شود

در سال‌های اخیر، بسیاری از روستاییان از جمله کشاورزان، به خاطر خشکسالی‌ها و عواقب آن کاهش بهره‌وری و مشکلات ناشی از آن‌که اقتصادی نبودن کشاورزی را درپی دارد، اقدام به مهاجرت به حاشیه شهرها کرده‌اند. از آنجایی که هرگاه باران‌های متوالی و گاهی تند می‌بارد، سیلاب‌ها جاری شده و خاک سطحی با ارزش مزارع را می‌شوید و با خود می‌برد و اگر آب در سطح صاف باقی بماند، با تبخیر در سطح خاک، رسوب اغلب الکایی و شور باقی می‌گذارد، لذا مؤسسه انتشارات گل‌افرا بر آن شد که راه چاره‌ای برای آن بیابد.
پس از سال‌ها تحقیق و بررسی، به نتایجی دست پیدا کرده و راهبردهای اجرایی را در کاربرد روش‌هایی یافته که می‌توانند به احیای اراضی فشرده بینجامد. از آنجا که فشردگی‌های خاک در طول چند دهه گذشته به خاطر عبور بیش از 7 بار تراکتور برای کاشت و داشت محصولات مختلف اتفاق افتاده است، لذا پیشنهاد می‌شود که وقوع این تحول به ترتیب اولویت‌ها، اقدامات زیر صورت گیرد:
1ـ شناسایی اراضی با صاحب نسق در مناطق محروم به ویژه مرزی
2ـ عقد قراردادهای درازمدت با صاحبان اراضی که در آن تعهدات ماندن و ادامه تولید قید شده باشد.
3ـ‌ تهیه نقشه‌های هوایی از اراضی در دست اصلاح در مناطق مختلف و مشخص کردن محدوده‌های عملیات زیربنایی و زیرساختی.
4ـ بهره‌گیری از ماشین‌های کشنده سنگین با قابلیت‌های به کارگیری زیرشکن‌های با توانایی نفوذ در عمق 80 تا 90 سانتی‌متر، ترجیحاً طی قراردادهایی با سازمان مسئول ذیربط. در این رابطه، چند دوره عملیات کاشت روی زمین و تردد بیش از 7 بار ادوات کشاورزی سنگین و سبک در مزرعه، باعث افزایش تراکم ذرات خاک، سخت و فشرده شدن لایه‌های خاک در زمین و در نتیجه کاهش نفوذ آب به لایه‌های زیرین و تنفس این لایه‌ها در خاک می‌شود.
با استفاده از ادوات خاک‌ورزی معمول (مانند گاوآهن، چیزل و …) عملیات خاک‌ورزی فقط تا عمق 20 تا 35 سانتی‌متری انجام می‌شود که برای شکستن لایه‌های سخت و فشرده شده در عمق خاک و بهبود حاصلخیزی زمین، لازم است که از ادوات خاک‌ورزی با قابلیت‌های نفوذ در عمق بیشتر استفاده شود، که ساب سویلر 90 سانتی‌متری، گزینه مناسبی برای احیای زمین‌هایی که دارای لایه‌های سخت با تراکم بالا هستند، می‌باشد، که توصیه می‌شود، حداقل هر سه سال یک‌بار از ساب سویلر یا زیرشکن، جهت شکستن لایه‌های زیرین خاک و حفظ رطوبت آن استفاده شود.

مزایای استفاده از ساب سویلر عبارت است:
1ـ‌ زمینه‌ساز افزایش خلل و فرج و در نتیجه افزایش نفوذ و حفظ رطوبت خاک که در زمین‌های دیم، بسیار حائز اهمیت است و باعث استفاده بهینه از آب باران می‌شود.
2ـ کاهش آب‌گرفتگی در سطح زمین و جلوگیری از جاری شدن سیلاب هنگام بارندگی (به‌خصوص در زمین‌های شیبدار)
3ـ‌ افزایش رشد ریشه گیاهان و در نتیجه، رشد بهتر گیاه و افزایش بازده تولید

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا