3-1-4 تهران

ده ابتکار و توصیه مهّم و حیاتی در بخش کشاورزی

98-7-14

به مناسبت روز خبرنگار توسط مجله کشاورز مطرح شد:

ده ابتکار و توصیه  مهّم و حیاتی در بخش کشاورزی

برای آنکه نسل ما از آیندگان کمتر وام بگیرد

  • اگر بخش کشاورزی به رشد نسبی دست یافته، نشریات تخصصی از جمله «کشاورز» در آن سهم قابل توجهی را داشته‌اند.
  • در محافل بخش دولتی، خبرنگاران همیشه حضور فعال داشتند، ولی مسئولان به دعوت آنان لبیک نمی‌گویند، مگر در سال آخر وداع!
  • خاک‌های مزارع ما بستر مناسبی برای بذرهای باقوه نامیه ارزشمند نیستند و در نتیجه ریشه‌ها توانایی جذب مواد غذائی ضروری را از طریق خاک ندارند.
  • در کشورهای پیشرفته، به منتقدان کارساز جایزه می‌دهند، ولی در کشور ما، این عدّه کم توقع، حتی با یک لبخند رضایت، خشنود می شوند.

در شامگاه روز چهارشنبه، روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی طی دعوتنامه‌ای با مضمون جالب توجه 17 مرداد ماه 1398 را به عنوان روز خبرنگار به یکایک خبرنگاران و مدیران نشریات تخصصی دعوت شده در این مراسم، تبریک گفت.در این مراسم معاون امور باغبانی، معاون امور آب و خاک، رئیس سازمان شیلات ایران، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی و بیش از 90 نفر از خبرنگاران، مدیران نشریات تخصصیو دبیران خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، شبکه‌های مختلف صدا و سیما  حضور داشتند.

در دعوتنامه سید علی محققی،رئیس مرکز روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی خطاب به دعوت شدگان چنینآمده بود:

«خبرنگاران، پیشتازان شجاع اطلاع‌رسانی و حقیقت جویان امانتدار زمانه ما هستند که با قلم شیوا، بیان رسا و نگاه توسعه‌گرای خود، پاسداری از ارزش‌ها و فرهنگ‌سازی و روشنگری را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند. 17 مرداد و روز خبرنگار، فرصتی است برای عرض خداقوت، تبریک و سپاسگزاری محضر همه فعالان عرصه رسانه و خبر به ویژه خبرنگاران بخش کشاورزی که قلم، بیان، نگاه و همت خود را صادقانه و مجاهدانه در خدمت اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی، فرهنگ‌سازی و موضوعیت بخشی در زمینه توسعه کشاورزی، تأمین امنیت غذایی، حمایت از تولیدکنندگان این عرصه و صیانت از منابع آب و خاک این مرز و بوم قرار داده‌اند.»

مجله کشاورز به سهم خود اطلاع موثقی ندارد که مسئولان تا چه اندازه و با چه دقتی، مطالب انتقادی، ولی سازنده مندرج در این نشریه فوق تخصصّی را مطالعه می‌کنند. از طرفی از سخنرانی‌ها، عملکردها و دل‌نگرانی‌ها، عقب‌ماندگی‌ها و پیشرفت‌ها در این بخش چنین بر می‌آید که مسئولان بروز نمی‌دهند، تشکر هم نمی‌کنند، ولی ناگزیرند قسمتی از درس‌های خود را از نشریات تخصصی فراگیری کنند، زیرا با توجّه به تغییرات اقلیم و سیاست‌های خلق‌الساعه پیش‌بینی نشده، آن‌ها در هیچ منبع و مرجع دیگری نمی‌توانند چنین اطلاعاتی را فرا بگیرند، به‌خصوص آنکه مجله‌های تخصصی از جمله «کشاورز» نیز درس‌های خود را از تولیدکنندگان خبره، کارشناسان کار آمد و اساتید پیشرو و پیشکسوت در کشورمان و هرجای جهان که علّم و تجربه سازگار با کشورمان قابل دسترس باشد، فرا می گیرد.

نکته جالب توجه در این تعامل‌ها در اینجاست که تفاوت عمده‌ای از عواطف و ارتباطات مردمی از نوع دولتی بین مسئولان و خبرنگاران از دیر باز وجود داشته است، بدین معنا که هر هنگام بخش دولتی از خبرنگاران دعوت به حضور می‌کند، جملگی لبیک می‌گویند، ولی زمانی که یکی از صاحبان قلم از جمله مجله کشاورز که در خردادماه سال جاری برای 26 مین بار متوالی از مسئولان برای آشنایی با «غذای مطمئن» دعوت کرد، متأسفانه هیچ کدام حضور پیدا نکردند و جملگی صندلی‌های آنان که به احترام‌‌شان رزرو شده بود، حضور پیدا نکردند که البته بازنده این غیبت، در واقع مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان و وزارت صمت بودند؛ زیرا اولاً از دریافت اطلاعات جدید منحصر به فرد محروم ماندند و ثانیاً این غیبت‌ها در محافل خبرنگاری که هیچ چیز از آن‌ها انتظار نمی‌رفت، به غیر از حضور و گوش فرا دادن به بحث‌های تخصصی و علمی و سرانجام این نوع فکر و اندیشه و طرز رفتار، در تاریخ ثبت خواهد شد.

قدر مسلم نشریات تخصصی در بخش، هر یک به سهم خود، خلاقیت‌های ویژه‌ای در طول عمر مفید انتشار خود داشته‌اند که از جمله می‌توان به مثال‌هایی اشاره کرد که مجله کشاورز به آن‌ها پرداخته است.

1- در سال 1359، تأثیر اولین تشکل مکانیزاسیون در ایران پس از پیروزی انقلاب که در این تشکل تمامی سازندگان ماشین‌ها وادوات کشاورزی آن زمان عضویت یافتند و آن‌ها زمینه‌ساز رشد این صنعت در کشورمان شدند.

2- انتقال فناوری پرورش درختان کیوی و احداث اولین نمونه این باغ در تنکابن مازندران و تأسیس شورای کیوی کاران و آموزش باغداران کیوی و متعاقباً تشکیل زنجیره احداث باغ، کاشت، داشت و برداشت و بازارسازی، فروش و صادرات کیوی به بازارهای جهانی، دستاورد سفری بود که مدیر مجله کشاورز در سال 1366 به کشور نیوزلند داشته است.

3- تأسیس انجمن‌های تخصصی تولید و تأمین ماشین‌ها و ادوات کشاورزی که آخرین آن، انجمن تأمین کنندگان و تولید کنندگان تراکتور و کمباین بوده است.

4- در سال 2006 جامعه کشاورزان آلمان (DLG) با ابتکاری استثنائی، اقدام به انتخاب بهترین روزنامه نگار کشاورزی در جهان می‌کند و از بین بیش از 250 نفر از این جمع از سراسر جهان، مدیر مجله کشاورز را به عنوان بهترین، انتخاب و مدال افتخار به وی اهدا می‌کند.

در این انتخاب، عواملی همچون توانایی‌های انتقاد، تسلط به زبان آلمانی و انگلیسی و فارسی، طرح تحلیل‌های روز، پرداختن به نوآوری‌های جهان برای بهره‌گیری کشاورزان ایران، ارتباط گسترده با واحدهای تولیدی جهانی در بخش برای طرح در مجله کشاورز و بالاخره حضور در بسیاری از کنفرانس و همایش‌های بین‌المللی بوده است.

5- برگزاری هر ساله همایش‌هایی در رابطه با موضوعات روز کشاورزی کشورمان و طرح مباحث و نتیجه‌گیری و چاپ آن در مجله کشاورز.

6- تخصصی کردن مجله کشاورز به مکانیزاسیون کشاورزی در ارتباط دادن این مهم به کاربرد اثر گزارتر نهاده‌های کشاورزی از جمله بذر، کود و سم که هر کدام تجهیزات و فناوری خاص استاندارد گونه خود را می‌طلبد.

7- طرح مستمر نقاط قوت و ضعف بستر بذر که نتایج بها ندادن بخش دولتی و خصوص به این مهمّ، موجب توقف رشد نسبی بهره‌وری در واحد سطح، به هدر رفتن کودهای شیمیایی تا بیش از 50 درصد، کاهش کیفیت محصولات زراعی و باغی به خاطر ضعیف شدن قدرت جذب ریشه‌ها و به‌هم ریختگی تعادل جذب مواد معدنی ضروری از جمله پتاسیم، روی، منیزیم از یک سو و فراوانی سدیم و ترکیب‌های آن در خاک یا کلر و در نتیجه شور شدن تدریجی خاک‌ها به علّت افزایش PH خاک و سعی در تولید با استفاده هرچه بیشتر از کودهای شیمیایی برای تولید محصولات راهبردی بوده است.

8- معرفی کشاورزی حفاظتی در اوائل سال‌های دهه 80 و سعی در ترویج این روش از طریق واردات نمونه‌های خاک‌ورزهای مرکب و ادوات کاشت مستقیم و زیرشکن‌های ویژه ایجاد گردش هوا در خاک‌ها برای رشد و نمو کرم‌های خاکی که می‌توانست به هوموس‌سازی خاک مزارع برای افزایش کیفیت‌ها و کمیت‌های محصولات زراعی بینجامد.

اما این مهّم در 20 سال گذشته متأسفانه از 200 هزار هکتار در سراسر کشور تجاوز نکرد و استفاده از روش‌های مرسوم به ویژه گاو آهن همچنان توسعه یافت تا اینکه امروز بیش از 95 درصد از اراضی کشورمان، دچار فشردگی خاک شده و راه نفوذ هوا و آب به قسمت‌های زیرین خاک مسدود گردید است.

9- مصرف بی‌رویه آب و هماهنگ نبودن رشد مکانیزاسیون با آبیاری تحت فشار، افزایش بهره‌وری مورد انتظار از این سرمایه‌گذاری را از اهداف تعیین شده دور ساخته است و نسبت دلخواه افزایش بهره‌وری با صرفه‌جویی در مصرف آب را تأمین نکرده است.

10- با عدم بهینه‌سازی زیرساخت‌های مربوط به آب و خاک، حوزه زراعت به عنوان تأمین کننده مواد اولیه صنعت غذا و صنایع تبدیلی و تازه‌خوری، این نسل در واقع از امکانات نسل آینده تغذیه کرده و با همان شرایط تحویل نسل بعدی می‌شود که امروز با تخریب آن، نسل آینده انشاء ا… 120 میلیون نفری با کمبود شدید مواد غذایی با پشتوانه‌های تولید داخل مواجه می‌شود و با این نمونه عملکردها، گوشزدهای ده‌گانه، خلاصه و بخشی از دل‌نگرانی‌های مجله کشاورز بوده است که همواره امید داشته که بخش دولتی واکنش مثبت به آن‌ها نشان دهد، ولی هنوزهم اطلاع ندارد که طیف این واکنش‌ها چه آثار مثبتی برای آینده‌سازی کشاورزی کشورمان خواهد داشت؟

در همین حال، حضور متوسط هر هفته یک بار در رسانه ملّی و طرح و پاسخ‌گوئی به پرسش‌های عاشقان کشاورزی و تحلیل‌های مربوط، گاهی با حضور برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس‌، نقاط امیدی را به وجود آورده تا مخاطبان مجله کشاورز از مرز میلیون‌ها نفر هم تجاوز کند و بخش خصوصی را با مخاطراتی که فرزندان ما با آآآن‌ها مواجه می‌شوند،‌ آشنا سازد.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا