1-7-1-5 برنج

عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر تولید پایدار برنج

Economical & social factors for sustainable production of Rice

98-5-44

مهندس سیداسماعیل یزدان‌پناه
مدیر کارگروه تولید و تجارت انجمن برنج ایران
با همکاری‌ مهندس احمد اشراقی، مهندس منصور بهرامی و دکتر مرتضی نصیری در هجدهمین همایش ملی برنج کشور

در این مقاله ضمن بیان میزان تولید برنج در دنیا از سال‌های 2012 تا 2018 و میزان برنج تولیدی دنیا در چرخه جهانی، به بررسی واردات برنج به ایران در سال‌های گذشته پرداخته و تأثیرات واردات بی‌رویه برنج را بر قیمت برنج داخلی و در نتیجه به بررسی آثار مخرب آن در تبدیل زمین‌های شالیزاری و تأثیر منفی بر تولید داخلی پرداخته و راهکاری برای چگونگی واردات برنج به میزان موردنیاز ارائه شده که به تولیدات داخلی آسیبی
وارد نشود.
در بخش دیگری از این مقاله به بیان اهمیت بازرگانی در چرخه تولید برنج پرداخته و این موضوع را بررسی می‌کنیم که بازرگانی و تجارت برنج به‌عنوان یکی از حلقه‌های ارتباطی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده در دنیا و ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چنانچه این حلقه بتواند به‌درستی فعالیت‌های خود را تبیین کند، می‌تواند رضایت‌مندی‌ مصرف‌کننده و کشاورز را فراهم آورد.
به بیان دیگر اگر بازرگانی به‌درستی نقش خود را ایفا کند، فاصله بین تولیدکننده و مصرف‌کننده به حداقل و سودآوری کشاورز به حداکثر می‌رسد و در این صورت است که مکانیزاسیون فرآیند تولید، برای کشاورز توجیه اقتصادی دارد و در نتیجه با استفاده از مکانیزاسیون، هزینه تولید برنج کاهش و شالی‌کار به سود مضاعف دست می‌یابد.
در نهایت، افزایش درآمد، کشاورز را تشویق می‌کند تا به سمت کیفی‌سازی تولیدات خود برود و از دانش و تجربیات محققان و متخصصان خبره استفاده کند که این امر نیز باعث افزایش بهره‌وری و سود بیشتر می‌شود و زمانی که کشاورز درآمد کافی داشته باشد، نه تنها هرگز انگیزه تبدیل زمین‌های شالیزاری خود را ندارد، بلکه تلاش می‌کند تا تولیدات خود را افزایش دهد.
از سوی دیگر یکی از بخش‌های مهم یک بازرگانی موفق CRM یا همان مشتری‌مداری است. در بخش بازرگانی تلاش می‌شود تا با کیفی‌سازی، برندسازی، بسته‌بندی مناسب و قیمت مناسب، رضایت مشتری جلب شود. بنابراین ملاحظه می‌شود که یک سیستم بازرگانی درست در حوزه برنج چگونه می‌تواند هم رضایت کشاورز و هم رضایت مصرف‌کننده را فراهم آورد.
قسمت عمده برنج کشور در دو استان مازندران و گیلان، تولید و 90درصد تولیدات این دو استان به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود. بنابراین توجه به بازرگانی برنج در این دو استان از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است و سبب پایداری تولید برنج در این دو استان می‌شود که مورد تأیید دولت محترم نیز قرار دارد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا