2-8-8 گلخانه داری

در افق ۱۴۰۴ به دنبال درآمد زایی ۱۴ میلیارد دلاری صادرات محصولات گلخانه ای هستیم

98-5-53

در نخستین همایش استانی نهضت ساماندهی و توسعه گلخانه در استان فارس عنوان شد: در افق ۱۴۰۴ به دنبال درآمد زایی ۱۴ میلیارد دلاری صادرات محصولات گلخانه ای هستیم

نخستین همایش استانی نهضت ساماندهی و توسعه گلخانه در استان فارس (پروژه توسعه تولید در محیط های کنترل شده) با حضور قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، زارع رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، بنی عامری مجری طرح توسعه گلخانه های کشور، حسینی فر رئیس انجمن گلخانه داران کشور در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی قاسمی رئیس این سازمان با اشاره به اهمیت توسعه تولید در محیط های کنترل شده گلخانه ای گفت: مهم ترین نهاده تولید، آب می باشد و در گلخانه به عنوان محیطی کنترل شده تبخیر و تعرق کمتر است.
وی افزود: در گلخانه میزان آب مصرفی جهت تولید هر کیلوگرم محصول کمتر است و با مصرف آب کمتر محصول بیشتری را در محیط گلخانه می توان تولید کرد به نحوی که به ازاء آب مصرفی در گلخانه می توان ۵ تا ۱۵ برابر محصول بیشتری نسبت به فضای باز تولید نمود.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در محیط های کنترل شده (گلخانه ها) آفات و بیماری ها کمتر است و امکان کنترل به دلیل محدود بودن محیط راحت تر است و انتظار این است که از سموم کم خطر و به میزان کمتر استفاده شود و همچنین مبارزه بیولوژیک در این محیط بهتر انجام می شود و همچنین سرمازدگی، گرمازدگی و نوسانات اقلیمی نیز در گلخانه ها کمتر اتفاق می افتد و قابل
کنترل است.
وی در ادامه بیان داشت: اشتغال زایی بیشتر، خالی نشدن بازار از محصول در فصول مختلف، استمرار تولید، کنترل آفات و بیماری ها و تولید بیشتر از مزایای گلخانه ها می باشد.
قاسمی با اشاره به این که قبل از این دولت سطح گلخانه های استان فارس ۱۳۶ هکتار بوده و با تلاش های انجام شده در دولت تدبیرو امید، در حال حاضر این سطح به ۵۵۰ هکتار رسیده است، تاکید کرد: با توجه به شرایط آبی که در استان فارس حاکم است ما به دنبال انتقال ۸۰ هزار هکتار کشت سبزی و صیفی از فضای باز به ۷۰۰۰ هکتار کشت سبزی و صیفی در گلخانه هستیم و بیشترین تعهد در این زمینه را در کشور داریم.
وی در ادامه اظهار داشت: حرایم گلخانه تا حدود زیادی از بین رفته اند و بهترین تسهیلات توسعه روستایی که ۶ درصد است با اولویت پرداخت برای توسعه گلخانه ها در نظر گرفته شده است و نیز تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ که از منابع استانی و ملی است در مناطق غیر برخوردار با بهره ۷ درصد و در مناطق برخوردار با بهره ۹ درصد به توسعه گلخانه ها اختصاص داده شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: ما در باغات به دنبال ایجاد سایه بان هستیم زیرا که با اجرای این مهم ۴۰ درصد نیاز آبی گیاه کمتر می شود.
در ادامه این جلسه بنی عامری مجری طرح توسعه گلخانه های کشور گفت: با پیگیری های انجام شده در ستاد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه توسعه تولید در محیط های کنترل شده از این پس صدور پروانه های تاسیس و بهره برداری در زمینه گلخانه ها دیگر نیازی به استعلام از امور اراضی استان و شهرستان نخواهد داشت.
وی در ادامه سخنان خود به گشایش هایی که در زمینه توسعه تولید در محیط های کنترل شده در نظر گرفته شده اشاره و افزود: تسهیلات تکمیلی برای طرح های نیمه تمام گلخانه ای تصویب شده است و در زمینه بیمه تجهیزات گلخانه ای بایستی این مهم توسط بهره برداران انجام گردد که در این زمینه ۵۰ درصد از هزینه بیمه را دولت و مابقی را بهره بردار پرداخت می نماید.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ۳ چالش مهم آب، انرژی و امنیت غذایی در تمام دنیا وجود دارد که توسعه گلخانه ها راه حلی برای این مشکلات می باشد.
وی اظهار داشت: ما در افق ۱۴۰۴ به دنبال درآمد زایی ۱۴ میلیارد دلاری از محل صادرات محصولات گلخانه ای هستیم که رسیدن به این مهم اشتغال پایدار در گلخانه ها را به دنبال دارد.
بنی عامری در ادامه بیان داشت: تسهیلات بانکی در زمینه توسعه گلخانه ها از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته، در سال جاری به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است که رشد ۱۰ برابری داشته است و بیان گر اهمیت ویژه دولت به توسعه گلخانه ها در سطح کشور می باشد.
وی در خاتمه سخنان خود یادآور شد: در زمینه اجرای طرح سایه بان در باغات موجود در سطح کشور، این مهم در ۲۰ استان و در ۲۶ محصول و توسط ۶۷ محقق در حال انجام است که نتایج به دست آمده از این طرح ها اعلام خواهد شد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا