تکنولوژی

تعیین فنوتیپ، ابزاری برای سنجش عملکرد گیاهان

98-1-39

مترجم: منیره قربانی98-1-39

ابرازهای پیشرفته مورد استفاده در تعیین فنوتیپ گیاهی قادر به اندازه‌گیری رشد گیاه، تحلیل، مدل‌سازی و پیش‌بینی داده‌های جمع آوری شده هستند. تعیین فنوتیپ در حقیقت مطالعه‌ شیوه‌ عملکرد گیاهان با توجه به ساختار ژنتیکی آن‌ها، شرایطی که در آن رشد می‌کنند و عوامل استرس‌زای خارجی است. برای پرورش‌دهندگان گیاهان، تعیین فنوتیپ، به‌عنوان فرایندی کلیدی به منظور ارزیابی و سنجش ارقام جدید گیاهی در نظر گرفته می‌شود.
محققان دانشگاه «Wageningen» کشور هلند، در حال تحقیق روی موضوع تعیین فنوتیپ گیاهی هستند. دانشمندان معتقدند به دلیل تغییرات گسترده‌ای که بر اثر گرمایش جهانی در حال وقوع است، مشکلات فراوانی برای پرورش گیاهان به وجود می‌آید که این موضوع ایجاب می‌کند تا درک بهتری از محدودیت‌های ایجاد شده توسط استرس و شرایط جوی روی میزان محصولات کشاورزی به
دست آوریم.
نکته‌ مهم، پرورش محصولاتی است که مقاوم‌تر باشند و بتوانند با شرایط سخت کنار بیایند، بنابراین مسئله مورد اهمیت تنها محصول بیشتر نیست. با این حال، دانشمندان افزایش تولید محصولات کشاورزی را مد نظر دارند چرا که از این طریق به حل مشکلات تغذیه‌‌ای جمعیت در حال افزایش جهان نیز کمک وافری خواهد شد.
محققان با استفاده از تکنیک‌های جدید، میزان فتوسنتز را در گیاهان اندازه‌گیری می‌کنند تا قابلیت گیاه را در تبدیل نور به انرژی شیمیایی بسنجند. اطلاعات مربوط به بررسی میزان فتوسنتز، به دانشمندان کمک خواهد کرد تا دسته‌ای از گیاهان را که در شرایط نوری مختلف، بهتر و سریع‌تر بتوانند مکانیسم فتوسنتز را فعال کنند، انتخاب نمایند. هرچه گیاه سریع‌تر بتواند فتوسنتز را شروع کند، عملکرد آن بهینه‌تر بوده و این امر منجر به تولید محصولات بیشتر خواهد شد.
محققان با جمع‌آوری حجم بزرگی از داده‌ها در تلاشند تا ارتباطات میان آنها را شناسایی و از اطلاعات به دست آمده برای پرورش بهتر گیاهان استفاده کنند. با جمع‌آوری داده‌ها و ارتباط برقرار کردن بین ژنوتیپ و عملکرد گیاهان در مزرعه‌ها و همچنین نحوه‌ مقابله گیاهان با عوامل استرس‌زا، عملکرد گیاهان را بهتر می‌توان پیش‌بینی کرد و این امر باعث می‌شود کشاورزان تصمیمات بهتری در خصوص انتخاب گیاه مناسب برای کاشت، اتخاذ کنند.
به‌عنوان مثال، در مناطقی که نمک خاک فراوان است، ابزارهای پیشرفته تعیین فنوتیپ به کشاورزان کمک خواهد کرد تا بهترین و بهینه‌ترین ارقام گیاهی را برای کاشت در زمین‌های خود شناسایی کنند. بدین طریق می‌شود به جای فرض‌های احتمالی و کار بدنی فراوان، از ابزارهای تکنولوژیکی که تحت تاثیر مسائل جانبی قرار نمی‌گیرند، استفاده کرد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا