تحلیل ها

نقش کشاورزی و صنعت غذا در ایمن سازی مصرف کننده

امروز بیش از هر روز دیگر، افزایش ایمنی مردم کشورمان از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است که این مهم حاصل نمی شود، مگر با تغذیه صحیح که سیری سلولی و نه فقط سیری شکمی  را
می طلبد .

سیری سلولی بدن با این تعریف خلاصه می شود ؛ ” غذاهای شما داروهای شماست ”  به شرطی که غذاهای روزمره ،  به ویژه اسیدهای آمینه ضروری ، مواد معدنی  «میکرو و ماکرو» از جمله ریز مغذی ها که علاوه بر رفع نیاز به اکسیژن ، نیترات ، کلسیم ، فسفر، پتاس و امثالهم ، مواد دیگری مانند روی ، بُر ، منیزیوم ، مس و غیره را نیز در بر بگیرد  که تمامی این عناصر، قاعدتاً بایستی در مواد اولیه تولید شده در مزرعه ها و نیز غذاهای پخته  وجود  داشته باشند ، ولی از سال ها پیش ،  فعل و انفعالاتی در مدیریت مزرعه ها از جمله مکانیزاسیون پر از اشتباه به وجود آمده که باعث تغییر درPH   خاک ها گردیده و بستر بذر را به سوی آلکالی یا شور شدن ها سوق داده است . این پدیده هم چنین باعث شده تا ریشه ها نتوانند مواد غذایی اطراف خود حتی کودهای شیمیایی را به طور کامل جذب کنند یا تزریق بیش از اندازه آنها ، آلودگی هایی از جمله تجمع فلزات سنگین مانند کادمیوم ، سرب  و امثالهم را در محصول ایجاد نماید .  به همین دلیل ، امروز تنوع عرضه مواد معدنی یا مکمل های غذایی و ویتامین ها در داروخانه ها نسبت به سال های پیش به شدت افزایش یافته است؛ زیرا پزشکان اغلب در نسخه‌های خود ، مشکل اساسی درد بیماران خود را همین کمبود ها تلقی می‌کنند .

بنابر این در کنار افزایش کمیت ها در راستای افزایش بهره وری در مزارع ، باید  به کیفیت ها نیز توجه شود که سنجش کیفیت خاک ، میزان نیاز گیاه  به مواد غذایی و ایمن سازی گیاه در مقابل بیماری ها و آفات ، باعث می شود که مقدار مصرف سموم برای دفع آفات کاهش یابد و مبارزه های بیولوژیک به تدریج جایگزین انواع شیمیایی شوند .

امروز صنعت غذا بیش از هر زمانی ناگزیر شده است که به کیفیت های مواد اولیه خطوط  فرآوری خود بها بدهد ؛ زیراکیفیت های ضعیف نه تنها آلودگی ها را در محصول  نهایی دارد ؛ بلکه پس از فراوری ، استفاده از نگهدارنده های شیمیایی را نیز می طلبد ، که اغلب آنها سرطان زا هستند .

امروزه انواع توکسین ها در باکتری ها و قارچ ها به وجود می آیند ، همچون آفلا توکسین در ذرت ، پسته ، کنجد و امثالهم یا اسید آمینه هیستیدین که بر اثر نگهداری نا درست اغلب در کنسرو های ماهی به هیستامین تبدیل می شوند و آلرژی زا هستند ، سلامت مصرف کننده را به مخاطره
انداخته اند .

از جمله روش های صحیح افزایش کیفیت مواد اولیه صنعت غذا و صنایع تبدیلی ، آگاهی رسانی به مصرف کننده است . تا به تدریج از خرید مواد غذایی غیر سالم و غیر استاندارد بپرهیزد ، ضمن آنکه  این آگاهی ها باعث می شود که فروشندگان مواد غذایی نیز از عرضه ناسالم آنها پرهیز و خودداری کنند .

البته این روند باید به تدریج به مزارع و باغ ها ، گاوداری ها ، مرغداری ها ، واحد های پرورش ماهی ، کارخانه های فراوری غذا به ویژه لبنیات و سایر مواد پروتئینی که بطور روزمره مورد استفاده مصرف کننده قرار می گیرند ، تسری یابد و باید در چرخه تولید هریک از مدعیان کیفیت ، بر ملاحظات و مراعات کیفیت ها نیز تاکید شود ، تا در این حلقه گمشده که مصرف کننده ، کشاورز و صنایع وابسته از یک سو و بخش دولتی از سوی دیگر ، عضو آن هستند ، برای ایجاد این ساختار ها در جزئیات به بحث و گفتگو و نتیجه گیری بپردازند . که در اینجا نباید نقش صدا و سیما را در این پدیده آینده ساز نادیده گرفت .

جزئیات این بحث را در ساعت 22 شامگاه امروز پنجشنبه سوم مهرماه 99 در برنامه شب آفتابی رادیو اقتصاد موج  FM   ردیف 98 مگا هرتز با هم مرور می کنیم ، لطفا ما را همراهی بفرمایید .

زمین-کشاورزی
زمین-کشاورزی
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا