1-1 مکانیزاسیون

تراکتور و کمباین هم مبتلا به گرانی شد

در گزارشي با عنوان فوق با کد خبر 7401559 مورخه 05/04/1399، مطالبي خلاف واقع و مخالف سياست‌هاي حمايت از توليد داخلي مطرح شده که خواهشمند است دستور فرمايند در جهت تنوير افکار عمومي و ممانعت از ايجاد يأس در جبهة رزمندگان عرصة صنعت و اقتصاد، نسبت به درج جوابيه زیر اقدام نمايند .

1- تراکتور به عنوان يک محصول استراتژيک در امر توليد و توسعة منابع غذائي مردم داراي حساسيت غير قابل کتماني است و مسئولان تراکتورسازي با درک اين واقعيت ، از ده سال پيش روند خودکفایي در توليد را کليد زده و امروز مفتخر است که قريب به 95% قطعات تراکتور را بومي کرده و بر خلاف صنعت خودروسازي، با تحريم‌ها آسیب ندیده و مشتريان خود را بين راه رها نمی‌کند! مصداق و مؤيد آن، مطلبي است که سال 1394 مهندس حجتي وزير محترم وقت کشاورزي مطرح نموده بود: «آرزو داريم تراکتورهاي سنگين را به کشور وارد نمائيم !»

مسئولان تراکتورسازي ايران، با درک اين واقعيت و با اتکا بر دانش و تخصص داخلي، نه تنها این تراکتورها را وارد نکردند، بلکه اوّلين نمونه تراکتور سنگين 150 اسب را براي اوّلين بار توليد کردند و با حضور همين وزير کشاورزي، اين واقعه عظيم را جشن گرفتند و ايشان، باز هم در مقابل دوربين‌هاي صداوسيما که آرشيو آن نيز مضبوط و موجود است، از تحقق آرزوهاي خود اظهار شعف نمود .

2- توليد و اقتصاد، شاخصه‌هايي را مي‌طلبد که همواره بايد با هم همخواني داشته باشند؛ به عبارتي، هزينه و سود، مادامي که همديگر را پوشش ندهند، هرگونه توليد يک بنگاه اقتصادي، يک تسلسل باطل و به عبارتي، آب در هاون کوبيدن و تلاش در مسير ورشکستگي خواهد بود!

3- در سال‌هاي اخير، قيمت قراضه که از مواد اصلي توليد تراکتور مي‌باشد، از اول سال 1397 تاکنون 5 برابر شده است. اين در حالي است که ديگر مواد نيز بي‌تأثير از اين افزايش قيمت‌هاي مواد اوّليه نبوده‌اند. با اين اوصاف و مستندات شفاف، چگونه تراکتورسازي مي‌تواند از اين واقعيت بديهي موجود در بازار بي‌تأثير باشد و نسبت به افزايش قيمت محصولات خود، اقدام نکند؛ يعني چنانچه تراکتورسازي بخواهد همانند خودروسازان، قيمت تراکتورهاي خود را به قيمت دو سال گذشته به‌روز کند، باید400 درصد به قیمت محصولات خود بیفزاید که چنين اتفاقي نيفتاده است .

4- در اين گزارش مطرح شده که تراکتورسازي ايران، توان تأمين تراکتورهاي مصرفي بازار را ندارد! از طرفي، مطرح شده که تراکتورهاي توليدي مازاد، در انبار دپو شده‌اند!

تراکتورسازي ايران نه تنها جوابگوي نيازهاي داخل است، بلکه با توانایي‌هاي اخيري که این شرکت به کمک متخصصان مجرب و شرکت‌هاي تابعه آن به‌وجود آورده، توانسته آوازه‌اي چشمگير در ساير کشورهاي جهان، در گستره‌اي به وسعت قاره‌هاي دنيا کسب کند؛ آن چنان‌که اين شرکت در سال‌هاي متمادي، صادرکننده نمونه ملي بوده و هست .

ناگفته هم پيداست که تراکتورسازي ايران، به عنوان يک محصول ملي که نه تنها بار مالي برای دولت نداشته و علاوه بر تأمين نياز کشاورزان داخل، با ایجاد اشتغال پايدار برای چند هزار کارگر ايراني، فعال و پويا به حيات پر افتخار صنعتي خود ادامه مي‌دهد، بلکه علی‌رغم بي‌مهري‌هاي داخلي و تحريم‌هاي مستقيم ظالمانة آمريکا نيز قد علم نموده است .

5- پيشنهاد شده که تراکتورهاي خارجي، با تعرفة صفر گمرکي وارد کشور شوند و در اختيار کشاورزان قرار گيرند!

بايد گفت تعرفه تراکتور هم اکنون نيز نزديک به صفر است و براي ورود هر کالایي از جمله خودرو (که اکنون کاملاً قدغن شده است) به ميزان 49 درصد عوارض مختلف گمرکي و سود بازرگاني لحاظ شده است؛ در حالي‌که هم اکنون براي واردات تراکتور که آزاد است، 4% سود بازرگاني و عوارض گمرکي در نظر گرفته شده است؛ لذا وضع تعرفه صفر درصدي نيز هيچ‌گونه تأثيري بر بازار تراکتور نخواهد گذاشت؛ ضمن اين‌که شايد مطابق روال سابق، واردات تراکتور، پوششي براي عده‌اي سودجو باشد تا از مابه‌التفاوت ارز بهره جويند؛ چنانکه در سال‌هاي قبل، اغلب واردکنندگان، به صورت گسترده‌اي از ارز دولتي بهره کافي جسته وحتي بسياري از آنان در طول يک شبانه روز،  توانستند ثروت‌هاي بادآورده‌اي را به جيب بزنند!

ورود انواع تراکتورهاي خارجي کره‌اي، چيني و هندي گواه اين مطلب است که متأسفانه پس از واردات و فروش آنها به کشاورزان ايراني، اکنون تمامي خريداران، بلاتکليف و به دنبال قطعات يدکي آنها هستند که اگرهم پيدا کنند، باید به قيمت گزاف و به صورت مقطعي آن‌ها را تهيه نمايند.

متأسفانه اغلب اين تراکتورهاي وارداتي، به واسطه کيفيت پايين و مسائلي از قبيل نوسانات ارزي و تهديدهاي خارجي و حتي عدم استقبال عمده کشاورزان، به صورت خودکار از چرخه بازار کشاورزي ايران خارج شدند و مصيبتي عظيم را براي کشاورزان زحمتکش رقم زدند؛ به صورتي که خدمات پس از فروش آنها عملاً از بين رفته است.

واقعيت اين است که بيان و طرح چنين مسائل نسنجيده، يعني کمک به توقف توليد داخلي و بيکاري هزاران کارگر ايراني و به عبارت ديگر، بيان چنين مطالبي، افتادن از يک طرف بام است و بايد در طرح چنين مسائلي، جميع جهات از توليد تا عرضه و رضايتمندي مشتري در نظر گرفته شود؛ نه اين‌که محصولي به ‌صورت فله‌اي، وارد کشور شده و تبعات آن، در نظر گرفته نشود .

در پايان يادآور مي‌شود ناکارآمدي تحريم‌هاي بين‌المللي استکبار جهاني عليه کشورمان در ابعاد نظامي و سياسي، دشمنان انقلاب را مأيوس ساخته و عوامل آنها نيز در صدد ضعيف نشان دادن توانايي‌هاي کشورمان هستند تا شايد با هجمه بي‌امان خود عليه توليدکنندگان ايراني به متوقف کردن پيشرفت آنها دست یابند و از اين رهگذر، در تلاشند تا با شايعه پراکني‌هاي مختلف، تمام دوستداران انقلاب، نظام و کشور را در دام تبليغات منفي خود، گرفتار وآنها را مأيوس نمايند .

 

شهریور99-سال41-شماره489-ص11

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا