5-9 فساد زدایی

کشاورزی، یک وزیر دانشمند دارد ولی شایسته است که وی جرم‌شناس و جرم ستیز نیز باشد

We have a knowledgeable agriculture minister; But he also needs to be an expert in identifying and fighting crimes in this sector

در محفلی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، فرصتی پیش آمد تا در جمع مدیران، سردبیران و خبرنگاران، 6 ماه باقیمانده از عمر مفید دولت از نظر تحولات آینده‌سازی که ممکن است در این فرصت کوتاه در بخش کشاورزی به وجود آید، بررسی و یک راهکار مدیریتی موجه در وزارت جهاد کشاورزی با لحاظ دوراندیشی ترسیم شود و عواملی که ممکن است به اقتصادی‌تر شدن کشاورزی کمک کنند، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد.

دغدغه‌هایی که امروز در محافل بخش خصوصی و تشکل­های مرتبط وجود دارد و بیش از گذشته از سر همدلی با مطبوعات برای ارائه این تحلیل انگیزه‌ساز شده­اند، به قرار زیرند:

1­- عده قلیلی از دارندگان امضاءهای طلایی که برخی از آن­ها بسیار حرفه­ای عمل می­کنند، این چنین مورد خطاب قرار می­گیرند که در این زمان کوتاه باقیمانده، قصد دارند خودشان را به قول معروف ببندند!

2- با اعداد، ارقام و آمارهایی که برخی­ از مسئولان، به مدیران بالادستی، مجلس و مردم ارائه می­دهند، رونق تولید را به صورت کلان روی کاغذ ترسیم می­کنند، ولی واقعیت­ها در مزارع به نوعی دیگر رقم می­خورند!

3- این‌که بتوانیم تشخیص بدهیم کدام مدیر، مسئولیت‌پذیر، مخلص یا سودجو است، کار آسانی نیست و چه بسا حوزه‌های بازرسی، حراست و مدیران بالادستی نیز هیچ‌کدام نتوانسته­ یا نخواسته­اند که به آن‌ها بپردازند؛ شاید هم عقیده داشته‌اند که -خدای ناکرده- سفره­ای گسترده شده تا -زبانم لال- پایین‌دست و بالادست از آن انتفاع ببرند؛ البته بعید است -پناه بر خدا- چنین تفکری در ذهن این جماعت خدمتگزار رشد کرده باشد.

4-این پرسش نیز در ذهن اعضای صنوف شکل گرفته است که آیا تشکل­‌های صنفی، جملگی خواب بوده­اند؟ «خیر!» این تشکل­ها بیدار بوده­اند، ولی شیطان‌پسندان با یارگیری­های دهان پرکن، برخی اعضای این تشکل‌ها را دعوت به همکاری یا بهتر بگوییم، «شراکت» کردند، ولی از ناظران دور یا نزدیک انتظار نداشته باشید که در جزئیات با بخش سخن بگویند؛ زیرا «تودار­ی» نیز خود هنر است.

5- درست است که برخی همکاران مطبوعاتی در خواب بودند یا خودشان را به خواب زده بودند، ولی -خدا را شکر- تعداد بیداران هم کم نبودند و تاریخ نیز نباید بی‌مهری کند و اهل قلم را بی‌تفاوت بداند.

6- روزگاری با خود فکر می‌کردیم که اگر یک وزیر دانشمند نصیب بخش بشود، آیا کشاورزی ما می­تواند در سایه تزریق علم به مزرعه‌ها -که چه عرض کنم- چون کارساز نیست، پس بهتر است که بگویم «ورود دانش فنی کاربردی منطقه‌ای آینده­ساز»، یک شبه، ره صدساله بپیماید؟ ولی امروز باید حرفمان را پس بگیریم یا آن را تکمیل کنیم که یک وزیر دانشمند مانند دکتر خاوازی، علاوه بر تسلط به علم و دانش، شایسته است که در اولویت یک وزیر، جرم‌شناس و جرم‌ستیز نیز باشد تا قبل از تکمیل شدن مدارک محکومیت یک مدیر زیرمجموعه دارای امضای طلایی، این ماهی طلایی را به کمک چشمان تیزبین خود شکار کند؛ به‌خصوص آن‌که شاهدان این ماجرا­های غم­انگیز، بیشتر در بخش خصوصی قرار دارند.

 

مهر99-سال41-شماره490-ص2

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا