4-1 گاوداری

آیا حرفه دامداری در سال جهش تولید رو به زوال است؟

is animal management profession in dcline?

نوسان‌های مداوم قیمت خوراک دام‌‌ها

بی‌ثباتی در این حرفه را تشدید می‌‌کند

در گذشته دور، صدور مجوزهای تأسیس دامداری‌‌ها براساس هر هکتار تعداد دو رأس گاو انجام می‌‌گرفت که امروز این نسبت به ازای هر هکتار؟؟؟ یک رأس گاو را الزامی سازد، در غیر این صورت، مدیریت دامداری‌‌ها دستخوش نگرانی‌‌های ناشی از عدم توجیه اقتصادی تبدیل انواع خوراک به شیر تولیدی می‌‌شود.

به غیر از این مسأله، نوسان‌‌های قیمت خرید شیر توسط کارخانه‌‌های پاستوریزه و کشتارگاه‌‌ها برای پذیرش گاو‌‌های وازده و گوساله‌‌های پرواری نیز خود به این مخاطرات می‌‌آفزاید.

از همه دل‌نگران‌تر، آن دسته از دامدارانی هستند که مجوزهای آنان، هیچ‌گونه پشتوانه‌‌های تولید علوفه و خوراک دام‌‌ها را به عنوان اراضی زراعی، رعایت کرده‌اند و بدین خاطر وجوهی که برای خرید خوراک برای تولید شیر، می‌‌پردازند، به به جای ایجاد ارزش افزوده، با کاهش ارزش‌‌ها مواجه می‌‌شوند، که حتی عشق و عاشقی به دام تا ؟؟؟ تولید را ؟؟؟ بر تدریج از آن می‌‌گیرد!

امروزه در جهان پیشرفته در این حرفه، کوچک‌ترین یا مناسب‌ترین واحد اقتصادی نگهداری دام‌‌ها را ملاک احداث یک دامداری قرار می‌‌دهند که حدود 80 رأس با 80 هکتار زمین زراعی می‌‌تواند هزینه‌‌های تولید شیر و گوشت را با سود حدود 10 درصد جواب می‌‌دهد.

امروز زمزمه‌‌هائی در نزد دامداران کشورمان به گوش می‌‌رسد که چرا بخش دولتی نمی‌تواند مانع ایجاد نوسان‌‌ها در قیمت خوراک، شیر و گوشت تولیدی بشود و هرگاه گوشت از خارج وارد می‌‌شود، گاوهای وازده و گوساله‌‌های پرواری روی دست آنها می‌‌ماند و در این دوران بلاتکلیفی نه تنها دامداران به بانک‌‌ها و فروشندگان خوراک بدهکار می‌‌شوند، بلکه انگیزه‌‌های آنان نیز رو به زوال می‌‌روند!

این زمزمه نیز امروز حتی در نزد عاشقان حرفه دامداری یا مزارع تولید علوفه به گوش می‌‌رسد، حال که فروش شیر با بار میکروبی کمتر از حتی یک میلیون در میلی‌لیتر با بیش از 2/3 درصد چربی (هر 1% درصد چربی بیشتر، مبلغ 3 هزار تومان اضافه دریافت) و بدون بهاء ‌دادن به درصد پروتئین، تأمین هزینه‌‌های 70 درصد خوراک دام‌‌ها را تضمین نمی‌کنند، چرا باید به خریداران مواد اولیه جیره‌‌های غذایی خوراک دام‌‌ها جواب رد بدهیم، بخصوص آنکه قیمت ؟؟؟ آبستن نیز که در سال قبل هر رأس حدود 40 میلیون تومان به فروش می‌‌رسید، ولی امسال 3/2 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است!

پس حال با کدام انگیزه‌ای باید با این کاهش ارزش‌‌ها ادامه کار دهیم که مجموعه این ناهنجاری‌‌ها در این حرفه، زمینه‌ساز زوال را تشدید می‌‌کند.

آخرین اطلاعات دریافتی از بازار معاملات مواد اولیه جیره‌‌های غذائی دام‌‌ها در نیمه‌‌های فروردین ماه سال جاری به قرار ؟؟؟؟ است که اگر در آواخر فروردین ماه یا اردیبهشت ماه یا بیشتر یا کمتر مواجه شدید، آن را به حساب تزلزل‌‌های عدم پایداری حرفه دامداری به حساب آورید که می‌‌تواند در کارنامه مسئولان ذیربط، به فراخور نوع مسئولیت، نمره‌‌های عدم قبولی را به ثبت برساند.

شماره ردیف نوع مواد قیمت هر کیلو گرم به تومان
1 ذرت علوفه‌ای 650
2 ذرت دانه‌ای 2500
3 سبوس 1100
4 کنجاله سویا 3000
5 دانه کلزا 4000
6 یونجه خشک ؟؟؟
7 جو 2000
8 تفاله خشک چغندر قند 1700

افزایش قیمت تفاله خشک چغندر خشک به خاطر از دست رفتن اعتمادها بین چغندر‌کاران با کارخانجات قند بوده که حاضر نشدید پرداخت‌‌های خرید چغندر قند را به چغندرکاران به موقع بپردازند، به کاهش سطح زیر کشت چغندر قند در سال و گران‌تر شدن آن منجر شد، ضمناً قیمت‌‌های یاد شده در فوق به فراخور دوری و نزدیکی، تحویل درب دامداری‌‌ها می‌‌باشد.

 

خرداد99-سال41-شماره486-ص15

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا