5-10 ضایعات

چرا ضایعات مواد غذایی درکشورمان بالاست؟

Why the waste of food is high in iran?

مهندس اسفندیاری در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در شبکه خبر مطرح کرد:

چرا ضایعات مواد غذایی درکشورمان بالاست؟

در سال 2008 قیمت مواد غذایی در جهان افزایش یافت و حساسیت‌هایی را در بازارهای بین‌المللی ایجاد کرد. از راهکارهای تأمین امنیت غذایی ، کاهش ضایعات توصیه شده است. ولی در این راستا باید ضایعات و زائدات را از یکدیگر تفکیک کرد و اسراف و دور ریز را می‌توان در یک چرخه به صورت زنجیره مطرح کرد.

اما این پرسش در اینجا مطرح می‌شود که چرا ضایعات در کشورمان معادل 10 کشور اروپایی است؟

بزرگترین دورریزها را مردم ما ، نان معرفی می‌کنند که در سطل‌های زباله این نوع دورریزها مشهود است ، در حالی که در کشورهای آمریکائی و اروپائی ، در بازارها فقط ضایعات خود را ثبت می‌کنند.

در کشورهای در حال توسعه این ضایعات بیشتر در زمان مصرف اتفاق می‌افتد که گاهی در رستوران‌ها این ضایعات مشهودتر است ، که خوشبختانه اخیراً با استفاده از ظروف یکبار مصرف ، ضایعات در رستوران‌ها کاهش یافته است و گاهی نیز خریدهای زیاد برای یک هفته ، به ویژه در مصرف سبزیجات این ضایعات به چشم می‌خورد.

در حوزه فراوری ، یکی از شاخص‌های سازمان‌های بین‌المللی زنجیره‌های برداشت است که ما آن را سردخانه می‌نامیم.

عرضه سرانه محصولات در ایران 25 کیلو ثبت شده ، ولی تولید میوه باید با ظرفیت سردخانه‌ها و تولید کنسانتره تطابق یابد ولی چنین زنجیره‌هایی در حال حاضر در کشورمان وجود ندارد ، چرا که در صنایع تبدیلی هنوز حلقه‌ها به هم متصل نشده است.

برای ایجاد این تطابق‌ها توصیه می‌شود تولیدکننده‌ها خود مالک این حلقه‌ها باشند زیرا در کشورهای پیشرفته تعاونی‌ها مالک کلیه حلقه‌ها هستند و هر سهامدار به اجزاء این زنجیره‌ها تعلق خاطر دارند.

نگهداری سیب‌زمینی در همدان وارد اردبیل در سردخانه‌ها در حال تکمیل است اما ضایعات گاهی فرابخشی است و به این جمع بندی رسیده‌ایم که یک نهاد فرابخش متوسط مدیریت جدیدی تأسیس شود که در آن آموزش‌ها نقش مهمّی را ایفاء ‌کند.

دکتر قیصری جامعه‌شناس:

فرهنگ‌سازی چاره‌ساز کاهش ضایعات است

در حوزه مصرف غذا و غیرغذایی ، هنوز الگوی کامل مصرف نداریم ، که یکی از عوامل عدم فرهنگ‌سازی و نوسان قیمت‌هاست ، که مثلاً اگر قیمت کاغذ افزایش یافته ، باید در مدارس تعلیم داده شود که از همان کودکی صرفه‌جویی را ملاک کار قرار دهند که می‌تواند به نهاد خانواده نیز تسرّی پیدا کند که مثلاً در مصرف برق
در منازل نیز شکل بگیرد ، مضافاً اینکه در کنار تبلیغ ، تشویق نیز در منزل و بیرون از منزل پا بگیرد تا دورریزها کاهش یابد.

مهندس اسفندیاری :

فرهنگ خریدها نیز باید اصلاح شوند

قیمت انواع میوه و سبزی ، متناسب با منطقه است و دورریزها ارتباطی با قیمت‌های پایینی را ندارد که علت آن می‌تواند خریدهای انبوه در میادین برای صرفه‌جویی در وقت باشد ، که این روند ضایعات را در منازل افزایش می‌دهد. با توجه به 6 میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی و موادغذایی ، نمی‌توان کیفیت‌ها را پایین تلقّی کرد ، اما مردم می‌گویند که ضایعات به اقتصادی‌تر شدن تولید محصولات باغی لطمه وارد می‌سازد.

در حال حاضر از 4 میلیارد تن تولید غذا در جهان ، مقدار 40 میلیون تن ضایعات وجود دراد که انواع مواد غذایی با درصدهای ویژه‌ای از این مقدار را به خود اختصاص داده است.

دکتر قیصری در خاتمه :

به هر حال فرهنگ‌سازی و آموزش‌ها می‌تواند مردم را ترغیب کند که در دراز مدت تغییرات چشم‌گیری را در صرفه‌جویی‌ها به وجود آوردند تا زمینه برای تقویت اقتصاد خانواده نیز فراهم شود.

 

آذر 98-سال 41-شماره 480-ص 6

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا