1-5-3 آبیاری تحت فشار

سامانه آبیاری قطره ای، درد یا درمان آب؟

Introduction of drip irrigation system

در چند سال اخیر، همواره دولتمردان و سیاستمداران حوزه آب و کشاورزی سعی و تلاش خود را معطوف به تحت پوشش قرار دادن مزارع کشاورزی کشور توسط سامانه آبیاری قطره­ای نموده­اند و اجرای آن را جزء افتخارات خود قلمداد می‌کنند که برای روشن شدن موضوع، در ابتدا به برخی از ویژگی­های این سامانه اشاره می­شود.

اساس کار سامانه آبیاری قطره­ای به تصور کارشناسان، دریافت آب از سرمنشأ و رساندن آن به صورت مستقیم به پای بوته گیاه است؛ بنابراین در این سامانه رواناب و نفوذ عمقی وجود ندارد و با برنامه­ریزی دقیق آبیاری سعی می­شود که آب از منطقه توسعه ریشه عبور نکند و حتی در برخی موارد برای تأمین این هدف، کم­آبیاری هم صورت می­گیرد (کم­آبیاری، آبیاری کمتر از نیاز گیاه است که با وجود آگاهی زارع از افت عملکرد، اما به منظور افزایش کارایی مصرف آب صورت می­گیرد).

در سامانه آبیاری قطره­ای، دوره آبیاری یک یا دو روز در میان توصیه می­شود تا مرطوب بودن دائمی خاک سطحی و عدم وارد آمدن تنش آبی به محصول کشت شده و همچنین میزان عملکرد نسبت به استفاده از سامانه آبیاری سطحی افزایش یابد.

حتی بسته به بافت خاک مزرعه، دوره و مدت زمان آبیاری به گونه­ای تنظیم می­شود که همواره سطح خاک مرطوب باشد. در خاک­های سبک، دوره و مدت زمان آبیاری کاهش می‌یابد و در خاک‌هایی با بافت سنگین، این دوره و مدت زمان آبیاری افزایش داده می­شود.

با وجود مزیت فراوان این سامانه در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی که عمده آب تجدیدشونده در کشور در این حوزه مصرف می­شود، اما بی­دقتی، بی­فکری، عدم کارشناسی، عدم آموزش به زارع و نسخه­پیچی نامناسب برای اراضی مختلف در کشور، باعث شده که نه‌تنها این سامانه در کشور ما مزیتی نداشته باشد، بلکه ممکن است در آینده نه چندان دور، خاک زراعی را هم از کشاورزان بگیرد. خاک زراعی با هر بافت و عمقی، زمین زراعی با هر شیبی و منطقه و با هر اقلیمی که باشد، معمولا سامانه آبیاری قطره­ای در کشور به یک شیوه اجرا می­شود. حتی منبع تأمین آب اعم از رودخانه، قنات یا چاه، در مدیریت سامانه در طول فصل زراعی مؤثر است.

سامانه آبیاری قطره­ای، آب را در اختیار موجود زنده­ای به اسم گیاه که در طول عمر خود دائما رشد می­کند، قرار می­دهد، بنابراین از ابتدای رشد تا زمان برداشت با توجه به اینکه محصول، دارای نیازهای متفاوتی است، سامانه آبرسانی آن نیز باید مدیریت شود اما در کشور ما پس از تحویل سامانه به بهره­بردار، بدون توجه به توانایی فنی زارع، زمین زراعی و بهره­بردار به حال خود رها می­شوند و هیچ پشتیبانی فنی از آنان به عمل نمی­آید.

اما آنچه که ممکن است در آینده نه چندان دور خسارت جبران‌ناپذیری بر اراضی کشاورزی تحمیل شود، ورود نمک همراه آب آبیاری به زمین­های زراعی است که معمولا آب با شوری کمتر از 8 دسی‌زیمنس بر مترمربع، برای آبیاری گیاهان مختلف به وسیله سامانه آبیاری قطره­ای استفاده می‌شود؛ یعنی در هر نوبت آبیاری مقداری نمک همراه آب آبیاری وارد زمین زراعی شده و چون مقدار آب در سامانه آبیاری قطره­ای به دلیل نوع طراحی و ذات سامانه، کفایت آبشویی مزرعه را نمی­کند از طرفی نزولات جوی در کشور ما هم به اندازه­ای نیست که در خارج از فصل رشد باعث آبشویی خاک شود، نمک در سال­های متوالی در خاک انباشته و باعث شور شدن خاک کشاورزی و حتی در درازمدت امکان دارد موجب از بین رفتن خاک و خارج شدن آن از نظر انتفاع شود.

بنابراین سامانه آبیاری قطره­ای، اگر در دیگر نقاط دنیا به واسطه شرایط اقلیمی و پشتیبانی فنی زارع توسط کارشناس، یک روش آبیاری سودمند بوده، متأسفانه ممکن است در کشور ما کشاورزی را با خطر مواجه کند.

امروزه در کشور ما، به ظاهر برای مقابله با بحران کم­آبی، به سامانه آبیاری قطره‌ای روی آورده شده اما در واقع این سامانه در برخی نقاط کشور نه‌تنها کمکی به بهره­برداری بهینه از منابع آب نمی‌کند، بلکه فقط منابع مالی را هدر می­دهد. در سامانه آبیاری ثقلی، آب خارج شده از منطقه توسعه ریشه و رواناب را جزء تلفات آب آبیاری لحاظ می­کنیم و بعد به همین دلیل راندمان کاربرد آب را در این سامانه حدود 40 درصد پایین اعلام می­کنیم و سامانه آبیاری قطره­ای را تنها راه‌حل این مشکل می‌دانیم (با راندمان خودساخته حدود 90 درصد)؛ در حالی که در اکثر مناطق کشور نه‌تنها آب نفوذکرده به اعماق خاک، جزء تلفات نیست بلکه 100 درصد هم مفید است و باعث تغذیه آب زیرزمینی می­شود.

راندمان آبیاری قطره­ای در زمانی که هیچ در رفتگی لوله و اتصالات و قطره­چکان و یا پارگی نوار آبیاری نباشد، ممکن است 90 درصد باشد اما در طول فصل زراعی به مراتب پایین­تر از این مقدار است.

چگونه است که در آبخوانداری، پخش آب در روی زمین و هدایت آن به اعماق خاک با هدف تغذیه آب زیرزمینی، کار مفید تلقی شده و برای تحقق آن هزینه­های هنگفت صرف می­شود و یا بارش 10 میلی­متری را در تغذیه آب زیرزمینی مفید می­دانیم، اما نفوذ آب آبیاری توسط سامانه آبیاری ثقلی (میانگین 100 میلی­متر در هر آبیاری) جزء تلفات به حساب می­آید؟ یا چگونه آبی که از منطقه توسعه ریشه گذشته و با پیوستن به منابع آب زیرزمینی به چرخه آب آبیاری برمی­گردد، تلفات به حساب می­آید اما تبخیری که در سامانه آبیاری قطره­ای صورت می­گیرد و به دلیل مرطوب بودن دائمی سطح خاک در این سامانه بیشتر از تبخیر انجام‌شده در سامانه آبیاری ثقلی است و دیگر تا ابد به چرخه آبیاری برنمی­گردد، جزء نیاز گیاه و مفید تلقی می­شود؟ اگر به همین نکات توجه شود، شاید در استفاده از سامانه آبیاری قطره­ای در برخی نقاط کشور تجدید نظر شود.

در برخی مناطق کشور مانند زمین­های زراعی حاشیه رودخانه که به صورت ثقلی آبیاری می­شوند، آب نفوذیافته به اعماق خاک به صورت چشمه­هایی در کف رودخانه ظاهر می­شوند و روستا و مزارع پایین‌دست از این آب در آبیاری مزارع خود استفاده می‌کنند.

اگر غیر از این بود که آب پشت سدها کفایت آبیاری تمام مزارع پایین‌دستی خود را نمی­داد! در صورتی که اگر در همین مزارع، از سامانه آبیاری قطره­ای استفاده می­شد به دلیل کاهش مصرف آب، مزارع دو روستا به‌صورت همزمان آبیاری نمی­شد و تنها بخشی از آبی که از سامانه خارج می‌شود، توسط گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و ماده خشک تولید می­شود (مفید) و اما بخش عمده  آن تبخیر شده و به چرخه آبیاری باز نمی­گردد.

بنابراین در یک بازه زمانی، مثلا 5 ساله، در شرایط کشور ما در برخی مناطق، سامانه آبیاری قطره­ای در مقایسه با سامانه آبیاری ثقلی، فقط باعث جابجایی زمانی آبیاری شده و در هر دو تقریباً به یک میزان آب مصرف می­شود با این تفاوت که سامانه آبیاری قطره­ای، علاوه بر برداشتن هزینه برای اجرای سیستم، باعث شور شدن خاک زراعی و آلودگی محیط‌زیست به واسطه به‌کارگیری مواد پلاستیکی نیز می­شود. به طور خلاصه، استفاده از سامانه آبیاری قطره­ای یعنی مصرف آب بی­بازگشت.

شور کردن خاک در درازمدت، بی­توجهی به نیاز نسل آینده به آب، توجه نکردن به مسائل زیست‌محیطی، مکیدن آب زیرزمینی و جایگزین نکردن آن، سود بردن حال و تاوان دادن در آینده و به عبارتی وام با بهره بالا! البته در کشورهای دیگر با اقلیم و خاک مختلف ممکن است شرایط کاملا متفاوت باشد اما در کشور ما که دارای وسعت زیاد و اقلیم متفاوت است، قبل از هر اقدامی در اجرای سامانه­های مختلف آبیاری باید کارشناسی لازم صورت گیرد و در این زمینه از محققان مرتبط درخواست یاری شود.

 

بهمن 98-سال 41-شماره 482-ص 50

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا